Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av Alpine KTP-445?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfarenhet av Alpine KTP-445?

    Tjena

    Tänkte fråga här om någon har erfarenhet av denna lilla produkt och kan uttala sig om den. Använder mig av ett par hyffsat lättdrivna högtalare där huvudenhetens effekt är precis på gränsen för klen för dem.

    Funderat ett tag på den och verkar vara en väldigt smidig plug & play sak, orkar inte slita ut all inredning i min fina nyinköpta bmw e39(Det har jag 9-5an till för). Vill ha det enkelt men lite bättre än att bara driva från Alpine cda-117´s effekt.

    Tack i förhand för alla svar


    Mvh Fredrik
    Beemer med enkel installation

  • #2
    Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

    Eftersom inga verkar ha testat det lilla plug & play steget(Eller?) till alpine huvudenheter här på forumet får väl jag skriva lite om den, chansade och beställde. KOpplade in den lilla rackaren och fäste den bakom handsfacket.

    http://www.alpine-electronics.se/pro...s/ktp-445.html

    Skillnaden mellan detta steg och huvudenhetens effekt märktes STORT! fan vilken imponerande liten sak, blev mäktad imponerande hur något så litet kan låta så stort. mer dynamik/midbasen kom fram mera kontroll och det gick att spela så att det blev jobbigt att sitta i bilen, utan att tappa taget om elementen(innan behövde man inte öka volymen mycket innan det började bluddra).Perfekt för den som inte orkar slita ur inredningen för att dra kablar och montera steg osv som bara är ivägen.

    Bara att byta ut orginal högtalare/eller inte, koppla in steget på Alpine enheten och montera. Sedan tuta och köra.

    Drev steget med 2 par 5,25 midbasar, hyffsat lättdrivna på 90db. Men man ska inte jämföra detta med ett stort riktigt steg på 100wrms eller mer, fast dom där 45wrms var tillräckligt för att sätta fart på systemet så smilgroparna fick sig en omgång.

    Lätt värt dom 1900:- om man är en lat jävel, plus att den ska funka med andra märken, fast då får man klippa alpine kontakten och löda dit kontakt för annat märke inget jag rekomenderar då garantin försvinner helt

    Hatten av till Alpine som konstruerade denna lilla enkla makapär till oss som helt enkelt inte orkar längre
    Last edited by Svugg; August 5, 2011, 20:30.
    Beemer med enkel installation

    Comment


    • #3
      Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

      Jag har testat steget och är inte lika lyrisk som du!
      Jag körde den i en Z3, fast iofs funkar INGET i den leksaksbilen!
      Så jag får kanske ge den en chans till, har inte vågat montera igen efter det mest platta fall jag någonsin åstakommit i en bil!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

        Ja jag kanske lät lite väl positiv där, men blev bara så glad att något som är lite större än en handflata fixade så mina högtalare vaknade till liv. Ett hederligt sjysst slutsteg är alltid det optimala, men vill man ha det enkelt och inga krångligheter så är det en sjysst liten pryl

        Jo har hört att Z3 kan vara en mardröm att bygga ljud i.
        Last edited by Svugg; August 6, 2011, 10:46.
        Beemer med enkel installation

        Comment


        • #5
          Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

          Originally posted by Svugg View Post
          men vill man ha det enkelt och inga krångligheter så är det en sjysst liten pryl
          Det kan jag hålla med om!

          Originally posted by Svugg View Post
          Jo har hört att Z3 kan vara en mardröm att bygga ljud i.
          Det är bara förnamnet!

          Jag har säkert byggt 7-8 sådana bilar, INGEN har varit riktigt bra.
          Eller 1 av dom var faktiskt helt okej, fast där losade jag 178 000:- i rättegångskostnader för att kunden försökte lura mig!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

            Inga kommentarer angående Z3

            Här finns en lite kul film med KTP-445!

            http://www.youtube.com/watch?v=SBoRTS3FAHM

            Och ytterligare en...

            http://www.youtube.com/watch?v=xrABh...eature=related
            Svensk importör/generalagent av:

            Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

            Best European Distributor 2011 - Alpine

            Comment


            • #7
              Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

              Kan göra ännu en liten uppdatering, blev irriterad över att knapparna började blinka när jag kom upp till en viss volym(ganska hög volym) och man märkte att högtalarna började låta illa, så jag skarvade in extra plus och minus precis innan och efter steget.

              Märkbar skillnad, nu kunde jag öka volymen med 4 snäpp till(jävligt hög volym) efter denna operation och nu bottnar högtalarna ist föra att låta illa/massa bludder som när det inte orkar driva.

              Då har jag inget HPF på alls på dem stackars 5,25orna. Nu känns det verkligen som man har ett steg ikopplat, dela av vid 60hz så ska det nog gå att maxa volym :P. Är iaf skitnöjd nu

              Ett litet tips till andra om har eller funderar på att koppla in.
              Beemer med enkel installation

              Comment


              • #8
                Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

                Hittar ingen info hurvida den är 2ohm-stabil obryggat? Går det att brygga den?

                Comment


                • #9
                  Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

                  Det enda jag vet är att den funkar i 2 ohm men Alpine själva rekomenderar det inte,man riskerar kanske att garantin ska försvinna? eller att den blir för varm.

                  Dock har jag sett några på nätet som använt den till 2 ohms högtalare, tex jbl eller infinity. Men bryggat till 2 kanaler vet jag inte hur stabilt det är i längden, finns ju instruktioner hur man ska gå till väga.
                  Beemer med enkel installation

                  Comment


                  • #10
                    Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

                    Kul med lite lyssningsintryck av produkter.

                    Bra att du blev nöjd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Erfarenhet av Alpine KTP-445?

                      Jag har just installerat ett sådant steg i min Subaru Outback med dess original huvudenhet. Jag använde en adapter, KCE-445, för att slippa klippa kablarna. Enheten är som sagt mycket smidig och jag kunde ha den bakom huvudenheten.

                      Jag håller med om att skillnaden vart stor! Den driver ett par Focal 165VB fram och originalhögtalarna bak. Men jag störs lite av ett brus som hörs vid tystare partier i musiken. Framför allt vid hög volym. Vad jag förstått är detta ganska vanligt på slutsteg som får högnivå-signaler.
                      Så detta är inget jag skulle rekommendera till en riktigt audiofil. Men om du däremot inte är jätte kräsen eller som jag är lite av en audiofil men inte orkar dra kablar till ett riktigt steg men ändå vill ha lite mera kräm i systemet och/eller kanske saknar lågnivå på huvudenheten är detta definitivt något jag rekommenderar!

                      Brygga det går kanske men det är inte tänkt att göras. Du får klipp&klistra kablarna isf.
                      Last edited by Administrator; September 7, 2011, 00:43. Reason: "lägsta-pris-tips" borttaget

                      Comment


                      • #12
                        Z3 probs?

                        Intressant det där med Z3, är det cab:en ni menar är en mardröm isf eller gäller även det coupé modellen av Z3:an?

                        Mvh
                        mt4base

                        Comment

                        Working...
                        X