Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutstegs Problem M3 "runda"

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

    Originally posted by Optima View Post
    Låt endast strömkablarna vara anslutna, dvs plocka ur både högtalarkablar och lågnivåkablar. Kolla om steget fortfarande slår av efter ett tag. Är det samma sak så skulle det nästan behövas spänningsmätning på plinten med en mätare som har loggningsfunktion, för att se om någonting händer med spänningen efter en stund.

    Hade du alltså kopplat in det där gamla Zachrysteget på precis samma kablar som DD-steget när du provade?
    Provat det med, Ja det slår av, Joo skulle behöva ett steg med loggning. eller det kommer bli mäta på lördag, ska ut och köra till västerås då... då steget slår av och börjar hj'vlas efter en,5 timmar kan jag ju mäta och ha mig när jag komme rfram och då slippa mäta längre stunder. kan sitta och kolla på mätaren i 10 minuter... vad mer borde mätas sdamtidigt ?
    Ström in, ja, volt mäta högtalar utgångarna ? utan kablar ? ingen lågnivå ?
    Change is the only constant.




    https://www.facebook.com/groups/massql/

    Comment


    • #17
      Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

      Det som orsakar protect brukar väl oftast vara fel spänning (för hög/låg), kortslutna högtalarutgångar eller temperaturen. Tempen har du ju kollat, verkar vara utan problem. Uppträder felet fastän det inte sitter några högtalarkablar inkopplade så är det bara spänningsbiten kvar tycker jag, då borde inte högtalarutgångarna behöva mätas upp.

      Comment


      • #18
        Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

        Originally posted by Optima View Post
        Det som orsakar protect brukar väl oftast vara fel spänning (för hög/låg), kortslutna högtalarutgångar eller temperaturen. Tempen har du ju kollat, verkar vara utan problem. Uppträder felet fastän det inte sitter några högtalarkablar inkopplade så är det bara spänningsbiten kvar tycker jag, då borde inte högtalarutgångarna behöva mätas upp.

        det är lite så jag resonerat med... Men V ligger stabilt när jag mätt förut, eller har mätt presis efter att steget slagit av, och haft över 13,5V då...

        Har även mätt efter Växel späning, med 0,0235 V som resultat,
        Så tycker inte det kan vara det...
        Change is the only constant.




        https://www.facebook.com/groups/massql/

        Comment


        • #19
          Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

          Men har du inte testat det i en annan bil ännu som Tokken nämde? Är inte det enklast att börja med istället för värme kameror och grejer
          Eller som kim säger, steget i sig kanske aldrig blir varmt men kanske en av komponenterna blir varmare än dom andra och stänger av? Har du frågat dom som körde testbänken hur dom har stegen monterade där? Kanske dom har fläktar färdigt i bänken?

          Comment


          • #20
            Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

            Steget fungerade klockrent i bilen innan min.
            Det har alltid fuckat för mig. Hos DD kördes steget. Sitat "Fram på eftermiddagen var det ruktigt varmt och gosigt" så känns inte som om det är värmen.
            Dock osäker om det kördes i testbänk eller hur dom sökte fel.
            Men säger leverantör att det är helt, må man ju tro dom
            Efter 40 timmar spelning eller ?
            Sedan har jag tillgång till värme kameror och sådant så
            Bara lätt sätt att se fel så.
            Change is the only constant.




            https://www.facebook.com/groups/massql/

            Comment


            • #21
              Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

              Iomed att Tokken bor i Haninge så gör ett besök för att testa i hans bil

              Då det är lättare att felsöka ifall man är 2.
              Då det kan vara en sak man inte tänkt på

              Comment


              • #22
                Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                Ett problem jag löste häromdagen med protektat steg var att bilen laddade åt helsike för mycket!

                Här på vår gata har jag ett konkurerande företag, detta företag kopplade in steg och bas i en BMW!
                Killen kom hit och ville ha hjälp då företaget inte kunde hjälpa honom.
                Det första som slog mig var att dom hade monterat 2st hög till låg efter varandra

                Men som sagt, den händige montören hade plaserat + kabeln på ett ställe vid batteriet där det finns lite elektronik.
                På anslutningsplatsen var spänningen 15,1-15,2 volt!

                Så mitt förslag är att du kontrollerar hur mycket bilen laddar, mät vid steget!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Ett problem jag löste häromdagen med protektat steg var att bilen laddade åt helsike för mycket!

                  Här på vår gata har jag ett konkurerande företag, detta företag kopplade in steg och bas i en BMW!
                  Killen kom hit och ville ha hjälp då företaget inte kunde hjälpa honom.
                  Det första som slog mig var att dom hade monterat 2st hög till låg efter varandra

                  Men som sagt, den händige montören hade plaserat + kabeln på ett ställe vid batteriet där det finns lite elektronik.
                  På anslutningsplatsen var spänningen 15,1-15,2 volt!

                  Så mitt förslag är att du kontrollerar hur mycket bilen laddar, mät vid steget!
                  Tackar för tipset.
                  Mäter redan på anslutnings plinten in i steget
                  13,2-4v

                  Har gjort det misstaget för ett par bokat sedan
                  Steget slog till men inget ljud. Mätte på jord bulten. 14V
                  Men efter 50min kliande såg jag att kaben, hadde klämt skydds hylsan.
                  9v på steget.

                  Så vips. Så det är redan kollat, och mäter på anslutnings plinten på steget.
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                    Något med värmen är det nog.

                    på väg till jobbet 17 frader ute, Spalde hårt ela vägen utan problem.

                    På väg hem, 10 minuter 31 grader ute,
                    Så.... nu ska PAPPAS fläckt in, och se om det överhuvudtraget gör skinad.

                    Men har i alla fall börjat Zoma in på trolig felkälla.
                    Change is the only constant.




                    https://www.facebook.com/groups/massql/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                      Som Jalle skrev i början på tråden att DD S2 och S4 blir skållheta har inte så mycket med detta steg att göra. S2 blir riktigt varmt..det håller jag med om.
                      (S2 och S4 är inte några klass D steg vad jag vet.. )

                      Jag har känt på några M3or, och inget av dessa har varit speciellt varmt.
                      Nu vet jag inte hur mycket du lastar ner steget, ju mer du maxar ju mer värme..

                      Jag håller nog inte med dig om att det är bra placerat för god kylning.
                      Först och främst så hade jag gjort en distans mellan bottenskivan och steget.
                      Som du har steget nu så kan det inte kylas underifrån.

                      Hoppas ni inte tar illa upp
                      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                      Comment


                      • #26
                        Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                        Originally posted by xciso View Post
                        Som Jalle skrev i början på tråden att DD S2 och S4 blir skållheta har inte så mycket med detta steg att göra. S2 blir riktigt varmt..det håller jag med om.
                        (S2 och S4 är inte några klass D steg vad jag vet.. )
                        Det var mer en reflektion från min sida på att dessa steg har en helt urusel kåpa när det gäller värmeavledning, vilket är synd på ett så snyggt steg.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Slutstegs Problem M3 "runda"

                          Jag tar aldrig illa vid av konstrukiv kretik

                          Nu sitter det 100mm fläckt under botten plattan borta
                          Så det blåser rakt in.
                          Steget har knapt blivit varmt. Mera jummet

                          Lastar 2 ohm och gain står knappt över 0
                          Men allt utan att hitta något.

                          Har spelat i 1 ohm 2 ohm 4 ohm med samma resultat.
                          Change is the only constant.




                          https://www.facebook.com/groups/massql/

                          Comment

                          Working...
                          X