Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generatorvin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generatorvin

    Nu till detta som ni kanske hört 1000 gånger, men jag tänker fråga det igen..

    Har fått detta underbara fenomen generatorvin..

    Det uppstår hela tiden, då steget är avstängt eller på, då stereon är av eller på. Började med lägga ett extra avskärmning på alla lågnivå kablar samt strömkablar, där dom ligger nära varandra, jordade även dessa avskärmningar men utan resultat.

    Testade att rycka ur lågnivå kablarna, ( vilket jag borde testat först ) och då kvarstod problemet. Drog om stegets jordning direkt till minus på batteriet och det tog bort lite av vinet men inte allt. Och nu kommer inte jag längre, har funderat på att avskärma närliggande högtalarkablar samt filter och se om det hjälper?

    Värt att notera är att det endast kommer från höger diskant.

    Och fick en fundering om det kan vara jordfel i steget? Har även testat lägga en extra jordning på stegets chassi men utan resultat.


    / Alexander

  • #2
    Re: Generatorvin

    En bättre jord till generatorn ?
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Generatorvin

      Testa att dra en lös kabel genom bilen till höger diskant och se om felet kvarstår. Jag tror inte att det är generatorn eller nån jord som felar, då hade det vinit i samtliga högtalare.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Generatorvin

        Vad är det för bil? Vad är det för slutsteg? Prova med ett annat steg, jag hade samma fenomen sen blev mitt steg stulet och med det nya ja satte in så tystnade allt generatorvin
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: Generatorvin

          Hade problem med vänster diskant i en kompis BMW......ägnade ngr timmar åt att dra om kabeln till den och prova.....om och om igen.
          Till sist hittade jag en sträcka där den kabeln INTE snappade upp ngn signal.
          Jag misstänker att just i den bilen så var det signalen till varvräknaren som snappades upp.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Generatorvin

            Ni glömmer en viktig detalj!

            Slutsteget får inte jorda med chassit, kolla så du inte har en för lång skruv som drar igenom mot plåten!
            Många steg i dag har fästöron i plast pga dessa felaktiga montage!
            På den gammla goda bilstereotiden stod det i manualerna att man skulle montera steget på en TRÄSKIVA!

            Detta "problem" är vanligare än man tror, när ett annat steg monteras så når inte den orsakande skruven plåten eller så lägger man steget löst och felet är avhjälpt då man TROR det äldre steget är trasigt!!

            När då dessutom skruvarna bara nuddar plåt vid guppig körning är problemet ännu mer svårlöst!

            Detta tips sponsras av Ljudbyggaren
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Generatorvin

              Originally posted by Mikka View Post
              En bättre jord till generatorn ?
              Blir en bättre jordning för hela motorn isf, men kan testa!

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Testa att dra en lös kabel genom bilen till höger diskant och se om felet kvarstår. Jag tror inte att det är generatorn eller nån jord som felar, då hade det vinit i samtliga högtalare.
              Jag är 100% säker att det är generatorvin då det viner med vid gaspådrag. Men ska ha det i bakhuvudet!

              Originally posted by Kulan View Post
              Vad är det för bil? Vad är det för slutsteg? Prova med ett annat steg, jag hade samma fenomen sen blev mitt steg stulet och med det nya ja satte in så tystnade allt generatorvin
              Det är en Mercedes W124 E200, tänker inte prova ett annat steg då jag måste riva isär hela instrumentpanelen fram isf.

              Originally posted by Lonefox View Post
              Hade problem med vänster diskant i en kompis BMW......ägnade ngr timmar åt att dra om kabeln till den och prova.....om och om igen.
              Till sist hittade jag en sträcka där den kabeln INTE snappade upp ngn signal.
              Jag misstänker att just i den bilen så var det signalen till varvräknaren som snappades upp.
              Okej, ska testa det!

              Originally posted by Nonne View Post
              Ni glömmer en viktig detalj!

              Slutsteget får inte jorda med chassit, kolla så du inte har en för lång skruv som drar igenom mot plåten!
              Många steg i dag har fästöron i plast pga dessa felaktiga montage!
              På den gammla goda bilstereotiden stod det i manualerna att man skulle montera steget på en TRÄSKIVA!

              Detta "problem" är vanligare än man tror, när ett annat steg monteras så når inte den orsakande skruven plåten eller så lägger man steget löst och felet är avhjälpt då man TROR det äldre steget är trasigt!!

              När då dessutom skruvarna bara nuddar plåt vid guppig körning är problemet ännu mer svårlöst!

              Detta tips sponsras av Ljudbyggaren
              Måste säga att detta låter som en logisk förklaring, steget sitter nämligen skruvat mot chassit på ett ställe. Ska testa det direkt i morgon!

              Tack för alla svar! Återkommer med vad det var som löste det

              Comment

              Working...
              X