Announcement

Collapse
No announcement yet.

ohm fråga mm..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ohm fråga mm..

    Läs min liknelse med gaspedalen en gång till.

    Comment


    • #17
      Re: ohm fråga mm..

      Säga vad man vill om dämpfaktor, jag har upplevt skillnaden och är övertygad! Vist det finns mer som spelar in men dämpfaktorn måste ändå göra en viss skillnad
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #18
        Re: ohm fråga mm..

        Originally posted by Hanatsu
        Vill avliva SQ-dämpfaktor argumentet hehe

        Dämpfaktorn (stegets impedans över utgångarna) har väldigt väldigt lite att göra med kontroll över högtalarens kon. Dämpfaktorn varierar mot frekvens genom att det styrs av högtalarens impedans/utgångsimpedansen på steget (om steget har 0,08ohm och högtalaren 4ohm vid given frekvens, så är dämpfaktorn 4/0,08=50).

        Argumentet är att sparad ström i talspolen försvinner snabbare (tillbaka genom slutsteget) om impedansen på förstärkens utgång är låg och därmed stannar konen fortare. Men talspolen har även en likströmsresistans som ligger i serie mot slutstegets utgångsimpedans. DCr (Re) är alltid flera hundra gånger högre (om vi inte snackar totalt värdelösa slutsteg), därmed är dämpningsfaktorn ganska meningslös. DCr kommer ändå begränsa "kontrollen" över högtalaren.

        Finns flera andra anledningar att inte köra stegen under 2ohm dock (lite generell nu, säger inte att det finns steg som inte klarar 1ohm). Jag lastar inte steg under 2ohm p.g.a skyhög strömförbrukning (belastning på bilens elsystem) och förkortad livslängd på komponenterna i steget. Steget blir bra mycket svalare med. Bättre att köra en högtalare med +3dB känslighet och köra steget i 2ohm, stegen har aldrig 100% stabilitet neråt så man vinner inte dubbla effekten. Detta håller nog inte inom SPL, inget jag sysslar med dock xD

        http://www.diyspeakers.net/Articles/...G%20FACTOR.pdf Göttig förklaring om någon pallar läsa
        Dämpfaktorn är förstärkarens enda metod att hålla kontroll på högtalarens kon.
        Argumentet att sparad ström skulle vara problemet har jag aldrig hört.
        Spänningsdelningen mellan impedans i spolen och utgångsimpedansen är relevant. Därför är dämpningsfaktorn viktig. Variationerna må vara små, men i en förstärkare förväntar vi oss under 0,01% distorsion. (distorsion och dämpfaktor hänger ihop) Varför skulle vi vilja ha en förstärkare som har högre distorsion än nödvändigt? Dämpfaktorn är förstärkarens möjlighet att se till att dess utspänning är så närma dess börvärde (insignal x gain) som möjligt. Vi vill att förstärkaren ska vara helt transparent. Skillnaden mellan 0,01% THD och 0,03% är liten, men ändå väldigt relevant.
        Skillnaden mellan en bergssprängare och svindyr hifi är i de små detaljerna.

        Avhandligen du pekar på handlar om transientsvar och Q-förändring i slutna lådor. Pierce har rätt, men han avgränsar också sin avhandling i sista raderna. Jag tror du har dragit lite för stora slutsatser av detta dokument. Nej, det kommer inte låta "boomy" pga låg dämpfaktor, men distorsion är en helt annan sak.

        Comment


        • #19
          Re: ohm fråga mm..

          Originally posted by Hanatsu
          Jo visst. Dämpfaktorn spelar stor roll om den blir så pass låg att signalen distar. Men slutsteg med så hög utgångsimpedans har jag inte hört talas om. Och dessutom är så pass låga THD värden är inte hörbart inom basområdet. Den enda anledningen att högtalaren rör sig är att det passerar ström genom talspolen.
          Alla slutsteg distar alltid pga ej oändlig dämpfaktor. Så de har du hört talas om. Douglas Selfs böcker är bra.

          Dämpfaktorn hänger ihop med dist och är relevant. Ok ifall vi gjort ett slutsteg som är väldigt olinjärt i hur det förstärker spänning, då spelar dämpfaktorn inte så stor roll. Skit in skit ut. Men oftast är en förstärkare i det närmaste ideal med högohmig (eller ingen) last. De har löjligt låg dist då. När vi kopplar in en last så ökar disten ofta med en faktor 10 iaf. Detta pga att dämpfaktorn ej är oändlig (eller rättare sagt att utimpedansen ej är 0).

          Ska vi börja diskutera vad som är hörbar dist så är vi på fel forum. Det handlar om att göra det så bra som möjligt. Hur mycket dist får man i en signalkabel? Är det hörbart? Varför lägger vi en massa pengar på signalkablar?
          Detta är en helt annan diskussion som du nog inte vill ge dig in på i ett internetforum.

          Med bra baselement i rätt låda kan man få väldigt låg distorsion även i basen. Horn kan vara löjligt bra tex.
          Last edited by Jonhny; May 20, 2011, 12:21. Reason: Klipp o klistra-fel.

          Comment


          • #20
            Re: ohm fråga mm..

            Mm, vill inte ge mig in på det. Korkat av mig att kommentera överhuvudtaget. Ska nog hålla mig att läsa böcker i framtiden

            Comment

            Working...
            X