Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spackling

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spackling

Håller på att spackla en instrumentbräda till en Bmw.

Är det någon som vet eller har ett bra tipps på hur man spacklar på vinyl?
    Eftersom det är lite hårdare skumgummi under vinylen på instumentbrädan så flexar den lite.
    Funderar om det finns något spackel eller liknade som är lite mjukare och fäster bra mellan vanligt glasfiberspackel/finspackel och vinylen för att minska sprickbildning?

Har tänkt att flocka brädan sedan!
    Alla tipps är välkomna!

Re: Spackling

bort med vinyl och allt skum först..
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

Comment

Håller med JohanH.
      Vill du att det ska hålla länge, så bör du försöka få bort allt löst.
      Dvs vinyl/gummi etc.

När du fått bort allt det så är det bara börja spackla.
      Börja med glasfiberspackel och jobba dig uppåt.

Tänk på att om du ska klä den så måste den ha lika bra underarbete som om den ska lackas. Lycka till!
      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
      --------------------------------------------------------------------------------
      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Problemet är att hela instrumentbrädan är kläd i vinyl med skum under(Hårdare skum) och då ska jag behöva spackla om varenda detalj på hela brädan, För någonstans måste ju kanten mellan vinylen och spacklet komma!

Har moterat in 5,25" ringar i brädan och håller på att spackla upp runt dem.
        Ringarna sitter bra, det är bara angränsande kant till vinylen som jag funderade på att ha något mjukare spackel på för att inte det ska spricka upp senare.

Tanken är att använda något lite mer elastiskt spackel!

Comment

går det inte att plasta med polyester först?
          Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
          --------------------------------------------------------------------------------
          Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
          PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

möjligtvis att det går att rugga vinylen med typ 40-50 papper och sen köra med glasfiberspackel men det bästa är att göra rätt från början.
            Har du kollat så att det verkligen funkar att flocka ovanpå vinylen?
            Vet att det är ganska petigt om man ska få ett bra resultat..
            Har du bara skruvat bafflarna rakt i brädan så skulle jag hellre fräsa en snygg kant och sen klä dom i liknande vinyl innan jag monterar dom..så slipper du flocka oxå plus att brädan inte lockar alltför många klåfinriga personer..
            Audi A4 B5 -98
            Pioneer P90 + DEQP90
            Sinfoni amplitude 50.4x
            Sinfoni shadow 100.2
            Sinfoni S165W x4
            Sinfoni S100M
            Sinfoni S25T

Vw up -12
            På gång..
            New car, hi end old school..

Comment

Jag har ju gjort detta i min bil och brädan ser fortfarande bra ut fast jag klädde ju brädan sedan med vinyl så kanske att vinylen håller ihop allt bättre men jag gjorde följande:
              Ruggade originalvinylen med grovt slippapper , penslade på ett tunt lager polyesterplast , spacklade med Hagmans Flexi spackel , la på lite polyester igen precis i övergång imellan spackel och orig vinyl , sprayade på färg imellanåt för att se att spacklingen såg bra ut.
              Allt syns inte här men en del: http://www.bilstereoforum.se/showpos...96&postcount=5
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Kanske ska ta och testa att repa uppp vinylen och plasta lite ovanpå.

Har en Bmw e46:a och problemet med att hela mittkonsollen sitter ju fast i instrumentbrädan så det blir väldigt svårt att lägga vinyl på för att det ska bli snyggt, därför är jag nog inne på att flocka brädan. Samt att egenskaperna från flockad yta är ju till fördel.

Läste lite om flockning och tydligen så går det att göra det på nästan alla ytor som är hårda / halvhårda

Har ju Hewis Bmw som referensobjekt nu Kommer nog inte komma i närheten men siktar man på stjärnorna så når man förhoppningsvis trädtopparna..

Comment

Annars draperar du hela brädan med glasfiber väv. OBS ej huggen matta typ Biltemas utan tunn väv liksom kolfiber brukar vara gjord av. Då blir den både styv och du slipper garanterat alla skarvar.
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
                  X