Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad kan det vara för signal ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan det vara för signal ut?

    Vad kan det var för signal ut från kontakten som är tom eller kanske bara är signal in? Finns det någon standrad över vilken typ av kontakter man använder till vad?

    På bilden ser man ett slutsteg från en Volvo V60, med kontakter från vänster, Ström, Optisk signal (MOST), okänd kontakt, signal till högtalare.

  • #2
    Re: Vad kan det vara för signal ut?

    Vild gissning är att den skulle kunna va en lågnivå ut för att koppla vidare till fler steg....
    Men det är ren spekulation...

    Comment


    • #3
      Re: Vad kan det vara för signal ut?

      Finns inte Volvos tekniska dokument tillgängliga mot avgift någonstans?
      Ev kanske du kan fråga din återförsäljare eller verkstad om de har möjlighet att skriva ut ett ex av dokumentationen.

      Ett långskott skulle vara att lägga ett mail till de som utvecklat slutsteget dvs svenska Anaview, numera norska Abletec. Anaview som för övrigt verkar vara inblandade i Alpines digitala steg också

      Comment


      • #4
        Re: Vad kan det vara för signal ut?

        Originally posted by micke008 View Post
        Vad kan det var för signal ut från kontakten som är tom eller kanske bara är signal in?
        Vad ska du göra?

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Vad kan det vara för signal ut?

          Det som känns mest logiskt är ju att du har som på bilden:

          Ström in
          Optisk in och ut
          Högtalarkablar
          Den kontakten som är ledig känns lite skum, varför lämnar dom en sån kontakt tom?
          Mvh
          Jacob Sandström
          www.garaget.org/jackoo
          073 - 048 23 16

          Comment


          • #6
            Re: Vad kan det vara för signal ut?

            Originally posted by micke008 View Post
            Vad kan det var för signal ut från kontakten som är tom eller kanske bara är signal in? Finns det någon standrad över vilken typ av kontakter man använder till vad?

            På bilden ser man ett slutsteg från en Volvo V60, med kontakter från vänster, Ström, Optisk signal (MOST), okänd kontakt, signal till högtalare.
            Varje koncern kan ha en standard för kontakter, men räkna inte med det. Det kan även bero på generation av bil.

            Kontakten du hittat sitter i alla modeller av den förstärkaren, men används inte alltid. Det sitter 4x hörlursutgångar i den kontakten (ifall det är en modell med hörlursutgångar).

            Comment


            • #7
              Re: Vad kan det vara för signal ut?

              Originally posted by barajag View Post
              Finns inte Volvos tekniska dokument tillgängliga mot avgift någonstans?
              Ev kanske du kan fråga din återförsäljare eller verkstad om de har möjlighet att skriva ut ett ex av dokumentationen.

              Ett långskott skulle vara att lägga ett mail till de som utvecklat slutsteget dvs svenska Anaview, numera norska Abletec. Anaview som för övrigt verkar vara inblandade i Alpines digitala steg också
              Jag hade en fråga till dem för några månader sen, men personen jag fick svar från hade inte koll på hur volvo använde förstärkaren.

              Har frågat Volvo Cars tidigare hur jag kan få ut en stereosignal, men fått till svar att jag ska vända mig till en bilstereofirma, t.ex. Backesljudbygg.

              Så tyvärr så sitter inte personerna som svara på epost inne med någon mer information än man kan läsa sig till på hemsida eller handbok.

              Comment


              • #8
                Re: Vad kan det vara för signal ut?

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Vad ska du göra?

                Pierre
                Jag ska koppla in 3 slutsteg men skulle vilja hitta en "ren" stereosignal som är obehandlad. Har en bit one som ligger och väntar.
                Men skulle helst vilja kunna koppla in den optiskt (finns inte just nu) eller via högnivå men då vill jag vara säker på att signalen i obehandlad.
                Dock använder stereon Dolby Digital på DVD och Dolby Pro Logic på CD och Radio. Det finns inget läge med ren stereo

                Comment


                • #9
                  Re: Vad kan det vara för signal ut?

                  Originally posted by Jonhny View Post
                  Varje koncern kan ha en standard för kontakter, men räkna inte med det. Det kan även bero på generation av bil.

                  Kontakten du hittat sitter i alla modeller av den förstärkaren, men används inte alltid. Det sitter 4x hörlursutgångar i den kontakten (ifall det är en modell med hörlursutgångar).
                  Låter intressant, hur bra koll har du på volvo? Vilka andra bilar använder de, det steget i? Vad jag vet kom det i den nya S60 och V60 (borde komma i XC60 som säljs nu och S80 V70 som kommer ut till sommaren)

                  Är det någon form av volymkontroll kopplad till hörlursutgångarna i så fall?
                  Hittar man något annat i den kontakten?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vad kan det vara för signal ut?

