Announcement

Collapse
No announcement yet.

J***a generatorljud!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • J***a generatorljud!!

    Rev omkring lite i den nyinhandlade Ibizan och hittade till min stora förvåning ett par lågnivåkablar under baksätet.
    Perfa tänkte jag o hämtade ett DD C2a som skulle driva på det nyinstallerade framsystemet!
    Strömkabel viste jag ju att det låg i bilen redan men jag hade faktiskt ingen aning om att där även fanns lågnivå så nu var ju allt frid och fröjd, slippa dra kabel är ju underbart!

    Stånkade ihop allt o provrockade lite lätt i garaget, mycket nöjd med den snabba installationen så slår jag av stereon, backar ut bilen för att åka o köpa kvällsmat (pizza givetvis) slår igen garage dörrarna o drar iväg, slår på stereon igen och möts av ett helt outhärdligt generatorvin och ett helt tok knasigt knäppande, typ insprutarljud....
    BTW, DLS kabel, SL5 Ulitimate så det är väl ingen pisskabel direkt.

    Där stannar denna historien....

    Vad göra, som det ser ut så ligger lågnivån i mitten av bilen under mattan och strömkabeln ligger utmed höger tröskel så dom har ju enligt mig ett ganska ordentligt avstånd till varann.
    Kan det vara något annat som snappar upp störningar?

    Fanns inga störningar innan jag kopplade in steget, när jag körde på den inbyggda effekten i stereon alltså.

    Har varit med om att jag nån gång fått LITE generatorvin men nu kan jag nog fan ställa upp i störnings VM skulle jag tro!

    Snabba tipps till en enkel lösning (finns väl inte)?

  • #2
    Re: Jävla generatorljud!!

    KOLLA.......

    Jordning!
    Riktning på Rcakablarna
    Gain

    Detta brukar ställa till det i dom vanligaste fallen!
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Jävla generatorljud!!

      Hmmmm, kan riktningen på kabeln göra så mycket menar du? Såg att det var pilar på den men noterade inte i vilken riktning tyvärr.

      Har knappt gainat något, skruvat upp 10-15% kanske.

      Jorden, har ju även där använt den kabel som satt så jag kan inte svara på hur det ser ut.

      Tackar för tipsen, ska undersökas imorgon!!

      Comment


      • #4
        Re: Jävla generatorljud!!

        Har nu jordat om alla anslutningar precis överallt i stereoväg iaf. Jordat om var nog fel ordval, har slipat rent, bytt ut det som inte såg bra ut och varit allmänt redig så nu funkar den biten iaf.
        Men lik förbnnat samma jäkla ljud!!
        Drog en annan lågnivå för att testa, på utsidan av bilen, så långt bort från allt jag kunde, samma jäkla ljud!!

        Satte mig sur och grinig i bilen och stirrade med vansinnig blick på den satans Pioneer spelare när tanken slog mig Startade bilen, drog igång stereon och jordade rca kabeln.... KNÄPPTYST!!

        Bränd signaljord eller va det kallas?
        Fanns massa bra fakta om detta på ett annat fulständigt lysande forum med dom trådarna är tyvärr borta nu så jag kan inte läsa mig till en bra lösning.

        Vad göra?

        Comment


        • #5
          Re: Jävla generatorljud!!

          Originally posted by Slarvar View Post
          Har nu jordat om alla anslutningar precis överallt i stereoväg iaf. Jordat om var nog fel ordval, har slipat rent, bytt ut det som inte såg bra ut och varit allmänt redig så nu funkar den biten iaf.
          Men lik förbnnat samma jäkla ljud!!
          Drog en annan lågnivå för att testa, på utsidan av bilen, så långt bort från allt jag kunde, samma jäkla ljud!!

          Satte mig sur och grinig i bilen och stirrade med vansinnig blick på den satans Pioneer spelare när tanken slog mig Startade bilen, drog igång stereon och jordade rca kabeln.... KNÄPPTYST!!

          Bränd signaljord eller va det kallas?
          Fanns massa bra fakta om detta på ett annat fulständigt lysande forum med dom trådarna är tyvärr borta nu så jag kan inte läsa mig till en bra lösning.

          Vad göra?
          Lämna in spelaren för reparation!

          Bränd signaljord brukar även med föra oljud vid låtbyte, kan också låta som otäta fönster då det blåser ute!

          Eller.......knasigt knäppande, typ insprutarljud
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: J***a generatorljud!!

            Utveckla gärna vad du menar att manb ska vända rätt på en rca kabel. Är det ngt spec med denna rca kabeln eller menar du i allmänhet att det kan hjälpa att vända på kablar. Så länge det inte sitter ngt filter eller liknande på en ände (osymetriskt så att säga) så bör det kvitta hur kabeln är vänd
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #7
              Re: J***a generatorljud!!

