Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa ljudmätare RTA/SPL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa ljudmätare RTA/SPL

    Letat och läst diverse rekommendationer för mätutrustning. Jag kan koppla till laptop, har kraven +160dBspl, sk vattenfall o.s.v. och undrar nu :

    Vad och vilken modell man här på BSF anser vara bäst att köpa för att utveckla sin ljudanläggning?


    Inga KalleAnka apparater så tacksam för seriösa svar!

    Edit: Ligger tråden fel hoppas jag att Mod kan flytta den rätt /Edit
    Last edited by trop de; July 6, 2011, 07:50. Reason: Edit
    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

  • #2
    Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

    menar du typ termlab? det är ju det man använder på tävlingarna, är det enda ljudmätaren jag känner till som klarar 160dB+ utan att visa fel.

    Comment


    • #3
      Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

      Typ Termlab japp, eller vad är bäst resp bästa köp om ej samma.
      Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

      Comment


      • #4
        Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

        jag har bara hört talas om Tl så det vill jag ej svara på om det finns.

        Comment


        • #5
          Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

          Svaret är ganska enkelt.

          Termlab för SPL
          Sen köper man till RTA uppgraderingen för att få tillgång till frekvensmätning med vattenfall mm.

          Det finns andra programvaror som är minst lika bra för RTA, men så fort du skall mäta över 140dB är det Termlab som gäller.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

            audiocontrol sa3055 med spl190 mick för tryckmätning och vanliga micken för rta mätning då? finns väl någon ground zero mätutrustning även, men den kan jag inte säga något om då jag varken provat eller läst mera ingående om den....

            men kan iaf säga att jag gillar våran audiocontrol 3050 mera än termlabbet, men då vi inte äger någon mick som mäter över 136db så skaffades termlabbet, vilket jag anser vara lite bökigt att använda jämnfört med AC utrustningen, som verkligen är smidigt och användarvänligt!
            dock används dom ju till olika ändamål, men du förstår vad jag menar

            sedan finns ju möjlighet till 2 mickar på termlab, vilket AC saknar och AC går ju inte att koppla till dator, men det ser jag inte som någon nackdel alls med tanke på att audiocontrol utrustningen arbetar avsevärt mycket snabbare än termlab


            edit, iaf jag litar mest på resultaten från audiocontrol, då det är dom som varit referensen som andra tillverkare eftersträvat under ganska lång tid
            mvh
            Last edited by sidny; July 6, 2011, 23:17.
            Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

            Comment


            • #7
              Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

              Originally posted by trop de View Post
              Letat och läst diverse rekommendationer för mätutrustning. Jag kan koppla till laptop, har kraven +160dBspl, sk vattenfall o.s.v. och undrar nu :

              Vad och vilken modell man här på BSF anser vara bäst att köpa för att utveckla sin ljudanläggning?


              Inga KalleAnka apparater så tacksam för seriösa svar!

              Edit: Ligger tråden fel hoppas jag att Mod kan flytta den rätt /Edit
              Du behöver tex en gammal AudioControl för SPL delen, eller det bästa verktyget, termLab.

              För att kunna mäta vattenfall, så funkar ej termLab. Så där behöver du annan mjukvara, samt en mätmik och troligen ett ljudkort.

              Behöver du verkligen vattenfall? Vet du vad det är?
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #8
                Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

                Originally posted by sidny View Post
                audiocontrol sa3055 med spl190 mick för tryckmätning och vanliga micken för rta mätning då? finns väl någon ground zero mätutrustning även, men den kan jag inte säga något om då jag varken provat eller läst mera ingående om den....

                men kan iaf säga att jag gillar våran audiocontrol 3050 mera än termlabbet, men då vi inte äger någon mick som mäter över 136db så skaffades termlabbet, vilket jag anser vara lite bökigt att använda jämnfört med AC utrustningen, som verkligen är smidigt och användarvänligt!
                dock används dom ju till olika ändamål, men du förstår vad jag menar

                sedan finns ju möjlighet till 2 mickar på termlab, vilket AC saknar och AC går ju inte att koppla till dator, men det ser jag inte som någon nackdel alls med tanke på att audiocontrol utrustningen arbetar avsevärt mycket snabbare än termlab


                edit, iaf jag litar mest på resultaten från audiocontrol, då det är dom som varit referensen som andra tillverkare eftersträvat under ganska lång tid
                mvh
                LOL. Det är precis tvärtom! Audiocontrol är ett gammalt system, föråldrat och referensen är TermLab. inget annat.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

                  Originally posted by jonash View Post
                  LOL. Det är precis tvärtom! Audiocontrol är ett gammalt system, föråldrat och referensen är TermLab. inget annat.
                  är det verkligen så? jag syftar mest på rta mätningen. eftersom vi har audiocontrol till rta, så brydde jag mig inte om rta micken till termlab... så det vet jag inget om

                  men även om audiocontrol är ett gammalt system, så funkar det ju bevisligen helt ypperligt ännu
                  Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

                    Originally posted by jonash View Post
                    För att kunna mäta vattenfall, så funkar ej termLab
                    På vilket sätt gör TL detta felaktigt?
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

                      Då jag inte har en susning om vad ni pratar om med det sk vattenfallet så måste jag fråga, vad är detta?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpa ljudmätare RTA/SPL

                        Originally posted by Nonne View Post
                        På vilket sätt gör TL detta felaktigt?
                        I stand corrected!

                        Jag hade precis för mig att TermLab inte mätte vattenfall alls, MEN, det gör det ju!

                        Så då är det ju bara att rocka på med det isåfall. Däremot finns det mjukvaror som är betydligt vassare om man skall tweaka en bil, framförallt då man kan spara fler kurvor och sedan återkalla dessa. TermLab kan ha två igång, men ej överlagra tror jag.

                        /Jonas
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment

                        Working...
                        X