                    Lexus och Toyota säljer access till all deras dokumentation per timme/dag/vecka osv.
                    Jag googlade på motsvarande "Volvo EWD" (ELECTRICAL WIRING DIAGRAM) och det verkar som att det går att köpa motsvarande paket för Volvos olika bilar.

                    Tyvärr hittade jag inte något för V60:an men du kan nog hitta det du letar efter. Annars är jag övertygad om att verkstäderna har denna info så hör med någon du har kontakt med och ta med en vetelängd så kanske de kan skriva ut dem åt dig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vad kan det vara för signal ut?

                      Jag skulle gissa att den kontakten som är oanvänd används till andra modeller. Kanske kan steget driva fler högtalare med mindre effekt per hgt?

                      Ren lågnivå är nog inte så enkelt...
                      Enda sättet, om det går, är nog att öppna steget och låta ngn som har kunskap i ämnet kolla på det.
                      Idag finns det ic-kretsar som gör det mesta. Tex kanske samma krets innehåller D/A-omvandlare, försteg och förstärkare i samma plastlåda dvs ingen möjlighet att tappa lågnivå.

                      Om det går att få fram elschema går det att räkna ut om någon kunnig i ämnet får titta på det (obs jag är inte den rätte..)

                      Lycka till!

                      //
                      __________________
                      Mvh Jonas
                      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vad kan det vara för signal ut?

                        Originally posted by micke008 View Post
                        Låter intressant, hur bra koll har du på volvo? Vilka andra bilar använder de, det steget i? Vad jag vet kom det i den nya S60 och V60 (borde komma i XC60 som säljs nu och S80 V70 som kommer ut till sommaren)

                        Är det någon form av volymkontroll kopplad till hörlursutgångarna i så fall?
                        Hittar man något annat i den kontakten?
                        Det kommer nog i de flesta bilar, vet ej i vilka varianter.
                        Jag vet inte riktigt hur hörlursutgångarna fungerar, men det är audiosignaler ut och någon form av styrsignal (antagligen volym) i kontakten. Skulle gissa att det ligger någon sorts tuning på den audiosignalen. Tror inte du får fatt i en traditionell lågnivå innan DSP eftersom de kör optiskt. Att ta signalen efter DSP och D/A känns inte bra. Det kommer brusa och du kommer ha med volvos tuning.
                        Det är inte lätt i nya bilar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vad kan det vara för signal ut?

                          Originally posted by micke008 View Post
                          Jag ska koppla in 3 slutsteg men skulle vilja hitta en "ren" stereosignal som är obehandlad. Har en bit one som ligger och väntar.
                          Men skulle helst vilja kunna koppla in den optiskt (finns inte just nu) eller via högnivå men då vill jag vara säker på att signalen i obehandlad.
                          Dock använder stereon Dolby Digital på DVD och Dolby Pro Logic på CD och Radio. Det finns inget läge med ren stereo

                          Du har en bil med flera olika signaler!
                          Du har en Bit One!
                          Varför tror du denna har så många högnivåingångar?
                          Jo, för att summera och just lösa dessa problem!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vad kan det vara för signal ut?

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Du har en bil med flera olika signaler!
                            Du har en Bit One!
                            Varför tror du denna har så många högnivåingångar?
                            Jo, för att summera och just lösa dessa problem!
                            Ja du... jag har 5 singaler ut från steget, någon variant av Dolby Pro Logic. Jag har då inte glädje av mer än vänster och höger fram då jag bara ska ha en 2 kanalsinstallation.

                            Problemet som jag har stött på är att högnivåsignalen ut från steget inte fungerar så bra ihop med bit one, jag har väldigt mycket brus och det ibland "ploppar" i högtalarna. Kopplar jag in en ipod till bit one så får jag "bra ljud".

                            Trodde iofs. inte att det skulle bli jättebra, men hade hopp om att det kunde vara i närheten av vad ipoden lyckas med via lågnivå.

                            Om jag nu inte har missat något viktigt i setupen av bit one?


                            Så jag behöver antingen få fatt i lågnivåsignal, antingen i steget (finns mellan de två korten, det ena med processor och lågnivå och det andra där slutstegen och nätdelen sitter) eller om kontakten utanför skulle ge det.

                            Eller hoppas på Italienarna på Motus Lab...

                            Vilka firmor/personer är duktiga på anpassningar av slutsteg/försteg, i detta fall plocka ut en lågnivåsignal?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vad kan det vara för signal ut?

                              Originally posted by micke008 View Post
                              Om jag nu inte har missat något viktigt i setupen av bit one?
                              Finns flera ställen att justera signalerna på, görs inte detta enligt manualen får du de problem som du nämner!

                              Be Anders Redigh om vägledning så kommer det säkert att lösa sig ska du se!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X