Announcement

Collapse
No announcement yet.

någon som har bilder info på bmw 1-serie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• någon som har bilder info på bmw 1-serie

Jag ska eventuellt byta min e39a till en 118 istället. Någon som har lite bra idéer hur man kan fixa till ljudet i dem. T.ex. hur stort utrymme är det i spark lådorna? Går det att byta ut original 4" mot 5.25" utan att behöva modda allt för mycket?
    Något förslag om man kan få in 7" skärmen någonstans och behålla original looken?

Re: någon som har bilder info på bmw 1-serie

Nån har byggt i en sån (eller nån annan 1-serie) o lagt upp projekttråd här. tror det va Seastream.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

1 serien har samma förutsättningar som 3 serien oxå.
      typ e90 e91 osv....
      4" i dörr och 6" under stolen..
      Diskanter är lätt att fixa in i nya backspegelplast som är billiga på bmw...
      Sök här på forumet så finner du...

Comment

Amegabygge i BMW-1a

Ska se om jag hittar bilder på skuffen, såg rätt bra ut.

Sök även BMT-mannens 1-bygge, tror det var rätt bra visat i hans proj-tråd.

Vill du vara lat så finns det "Bilspecifikt" kit att handla.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tackar för all bra informationen Bra att veta att 3-seriens lösning är likvärdig.
          Jag får se hur "lat" man blir när man väl bestämmer sig om man ska byta bil. Hade hoppats att man kunnat återanvända DLS Nobelium 5.2 kittet från E39:an men som jag tolkar er så lär det inte gå så lätt att göra det så man kanske får tänka om och skaffa nya högtalare då.
          Det största problemet blir nog att få till bil pc:n.
          Hittade en orginal monitor på tyska ebay men la bara lägsta bud så jag fick den desvärre inte. http://offer.ebay.de/ws/eBayISAPI.dl...m=140525889376.
          Vet inte hur vanligt det är att orginal monitor skärmarna är ute på ebay. Funderar på att försöka få tag på en sådan så att man kan se om man kan fixa en adapter för att koppla på datorn direkt på den eller om man bara byter skärmen i den till den datorn skärmen jag har.

Comment

Lyfter min tråd med en annan fråga.
            Jag håller på att kolla hur lätt det är att ersätta orginal CD spelaren i bilen när jag får den i början av Juli.

Är det någon som vet om det bara är att köpa ett kabel och DIN kitt för utaget liknande det här och bara köra plug and play?
            http://www.powernetshop.at/en/fascia...el-aerial.html

Behöver jag göra någon omprogramering av can bus och liknande? Stämmer det att man behöver orginal CD spelaren för att kunna göra programuppdateringar och liknande till bilen? Är det bara vid uppdateringar man behöver orginal CD spelaren eller är det något mer man mister med att byta den? Om det bara är vid uppdateringar kan man ju alltid plugga i orginal CD;n igen just då.

För bildatorn försöker jag få tag på ett orginal monitor hus med flip-flop så att jag kan koppla in min skärm något liknande det här.
            http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=286884

Comment

Det är inte helt plug n play.....
              Du har ingen radio läges plus i dessa bilar...
              För att få det och rattstyrning behöver man en adapter...
              Finns till dom flesta kända fabrikat....
              Iallafall dom jag kollade på Kenwood och alpine...
              Man missar även backsensorerna om man inte köper till en extra box även till detta..

Dock är stereon separad från canbus systemet så det är grönt ljus att byta...

orginal cdspelaren kan behövas i framtiden om nya saker ska programmeras i bilen..
              Dock är det ju inte ofta det händer att man behöver nått sånt..

Comment

I 1 serien behöver du 3 detaljer för att byta stereo!

1. Monteringspanel
                2. iso kablage
                3. Antennadapter!

OM bilen inte har tändningström låter jag vara osagt, men isokablaget är iallafall utrustat med både minnes och tändningskabel!
                Iso kablaget heter PC2-75-4 i Armours utförande eller Iso 033 om den kommer från BT!
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Perfekt
                  Tackar och bugar för all bra information. Har läst lite om tändningskabeln, får testa att mäta när man väl får bilen och sakerna.

Bilen jag tänkt köpa har varken rattstyrning eller backsensor så det kommer inte skapa något problem.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    I 1 serien behöver du 3 detaljer för att byta stereo!

1. Monteringspanel
                    2. iso kablage
                    3. Antennadapter!

OM bilen inte har tändningström låter jag vara osagt, men isokablaget är iallafall utrustat med både minnes och tändningskabel!
                    Iso kablaget heter PC2-75-4 i Armours utförande eller Iso 033 om den kommer från BT!
                    Iso kablaget räcker inte i detta fallet för att få stereon att funka på rätt sätt.
                    Jag har exakt det kablaget men orginalstereon jobbar inte med tändnings plus utan med fiberoptik impulser...
                    Så det är inte riktigt så enkelt som att bara smälla in den och tro att allt ska vara frid och fröjd....

Comment

Originally posted by BMTech View Post
                      Iso kablaget räcker inte i detta fallet för att få stereon att funka på rätt sätt.
                      Jag har exakt det kablaget men orginalstereon jobbar inte med tändnings plus utan med fiberoptik impulser...
                      Så det är inte riktigt så enkelt som att bara smälla in den och tro att allt ska vara frid och fröjd....

Enligt listorna är bilen från 2004 och framåt, BMW från dessa år är inget konstigt!
                      Men som vanligt stämmer väl inte detta "i alla fall"!

Jag har aldrig haft dessa problem så i bland får man ha lite tur
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Min är -06 och mitt påstående ska gälla hela e90 serien.
                        Högst troligt även 1serien då eftersom dom är väldigt lika.
                        En snabb googling så märker man att det är väldigt vanligt att folk får problem att det saknas tändnings plus i dessa bilar. Ett sätt att lösa det är ju att dra en kabel från något som ligger på tändnings 2läget typ cigguttag. Men jag gillar inte fullösningar så det fick bli en liten box till detta i min bil.

Denna boxen ger även en extra plus till den förstärkta antennen så man slipper att det brusar i radion.

Men det vet du väl oxå om eftersom du jobbar med detta

Comment

Ett sätt att lösa det är ju att dra en kabel från något som ligger på tändnings 2läget typ cigguttag. Men jag gillar inte fullösningar så det fick bli en liten box till detta i min bil.
                          Ska jag vara ärlig så tycker jag en box som ger +15 är en fullösning som du kallar den!

Denna får man använda sig av i Canbus bilar då man ska montera en HF tex som kräver både +30 & +15!
                          Det jag tycker är kass är att dom slår av efter ett tag och vips är du av med spänningen!

Men det vet du väl oxå om eftersom du jobbar med detta
                          Nu råkar BMW vara både min granne och min hyresvärd, så JA jag arbetar en del med BMW
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                          X