              Originally posted by newBadboy View Post
              Utveckla gärna vad du menar att manb ska vända rätt på en rca kabel. Är det ngt spec med denna rca kabeln eller menar du i allmänhet att det kan hjälpa att vända på kablar. Så länge det inte sitter ngt filter eller liknande på en ände (osymetriskt så att säga) så bör det kvitta hur kabeln är vänd
              Hej!

              En del RCA-kablar (inte alla) har märkningar i form av exempelvis pilar. Förekommer även text.
              I dessa fall så ska pilarna peka från signalkällan. Om det är text så är det textriktningen som gäller.

              Detta har med skärmen att göra som då endast blir ansluten mot jord i signalkällan (HU)och inte i mottagaren (ex. slutsteget).

              Detta kallas väl ibland för Quasibalansering om jag inte missminner mig.

              Hur som helst är intentionen med detta att motverka störningar.

              Någon som är mer teoretiskt kunnig än jag får gärna rätta mig/addera information.

              Hmmm, har för mig att Nonne svarade i någon tråd angående en liknande frågeställning. Drömde jag eller fungerar sökfunktionen så där eller beror allt på mig? SBK alltså!

              Lite OT men ändå inte riktigt:

              När det gäller hifi hemma så spelar det roll hur man vänder kontakten i vägguttaget. Kan låta som en skröna för en del men det spelar faktiskt roll för den audiofila upplevelsen. Har något med att minimera oönskade jordströmmar i signalkablarna. Det finns faktiskt ett verktyg till detta som heter "Elfix"
              Last edited by PhoenixG; August 11, 2009, 21:30. Reason: Lite OT info
              sigpic

              What does not kill you, simply makes you.........stranger.

              Comment


              • #8
                Re: J***a generatorljud!!

                Originally posted by PhoenixG View Post

                När det gäller hifi hemma så spelar det roll hur man vänder kontakten i vägguttaget. Kan låta som en skröna för en del men det spelar faktiskt roll för den audiofila upplevelsen. Har något med att minimera oönskade jordströmmar i signalkablarna. Det finns faktiskt ett verktyg till detta som heter "Elfix"
                Finns ett gratis verktyg för detta, heter...........FINGER
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: J***a generatorljud!!

                  Ok. tack
                  www.sp-engineering.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: J***a generatorljud!!

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Finns ett gratis verktyg för detta, heter...........FINGER
                    Jag är lite känslig av mig
                    sigpic

                    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                    Comment


                    • #11
                      Re: J***a generatorljud!!

                      Originally posted by PhoenixG View Post
                      Jag är lite känslig av mig
                      Kanon!
                      Då vet du hur det känns med andra ord
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: J***a generatorljud!!

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Kanon!
                        Då vet du hur det känns med andra ord
                        Jodå, allt för väl!

                        Jag var 14 år och var ute och pryade (praoade hette väl det egentligen)en vecka på en mack. Den mackkedjan hette Esso som information för dem som inte ens var påtänkt då

                        Det var på den tiden som mackar var mackar och inte några j@vla ................Oj! Jag har visst skrivit nåt sånt i ett tidigare inlägg. Alzhemiers light bara än så länge

                        Mackinnehavaren kom plötsligt på att en fläkt ute i verkstaden skulle bytas.

                        Kanon! Jag skickar den där pryon som inte är torr bakom öronen att byta den. Perfekt jobb för snorungen! Då blir jag av med honom ett tag och slipper hans tonåriga uppsyn.

                        Lite begrepp hade jag i alla fall och frågade om han kunde ta ur proppen så att jag slapp riskera att se ut som att ha samma frisör som Don King. På den tiden visste jag nog inte vem Don King var men en passande liknelse.

                        Jajamen, svarade han! Det fixar jag!

                        Sagt och gjort, några minuter senare så var kusten klar enligt honom.

                        Att plocka bort den gamla fläkten gick utmärkt. Jag höll kring plasten på sockerbiten och lossade skruvarna med en mejsel.

                        Sen skulle jag dit med den nya och då tog jag tag i en av sladdarna och...............där satt jag!
                        Jag hade en alldeles underbar jordning som ni bilstereonördar skulle bli gröna av avvund om ni hade tillstymmelsen till i era åk.

                        Jag stod på ett stort städ som stod direkt på marken och elektronerna/neutronerna/atomerna, what ever, hade fritt spelrum att forsa genom kroppen.

                        Jag lyckades hur som helst komma loss och ung som jag var så gav jag mackidioten en rejäl utskällning.
                        Nog för att jag visste att han inte hade mycket till övers för pryisar men det här var väl att ta i!

