Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang. avsäkring av kablar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ang. avsäkring av kablar

Hej gott folk! Var på tävlingen i Kungsängen igår, grymt trevlig tillställning med massa folk, sjysta bilar och perfekt väder. Mer sånt!!

Men över till ett litet problem, så vitt jag viste så var mitt system korrekt avsäkrat men tydligen inte, vid installationsbedömningen fick jag veta att det fattades ett par säkringar innan stegen. Från batteribanken går 50mm2 kabel till via 200A säkring till kondensatorn och sen vidare till distributionsblock som sitter alldeles vid stegen. Från distributionsblocken går 35mm2 (har jag för mig iaf) kabel till stegen, den längsta biten är garanterat inte över 40cm och därför så har jag inte heller brytt mig om att säkra ner den, det fick jag dock påbackning för och poängavdrag. Måste man alltså ha en säkring efter distributionsblock trots att kablarna är kortare än 40cm?

Vore bra att veta till nästa tävling, isåfall så blir det mindre säkring vid batterierna så slipper jag bygga om vid stegen.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Re: Ang. avsäkring av kablar

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Hej gott folk! Var på tävlingen i Kungsängen igår, grymt trevlig tillställning med massa folk, sjysta bilar och perfekt väder. Mer sånt!!

Men över till ett litet problem, så vitt jag viste så var mitt system korrekt avsäkrat men tydligen inte, vid installationsbedömningen fick jag veta att det fattades ett par säkringar innan stegen. Från batteribanken går 50mm2 kabel till via 200A säkring till kondensatorn och sen vidare till distributionsblock som sitter alldeles vid stegen. Från distributionsblocken går 35mm2 (har jag för mig iaf) kabel till stegen, den längsta biten är garanterat inte över 40cm och därför så har jag inte heller brytt mig om att säkra ner den, det fick jag dock påbackning för och poängavdrag. Måste man alltså ha en säkring efter distributionsblock trots att kablarna är kortare än 40cm?

Vore bra att veta till nästa tävling, isåfall så blir det mindre säkring vid batterierna så slipper jag bygga om vid stegen.
    Så fort man går ner i kabeldimension så skall säkring anpassas efter det.
    Därför kör de allra flesta med säkringsblock istället för klen säkring på ett ställe.

Måste passa på att fråga vad du har för dimension på jordkablar i systemet.
    Säg att du tex. har 20mm2 som jordkabel till stegen ja då är det den du skall rätta dig efter.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Då blir det nog sniklösningen med klen säkring på huvudmatningen tills vidare, tror inte jag får plats med en säkringshållare vid stegen så som det är byggt nu, har ingen hemma heller så. Jordkablarna håller självklart samma dimension som pluskablarna, så till distributionsblocken vid stegen går det en 50mm2 plus och en 50mm2 jord som sen delas upp till mindre kablar som går till stegen.

Men kom att tänka på en sak till, läste noggrannare på protokollet nu och ser att det står: "Efter ett distributionsblock måste samtliga positiva kablar avsäkras inom 40cm." Gäller det även om säkringen på kabeln innan distributionsblocket är anpassad till kablarna som går ut från distributionsblocket?
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Har du en 200A säkring och kablar som e mindre än 50kvm efter denna säkring får du 0!

Den tunnaste kabelarean skall avsäkras, därför använder de flesta ett avsäkrat distblock = säkringshållare!

En kondensator ska/behöver inte avsäkras!
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Precis, och det var så det blev. Hade misstolkat regeln om 40cm kabel och trodde den gälde för allt och inte bara den första biten efter batteriet. Skulle haft ett säkringsblock vid stegen istället men det får bli sen isåfall, enklaste lösningen tillsvidare måste nog vara att bara byta säkringen på 50mm2 kabeln. Att kondensatorn inte behöver avsäkras vet jag, en sån ska inte smälla av en kortslutning, då är det riktigt skräp.
          BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

men, du de finns ju block med säkringar, audioson connection eller stinger har jag använt mej av. kan jag ju rekomendera!
            Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

Comment

Working...
            X