Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ström-flöde...
Collapse
X
-
Re: Ström-flöde...
Man kan få ut effekten med hjälp av Ohms lag om man vet hur mycket motstånd/resistans man har och hur mycket spänning (Volt) man har över spolen.Originally posted by Softis View PostSå du menar att det finns en impedans i amperemätaren eller fatta jag fel?
Resistansen eller egentligen impendansen (växelströmsmotstånd) ändrar sig hela tiden när basen rör sig och är väldigt svår att mäta.
Man måste då mäta både ström och spänning samtidigt.
Däremot kan man som i Frippes fall när man vet både ström och spänning räkna fram resistansen vid just det mättillfället.
Det är alltså inte nödvändigtvis samma som högtalarens uppmärkta impendans.
/Från en Kaxig.
sigpic
-C5 2008 -SQuse-
-Citroen -making mechanics out of men since 1919-
Comment
-
-
Eller så kör man en sinuston, då ligger det ganska still. Impedansen är frekvensberoende, så om man spelar musik går det som du säger...Men kör man sinus skall det ligga i princip helt still.Originally posted by Mats H View PostMan kan få ut effekten med hjälp av Ohms lag om man vet hur mycket motstånd/resistans man har och hur mycket spänning (Volt) man har över spolen.
Resistansen eller egentligen impendansen (växelströmsmotstånd) ändrar sig hela tiden när basen rör sig och är väldigt svår att mäta.
Man måste då mäta både ström och spänning samtidigt.
Däremot kan man som i Frippes fall när man vet både ström och spänning räkna fram resistansen vid just det mättillfället.
Det är alltså inte nödvändigtvis samma som högtalarens uppmärkta impendans.
/Från en Kaxig.
SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Comment
-
Hur mäter gemene man fram resistansen när du kör ton? Visst går det att mäta fram, men är lite överkurs.Originally posted by jonash View PostEller så kör man en sinuston, då ligger det ganska still. Impedansen är frekvensberoende, så om man spelar musik går det som du säger...Men kör man sinus skall det ligga i princip helt still.sigpic
-C5 2008 -SQuse-
Comment
-
Det jag menade var att med ton så ligger det stabilt i impedans, dvs dina mävärden kommer inte "fladdra" så som du beskrev. Vilket i sig ger en säkrare mätning.Originally posted by Mats H View PostHur mäter gemene man fram resistansen när du kör ton? Visst går det att mäta fram, men är lite överkurs.SM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Comment
-
Jag skrev inte att den "fladdra" utan att recistansen inte är ett fixt värde - taget tex från tillverkarens parametrar - när konen rör sig.Originally posted by jonash View PostDet jag menade var att med ton så ligger det stabilt i impedans, dvs dina mävärden kommer inte "fladdra" så som du beskrev. Vilket i sig ger en säkrare mätning.
Det jag ville ha sagt är att man inte kan använda tex Re-värdet rakt av för effektberäkning därför att recistansen ändras med frekvensen.
Dock är det som du skriver att (genomsnitts)värdet är stabilt när man kör med en fast ton. (Recistansen i spolen ändras ju kontinuerligt undertiden den rör sig genom magnetgapet, men har man en likartad rörelse (ton) får man ett stabilt medelvärde
)
Detta vet både du och jag, men det är svårt att förklara på ett enkelt sätt utan att krångla till det.
sigpic
-C5 2008 -SQuse-
Comment
-
Max på de flesta modeller med Hold såvitt jag vet.Originally posted by The one n only View PostVet inte hur exvis MM från Fluke och peakhold funkar då du trycker in knappen
ifall den stannar på max eller minvärde?
nån som har lust att förklara hur det funkar med peakhold?
Ett fåtal (SVINDYRA) har både max o min.
De har ngr sådana i justeringen på jobbet :SAudison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra
Comment
-
Originally posted by partyvan View PostOkey så att om man mäter ex 50volt ut från steget hur ska man räkna om det till watt?
Jag skulle vilja bidra med hur man ränkar ut Watt RMS utifrån uppmätt spänning på ex en högtalar kabel som går in i steget.Originally posted by Frippe_L View PostDu måste ha en tångamperemeter med att sätta runt plus på högtalarkabeln fö att mäta strömmen ut. Praktiskt med en med max hold funktion tex såna här:
http://www.jula.se/tangamperemeter-ut201-405011
sen tar du tex 50V*40A=2000w ut på basen vid 1,25ohm.
W=sqr(V*Ohm)
i ord: "Effekten är lika med kvadratroten av uppmätt spänning gånger impedansen"
= sqr(50*1.25)
= 3906w
Comment
-
I både ditt och frippes exempel så har ni båda 50v och 1,25 ohm, men du fick nästan det dubbla resultatet mot vad frippe fick. Hur?Originally posted by zrken View PostJag skulle vilja bidra med hur man ränkar ut Watt RMS utifrån uppmätt spänning på ex en högtalar kabel som går in i steget.
W=sqr(V*Ohm)
i ord: "Effekten är lika med kvadratroten av uppmätt spänning gånger impedansen"
= sqr(50*1.25)
= 3906wHopp, ska man göra nu då?
Comment

Comment