                        Visst hade han skruvat ur en propp men inte fan var det rätt propp.

                        Efter det här så har jag en viss respekt för starkström som faktiskt 220 är.

                        Jag håller mig nog till max 24V i fortsättningen

                        Bäst att tillägga att det inte är spänningen som är farlig utan strömmen! Sen spelar ju bröderna Young & Co in lite också!
                        Last edited by PhoenixG; August 13, 2009, 15:37. Reason: Förtydligande
                        sigpic

                        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                        Comment


                        • #13
                          Re: J***a generatorljud!!

                          Originally posted by PhoenixG View Post
                          Jodå, allt för väl!

                          Jag var 14 år och var ute och pryade (praoade hette väl det egentligen)en vecka på en mack. Den mackkedjan hette Esso som information för dem som inte ens var påtänkt då

                          Det var på den tiden som mackar var mackar och inte några j@vla ................Oj! Jag har visst skrivit nåt sånt i ett tidigare inlägg. Alzhemiers light bara än så länge

                          Mackinnehavaren kom plötsligt på att en fläkt ute i verkstaden skulle bytas.

                          Kanon! Jag skickar den där pryon som inte är torr bakom öronen att byta den. Perfekt jobb för snorungen! Då blir jag av med honom ett tag och slipper hans tonåriga uppsyn.

                          Lite begrepp hade jag i alla fall och frågade om han kunde ta ur proppen så att jag slapp riskera att se ut som att ha samma frisör som Don King. På den tiden visste jag nog inte vem Don King var men en passande liknelse.

                          Jajamen, svarade han! Det fixar jag!

                          Sagt och gjort, några minuter senare så var kusten klar enligt honom.

                          Att plocka bort den gamla fläkten gick utmärkt. Jag höll kring plasten på sockerbiten och lossade skruvarna med en mejsel.

                          Sen skulle jag dit med den nya och då tog jag tag i en av sladdarna och...............där satt jag!
                          Jag hade en alldeles underbar jordning som ni bilstereonördar skulle bli gröna av avvund om ni hade tillstymmelsen till i era åk.

                          Jag stod på ett stort städ som stod direkt på marken och elektronerna/neutronerna/atomerna, what ever, hade fritt spelrum att forsa genom kroppen.

                          Jag lyckades hur som helst komma loss och ung som jag var så gav jag mackidioten en rejäl utskällning.
                          Nog för att jag visste att han inte hade mycket till övers för pryisar men det här var väl att ta i!

                          Visst hade han skruvat ur en propp men inte fan var det rätt propp.

                          Efter det här så har jag en viss respekt för starkström som faktiskt 220 är.

                          Jag håller mig nog till max 24V i fortsättningen

                          Bäst att tillägga att det inte är spänningen som är farlig utan strömmen! Sen spelar ju bröderna Young & Co in lite också!
                          Det har väl hänt de flesta, men att kolla om du ska vända ditt stick i väggen behöver inte betyda ökad puls

                          Som jag skrev tidigare, änvänd ett finger!
                          Stryk med ett finger på fronten av maskinen, får man en känsla av.......BSSSS i fingret så testa vänd kontakten.

                          Funkar i de flesta fall, skitkul att sätta dit "radiohandlare".......hmmmm tur det inte funkar på en bilstereo för då hade man väl åkt dit själv
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: J***a generatorljud!!

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Det har väl hänt de flesta, men att kolla om du ska vända ditt stick i väggen behöver inte betyda ökad puls

                            Som jag skrev tidigare, änvänd ett finger!
                            Stryk med ett finger på fronten av maskinen, får man en känsla av.......BSSSS i fingret så testa vänd kontakten.

                            Funkar i de flesta fall, skitkul att sätta dit "radiohandlare".......hmmmm tur det inte funkar på en bilstereo för då hade man väl åkt dit själv
                            Ja av dig fick man inget medlidande

                            Och usch så elak du är som gillar att sätta dit radiohandlare

                            Och nu fattar ju till och med jag vad du menar när jag läser vad du skrev en gång till
                            Jag tänkte att vad menar karl'n med att sticka in ett finger i väggkontakten för att lokalisera fasen. Hur fan är man hjälpt av det?
                            Ville inte ge mig in i någon diskussion och visa hur dum och okunnig man egentligen är

                            Riktigt bra tips faktiskt! Jag får köpa en säkring av dig någon gång som tack för infon
                            sigpic

                            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                            Comment


                            • #15
                              Re: J***a generatorljud!!

                              Måste bara säga tack för all denna matnyttiga info ang bränd signaljord

                              Comment

                              Working...
                              X