Tjenis..
Får börja mitt medlemskap på forumet med att söka hjälp då jag tror att jag ger upp snart..
Brorsan var o köpte en Saab og900 för ett tag sedan där någon smart själ hade lekt elektriker och grejat med lysen o satt reläer till både det ena och det andra samt skarvat ström från diverse olika håll i både instrumenteringen och relädosan..
Har hållit på med den ett tag nu och försökt återställa allting och tror att jag lyckats till största möjliga mån, dvs alla reglage mm fungerar nu som det ska och onödigt kablage är väck..
Men så till problemet, när jag skulle koppla in en bas åt honom nu i förra veckan så uppstog ett problem jag inte behärskade.. När jag kopplat in allt så startade inte steget.. Började felsöka och bytte säkringar mm.. Mätte upp volten mellan jord och plus på steget och såg då att jag bara hade 2,5V därimellan.. Kollade jord och bytte jordpunkt samt bytte säkring igen men samma sak iaf, 2,5V.. Prövade då att ta bort alla kablar förutom jord o plus och då hade jag helt plötsligt samma kräm som i batteriet dvs dryga 12V. Satte tillbaka kabel för kabel och kom fram till att strömmen går ner till 2,5V när jag kopplar in remoten. Den var från början dragen från stereons rem-kabel så jag prövade då att bygla direkt från +terminalen på steget men samma sak iaf.. 2,5V. Då tänkte jag att jag kanske haft oturen att steget pajjat och att det gick bakström igenom skiten på nått sätt.. Men det roliga är att samma sak händer då jag skiftar steg..
Personligen är jag inte mer kunnig än vilken svensson som helst i princip och har nu slut på idéer.. Vad kan det vara? Att något skulle kunna vara fel tvivlar jag inte på med tanke på hur eldragningen såg ut då bilen köptes men VAD?
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Får börja mitt medlemskap på forumet med att söka hjälp då jag tror att jag ger upp snart..
Brorsan var o köpte en Saab og900 för ett tag sedan där någon smart själ hade lekt elektriker och grejat med lysen o satt reläer till både det ena och det andra samt skarvat ström från diverse olika håll i både instrumenteringen och relädosan..
Har hållit på med den ett tag nu och försökt återställa allting och tror att jag lyckats till största möjliga mån, dvs alla reglage mm fungerar nu som det ska och onödigt kablage är väck..
Men så till problemet, när jag skulle koppla in en bas åt honom nu i förra veckan så uppstog ett problem jag inte behärskade.. När jag kopplat in allt så startade inte steget.. Började felsöka och bytte säkringar mm.. Mätte upp volten mellan jord och plus på steget och såg då att jag bara hade 2,5V därimellan.. Kollade jord och bytte jordpunkt samt bytte säkring igen men samma sak iaf, 2,5V.. Prövade då att ta bort alla kablar förutom jord o plus och då hade jag helt plötsligt samma kräm som i batteriet dvs dryga 12V. Satte tillbaka kabel för kabel och kom fram till att strömmen går ner till 2,5V när jag kopplar in remoten. Den var från början dragen från stereons rem-kabel så jag prövade då att bygla direkt från +terminalen på steget men samma sak iaf.. 2,5V. Då tänkte jag att jag kanske haft oturen att steget pajjat och att det gick bakström igenom skiten på nått sätt.. Men det roliga är att samma sak händer då jag skiftar steg..
Personligen är jag inte mer kunnig än vilken svensson som helst i princip och har nu slut på idéer.. Vad kan det vara? Att något skulle kunna vara fel tvivlar jag inte på med tanke på hur eldragningen såg ut då bilen köptes men VAD?
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Comment