Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad kännetecknar en BRA SQ-bil???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad kännetecknar en BRA SQ-bil???

Jag sitter här med en bula i skallen efter att ha slagit i ganska rejält innan idag så ha lite överséende med mina tankar.

Med anledning av en annan tråd så kommer detta upp i mina tankar. Varför blir en bil bra ljudmässigt? Många säger att det tar ett par år för en bil att nå sin fulla potential. Ändå verkar det ha blivit ett mantra för många att så fort det inte låter som man vill skall det bytas prylar fortare än man kan säga fasfel.
    Det byts produkter oftare än det tweakas verkar det som ibland. Visst finns det skillnader på olika basar, slutsteg och högtalare men jag hävdar fortfarande att oavsett vilka produkter man har spelar dem högst mindre än 50% av slutresultatet. Du kan köpa fetbrutalmegasinnesbäst produkter och bygga in dem i bilen. Har du noll koll på vad du sysslar med kommer det att låta skit. Ännu värre blir det när du köpt dina fantastiska prylar och sen lägger en förmögenhet på kablar och det låter fortfarande skräp.

Nu handlar detta inlägg absolut inte om att hänga ut någon utan om att våga testa om de produkter man har räcker hela vägen. Nu är detta kanske ett I-landsproblem i kubik men rätta mig om jag har fel.

Om man vänder på det så kan det kanske kännas som en lindring när man kan skylla på produkterna om det inte går som man vill i slutänden.

För min egen del kan jag bara säga så här. Om det går illa för mig är det inte produkternas fel utan min oförmåga att utnyttja deras fulla potential.

Ta nu hand om varandra och skänk en tanke till alla Norska familjer som mist en anhörig. I relation till det blir våra småkäbbel här på forumet ganska fjuttiga.
    Jag ÄR Gandalf!!!

Re: Vad kännetecknar en BRA SQ-bil???

Det jag brukar sakna är attityd! Alldeles för ofta saknas känsla, alla toner kan finnas där och tidskompet är bra men det är fortfarande TRÅKIGT att lyssna. Det saknas kött så att säga.

Men det är min högst personliga åsikt.
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Originally posted by diq View Post
      Det jag brukar sakna är attityd! Alldeles för ofta saknas känsla, alla toner kan finnas där och tidskompet är bra men det är fortfarande TRÅKIGT att lyssna. Det saknas kött så att säga.

Men det är min högst personliga åsikt.
      Måste säga är min åsikt med!!
      sigpic

Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

Comment

En bra bil ska va rolig att lyssna på - thats it! Finns väl ingen som tänker; nu ska jag bygga en bra bil som det är skittråkigt att lyssna i?

Det tar tid att bygga en bra bil, bara att inse fakta. Man kommer ganska långt på kort tid, men det sista (som man ändå inte når helt) tar oerhört med tid.

Att byta en produkt kan vara en snabbare lösning än att tweaka ihjäl sig på ett problem med befintliga grejor. Men alla som håller på vet ju att en del i tjusningen är att byta till nya leksaker hela tiden i jakten på nirvana.

Att det bara sitter 50% i grejorna håller jag inte med om. Det är fel att ange det som en procentsats.
        Man kommer längre med bra grejer än med sämre helt enkelt - erfaren som oerfaren. Därmed inte sagt att man oxå kan "fakka upp" det med dyra/erkänt välljudande prylar.
        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

För mig handlar det om känslor. Gåshud, en tår i ögat eller ett leende som inte går att stoppa. De bästa bilarna framkallar en kombination!

Comment

För en som inte kan ett skvatt om SQ, hur förklarar man "kött" på bästa sätt?
            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
              Jag gissar på stampa takten känsla, Pondus och harmoni. Bättre än sex.....eller något åt det hållet:P
              Beemer med enkel installation

Comment

En bra bilstereo för mig,är när man spelar en bra inspelad låt,och det låter precis så bra som inspelningen är gjord.

Med det menar jag,närvaro/djup/bredd/höjd/rymd,och framför allt verkligt.

Det här med att man byter produkter i sin bil,tror jag kan vara bra i vissa fall.Men att det i många fall skulle gå att tveaka,för att få ordning.
                Tyvärr så tror jag kunskapen om att tveaka på rätt sätt,är det största problemet,vilket jag själv fått erfara.
                Last edited by Välljudsfantast; July 25, 2011, 07:38.

Comment

för mig så är de när man får gåshud då är de bra ljud,eller att man fastnar i att sitta och lyssna och inte tröttnar

sen jag är ju inge proffs men känns fel att säga att de inte kan hjälpa att byta grejer,
                  tillex

hade cdt es 5,25" satt taskigt monterat men slog ändå mitt hd 6,5" kitt med häst längder i välljud visst gick inte spela lika högt och lika mycke bas men mycke mer harmonisk och mjuk middbas
                  Last edited by micke999; July 25, 2011, 08:08.
                  saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by Softis View Post
                    Mikael B Tretow (ABBA:s hovproducent) förklarade en gång att ett bra basslag skall kännas som att man kastar en 2kilos kött-filé i en vit marmorvägg. Det skall säga smack utan otrevliga efterklanger

Bra ljud handlar om att skapa en känsla och inte om att ha alla frekvenser 100% rätt. Tro inte för en sekund att verkligheten är helt linjär.

En ganska vanligt förekommande kommentar från folk som inte kan ett jota om bilstereo är "OJ vad tydligt och bra jag kan höra rösterna" när de lyssnar i en välljudande bil. Något vi inom denna märkliga sport tar för givet men det är mer ovanligt an man kan tro.

För mig handlar det om kontroll. Har du ett fast grepp om ljudet har du hälften vunnit. Det finns inget som irriterar mer än när saker och ting spretar ut och tappar fokus. Nu pratar jag INTE om fokus i stereobild utan i det tonala. J-son förklarar det på ett mycket bra sätt. Se till att högtalarna låter som EN högtalare per sida. Lyckas man få till det kommer mycket att falla på plats rent automatiskt.
                    Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                      Mikael B Tretow (ABBA:s hovproducent) förklarade en gång att ett bra basslag skall kännas som att man kastar en 2kilos kött-filé i en vit marmorvägg. Det skall säga smack utan otrevliga efterklanger

För mig handlar det om kontroll. Har du ett fast grepp om ljudet har du hälften vunnit.
                      Rolig liknelse!

Kontrollerade konrörelser är nog viktigast ja.
                      Last edited by diq; July 25, 2011, 11:02.

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                        J-son förklarar det på ett mycket bra sätt. Se till att högtalarna låter som EN högtalare per sida.
                        Menade han då en på insidan och en på utsidan
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                          Menade han då en på insidan och en på utsidan
                          Helst skall de sitta på insidan, men låta som de kommer från utsidan
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                            Helst skall de sitta på insidan, men låta som de kommer från utsidan
                            Aha, som när man sitter i vardagsrummet och hör grannens stereo ifrån deras vardagsrum
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
                              Aha, som när man sitter i vardagsrummet och hör grannens stereo ifrån deras vardagsrum

//
                              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Working...
                              X