Announcement

Collapse
No announcement yet.

ohm fråga mm..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ohm fråga mm..

    Hej!

    Har lite funderingar, lirar just nu med 3st SPL V300S4 1x4 ohm 12 basar i en portad låda på 150L med 2st aero 6 portar. Jag driver dom med ett hollywood HXA3K slutsteg på 1800wrms 3000w, ger dem allså ca 500w rms styck vid 1,33 ohm.
    Spelar på riktigt bra, men jag vill ha ännu mera! så funderar på att skaffa 1 eller kanske 3st likadana basar till.

    Vilket ohm kan jag koppla till med 4st såna basar?
    Vilket ohm kan jag koppla till med 5st såna basar?
    Vilket ohm kan jag koppla till med 6st såna basar?

    Om jag skaffar 3st till, borde jag bygga en 2 "lådor i en"? så att 3 basar har en separat låda.
    Och är det någon som vet om hollywood HXA3K slutsteget är dockningsbart?
    Emil
    Last edited by Zäta; May 18, 2011, 16:18.
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

  • #2
    Re: ohm fråga mm..

    4 basar = 1, 4 eller 16 ohm.
    5 basar = skit
    6 basar = 0,66, 2,66 eller 24 ohm

    Ska du spela högre så köp en bas till och byt steg.

    Har ett monoblock liggandes *host host*
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: ohm fråga mm..

      4 st: 1 Ohm, 4 Ohm, 16 Ohm
      5 st: 0,8 Ohm, 20 Ohm
      6 st: 0,67 Ohm, 2,67 Ohm, 6 Ohm, 24 Ohm

      Kollar man på anslutningspanelen till HXA3K så verkar det inte finnas någon utgång för dockning, men där får nog folk som har detta steg ge svar. Om du skaffar fler basar så tycker jag det är lämpligt att dela upp lådan, den kommer att behöva stagning och då blir det bra med extra vägg.

      Comment


      • #4
        Re: ohm fråga mm..

        Originally posted by Optima View Post
        4 st: 1 Ohm, 4 Ohm, 16 Ohm
        5 st: 0,8 Ohm, 20 Ohm
        6 st: 0,67 Ohm, 2,67 Ohm, 6 Ohm, 24 Ohm

        Kollar man på anslutningspanelen till HXA3K så verkar det inte finnas någon utgång för dockning, men där får nog folk som har detta steg ge svar. Om du skaffar fler basar så tycker jag det är lämpligt att dela upp lådan, den kommer att behöva stagning och då blir det bra med extra vägg.
        Glömde visst 6 ohm på på 6 basar :P
        Men 5 basar går ju inte at koppla på ett vettigt sett (tycker jag)

        Köper du en bas till och ska driva på samma steg så kommer det inte hända så mycket.
        Visst, du får ut lite mer effekt med det blir mindre effekt/bas.
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: ohm fråga mm..

          Originally posted by Softis View Post
          Glömde visst 6 ohm på på 6 basar :P
          Men 5 basar går ju inte at koppla på ett vettigt sett (tycker jag)

          Köper du en bas till och ska driva på samma steg så kommer det inte hända så mycket.
          Visst, du får ut lite mer effekt med det blir mindre effekt/bas.
          5 basar är ju bara o koppla alla paralellt till 0,8ohm som Optima skrev.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #6
            Re: ohm fråga mm..

            Originally posted by Frippe_L View Post
            5 basar är ju bara o koppla alla paralellt till 0,8ohm som Optima skrev.
            Jo, men 0,8 ohm... Helst vill man inte ha ett 1 ohm stabilt steg i 0,8 ohm. Och om man har ett 0,5 ohm stabilt steg så får man inte ut full effekt. Lite så jag menade.
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • #7
              Re: ohm fråga mm..

              Originally posted by Softis View Post
              Jo, men 0,8 ohm... Helst vill man inte ha ett 1 ohm stabilt steg i 0,8 ohm. Och om man har ett 0,5 ohm stabilt steg så får man inte ut full effekt. Lite så jag menade.


              hur är de sen med inpedance ökning i lådan då?

              Comment


              • #8
                Re: ohm fråga mm..

                Originally posted by Softis View Post
                4 basar = 1, 4 eller 16 ohm.
                5 basar = skit
                6 basar = 0,66, 2,66 eller 24 ohm

                Ska du spela högre så köp en bas till och byt steg.

                Har ett monoblock liggandes *host host*
                Avvaktar med ditt monoblock

                Originally posted by Optima View Post
                4 st: 1 Ohm, 4 Ohm, 16 Ohm
                5 st: 0,8 Ohm, 20 Ohm
                6 st: 0,67 Ohm, 2,67 Ohm, 6 Ohm, 24 Ohm

                Kollar man på anslutningspanelen till HXA3K så verkar det inte finnas någon utgång för dockning, men där får nog folk som har detta steg ge svar. Om du skaffar fler basar så tycker jag det är lämpligt att dela upp lådan, den kommer att behöva stagning och då blir det bra med extra vägg.
                Tack så mycket Har för mig någon på detta forum använde 3st HXA3K slutsteg?
                Blir det 6 basar så får jag dela upp lådan då. Det låter vettigt.
                På steget står det "1 ohm minimum" allså kan jag inte koppla till ex 0,8 ohm?
                Originally posted by Softis View Post
                Glömde visst 6 ohm på på 6 basar :P
                Men 5 basar går ju inte att koppla på ett vettigt sett (tycker jag)

                Köper du en bas till och ska driva på samma steg så kommer det inte hända så mycket.
                Visst, du får ut lite mer effekt med det blir mindre effekt/bas.
                Köper jag 1 eller fler basar till kommer jag skaffa ialf 1 steg till.
                Dock så är jag tveksam, skaffar jag ett HXA3K steg till och bara 1 bas till så kommer basarna antagligen få för mycket effekt (900wrms 1 ohm) eller för lite (ca 350wrms 4 ohm) Så kanske jag jag köpa ett annat slutsteg med lite mindre effekt och koppla ihop, det funkar utan problem om steget är dockningsbart eller blir det lite knepigt? Basarna ligger "original" på 350w rms. vill ligga en bit över tänkte jag, ca 450-600
                Last edited by Zäta; May 18, 2011, 22:27.
                Originally posted by Softis
                Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                Comment


                • #9
                  Re: ohm fråga mm..

