Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

    Tjenis..

    Får börja mitt medlemskap på forumet med att söka hjälp då jag tror att jag ger upp snart..
    Brorsan var o köpte en Saab og900 för ett tag sedan där någon smart själ hade lekt elektriker och grejat med lysen o satt reläer till både det ena och det andra samt skarvat ström från diverse olika håll i både instrumenteringen och relädosan..
    Har hållit på med den ett tag nu och försökt återställa allting och tror att jag lyckats till största möjliga mån, dvs alla reglage mm fungerar nu som det ska och onödigt kablage är väck..

    Men så till problemet, när jag skulle koppla in en bas åt honom nu i förra veckan så uppstog ett problem jag inte behärskade.. När jag kopplat in allt så startade inte steget.. Började felsöka och bytte säkringar mm.. Mätte upp volten mellan jord och plus på steget och såg då att jag bara hade 2,5V därimellan.. Kollade jord och bytte jordpunkt samt bytte säkring igen men samma sak iaf, 2,5V.. Prövade då att ta bort alla kablar förutom jord o plus och då hade jag helt plötsligt samma kräm som i batteriet dvs dryga 12V. Satte tillbaka kabel för kabel och kom fram till att strömmen går ner till 2,5V när jag kopplar in remoten. Den var från början dragen från stereons rem-kabel så jag prövade då att bygla direkt från +terminalen på steget men samma sak iaf.. 2,5V. Då tänkte jag att jag kanske haft oturen att steget pajjat och att det gick bakström igenom skiten på nått sätt.. Men det roliga är att samma sak händer då jag skiftar steg..

    Personligen är jag inte mer kunnig än vilken svensson som helst i princip och har nu slut på idéer.. Vad kan det vara? Att något skulle kunna vara fel tvivlar jag inte på med tanke på hur eldragningen såg ut då bilen köptes men VAD?

    Tack på förhand!
    Mvh
    Daniel
    Last edited by Fallan; July 31, 2009, 17:51.

  • #2
    Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

    Om jag fattat rätt så sjunker spänningen under belastning?
    Har du dragit strömkabeln själv eller är det en äldre ärgad sak? Kolla alla skarvar & kopplingar så allt sitter ordentligt och har bra kontakt.
    Kolla säkringen på strömkabeln, eller byt den bara.
    Hur tjock ström & jordkabel är det?
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

      vilken spänning har du mellan rem. och jord när stereon är påslagen och rem-kabeln ej inkopplad på stegets terminal??
      Last edited by bigrussian; July 31, 2009, 23:16.
      Kenwood KDC-BT8044U
      DLS MS 5 kit *2
      Ground Zero GZHW 30X
      DLS Ultimate A2
      DLS Ultimate A6

      Comment


      • #4
        Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

        Originally posted by Nordenmark View Post
        Om jag fattat rätt så sjunker spänningen under belastning?
        Har du dragit strömkabeln själv eller är det en äldre ärgad sak? Kolla alla skarvar & kopplingar så allt sitter ordentligt och har bra kontakt.
        Kolla säkringen på strömkabeln, eller byt den bara.
        Hur tjock ström & jordkabel är det?
        Har själv monterat dit en strömkabel, tagen direkt från hans förra bil. Inget fel på den alls mig vetligt.. Alla skarvar är kollade, med andra ord säkringshållaren samt ändpunkterna. Säkringen är bytt ett flertal gånger bara för att vara säker, likaså är säkringshållaren bytt samt dess placering.
        Har för mig att det är 16kvm på båda.. kan vara ett uns tjockare jord.

        Originally posted by bigrussian View Post
        vilken spänning har du mellan rem. och jord när stereon är påslagen och rem-kabeln ej inkopplad på stegets terminal??
        Faktiskt inte mätt tror jag eller så kommer jag inte ihåg. Ska mäta så fort bilen är hemmavid. Vad kan jag få ut av detta?

        Mvh
        Daniel

        Comment


        • #5
          Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

          Då får du montera in steget och sätta på stereon och sedan mäta med voltmeter från pluspolen på batteriet och sedan längst strömkabeln bakåt till steget. Jag är rätt säker på att något är fel längst strömvägen, eller jordkabeln.

          Går bilen att starta? Så vi vet att batteriet mår bra!
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

            Originally posted by Nordenmark View Post
            Då får du montera in steget och sätta på stereon och sedan mäta med voltmeter från pluspolen på batteriet och sedan längst strömkabeln bakåt till steget. Jag är rätt säker på att något är fel längst strömvägen, eller jordkabeln.

            Går bilen att starta? Så vi vet att batteriet mår bra!
            Du tänkte bara att man mäter vid säkringsdosan då eller menar du att jag ska sticka hål i pluskabeln? Går väl iofs att göra för att hitta vart ett ev fel sitter men tycker att det vore konstigt om något var fel från torpedväggen o bakåt då kabeln bara ligger löst emot golvet under mattan, dock inte emot plåten.

            Batteriet är prima, bilen funkar som sagt i övrigt. Bara detta skumma fel som stör mig ft.. Ska dra nytt igen och se om felet kvarstår då.. Vore kul att hitta var felet sitter dock..

            Comment


            • #7
              Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

              Om du drar en extra strömkabel utanför bilen, vad händer då?
              Hjälper inte detta, byta kabeln till minuspolen på batteriet!
              Har du provat att ansluta utan RCA kabel i steget?
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

                Hej igen alla glada..

                Först o främst, tack för svaren..

                Har varit ute o hållit på lite mer idag och bytt säkringsdosan igen till en helt ny.. Trodde jag skulle slippa mer klater då jag kopplade in ett magnatsteg jag har liggandes och allting funkade! Wihoo! Ända tills...
                Nä, men när jag sedan skulle koppla in sinus livesteget så vart det samma sak igen.. In med remoten och genast så har jag bara 2,5V. En enkel slutsats är väl i vanliga fall att något med steget är väck men då det var samma sak på båda stegen tidigare så skiftade jag tillbaka till magnatsteget igen och då har ajg även bara 2,5V där nu åsså..

                Felsökning då..
                Har gått med nål längst hela strömkabeln och har 12V hela vägen fram till steget, så länge jag inte jordar på jorden på terminalen till steget.. Tar jag från karossen så har jag ständigt dryga 12V..
                Gjorde då samma proccedur på jordkabeln och där får jag mindre och mindre ström ju närmre terminalen jag kommer från jordpunkten i karossen.. Jordkabeln fungerar fint i min egen bil så nu frågar jag igen, med om möjligt större veck i pannan.. Vad kan felet vara?

                Mvh
                Daniel

                Comment


                • #9
                  Re: Knepigt fel, 2,5V med remoten i annars 12V?

                  byt jordpunkt och kolla igen. verkar ju som om jordpunkten är kass.

                  testa mät ohm talet mellan karossen och jord plinten på steget.

                  Comment

                  Working...
                  X