                  Originally posted by soundigital View Post
                  hur är de sen med inpedance ökning i lådan då?
                  Impedansen varierar med frekvens, går dock aldrig lägre än DCR (Re). Enklast att modellera i t.ex WinISD. I slutna lådor peakar impedansen vid Fsc (slutna lådans resonans). I portade lådor finns dubbla impedanstoppar. Open-air kommer impedans toppen ligga vid högtalarens friluftsresonans (Fs).

                  Comment


                  • #10
                    Re: ohm fråga mm..

                    Originally posted by Zäta View Post
                    Dock så är jag tveksam, skaffar jag ett HXA3K steg till och bara 1 bas till så kommer basarna antagligen få för mycket effekt (900wrms 1 ohm)
                    Man kan ALDRIG ha tillgång till för mycket effekt.

                    Scrolla ner till "Effekt a.k.a Watt" i denna tråden:
                    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

                    Comment


                    • #11
                      Re: ohm fråga mm..

                      Sen en liten notis om dockning, för att det ska fungera så ska det vara två exakt likadana steg! Olika dockningsbara steg går alltså inte att koppla ihop. Satsa isåfall istället på ett steg som ger nog med effekt vid rätt impedans.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: ohm fråga mm..

                        Originally posted by Extra Kim View Post
                        Man kan ALDRIG ha tillgång till för mycket effekt.

                        Scrolla ner till "Effekt a.k.a Watt" i denna tråden:
                        http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289
                        Tack för tråden!

                        Ska man aldrig ha tillgång till "för mycket effekt" ?
                        Om jag ger basarna 900w rms styck (med 2 st sådana steg), borde jag inte lika gärna kunna sänka gainen på steget så det jämnar ut sig?
                        Sen så om jag har 4st basar så kan jag koppla de till 1 0hm och då får basarna 450w rms vilket egentligen är det jag vill ha (minimum med 1 steg). Men kan jag verkligen driva 4st 12 basar med ett sådant litet steg? och blir det någon skillnad om jag skulle köpa ett till och lägga dem på 900w rms, och det som jag skrev ovan?

                        Jag har inte riktigt förstått det där när endel säger att man ska skaffa flera slutsteg när basarna redan får mer än tillräckligt med ström som de behöver?

                        Originally posted by ChriZtoffer View Post
                        Sen en liten notis om dockning, för att det ska fungera så ska det vara två exakt likadana steg! Olika dockningsbara steg går alltså inte att koppla ihop. Satsa isåfall istället på ett steg som ger nog med effekt vid rätt impedans.
                        Tackar, jag förstår!
                        Last edited by Zäta; May 19, 2011, 20:54.
                        Originally posted by Softis
                        Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                        Comment


                        • #13
                          Re: ohm fråga mm..

                          Bara för att du har ett steg som kan ge ut upp till 900Wrms vid den belastning som du kör det i så betyder inte det att basarna får det. Det finns en MASSA saker som spelar in, bland annat hur du ställer volymkontrollen på huvudenheten, hur stegets gain är matchad mot huvudenhetens utgångsnivå samt impedanshöjning orsakad av lådan som gör så att du inte kan få ut mer effekt ur steget. Sen så är det inte alltid det blir bäst av att lasata ner ett steg max, det kan både låta bättre och spela högre om du inte lastar lika hårt tack vare bättre dämpfaktor bland annat.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: ohm fråga mm..

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            Bara för att du har ett steg som kan ge ut upp till 900Wrms vid den belastning som du kör det i så betyder inte det att basarna får det. Det finns en MASSA saker som spelar in, bland annat hur du ställer volymkontrollen på huvudenheten, hur stegets gain är matchad mot huvudenhetens utgångsnivå samt impedanshöjning orsakad av lådan som gör så att du inte kan få ut mer effekt ur steget. Sen så är det inte alltid det blir bäst av att lasata ner ett steg max, det kan både låta bättre och spela högre om du inte lastar lika hårt tack vare bättre dämpfaktor bland annat.
                            okej jag förstår tack.
                            Så egentligen borde jag kunna köpa 1 extra steg så att basarna får 900w rms (som dom troligtvis inte får som du menar) men sedan ställa ner gainen och mixtra lite så ska det fungera tror du? eller är det lika bra och spara dom pengarna då 1 extra steg kanske inte gör någon direkt skillnad?

                            Det står även 1 ohm minimum på steget, jag kan då allså inte koppla till lägre än 1 ohm?
                            Originally posted by Softis
                            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                            Comment


                            • #15
                              Re: ohm fråga mm..

                              Det beror på, kan du spela basarna fullt ut idag? Mer effekt är som sagt aldrig fel men redan nu ligger du ju faktist en bit över specad effekttålighet! Steget GÅR att koppla ner lägre än 1Ohm, men för säkerhetsskull så ska man låta bli sånt om man inte vet exakt vad man gör och har en rejäl batteribank.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X