Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billjud i Volvo 850

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Billjud i Volvo 850

jorden tog jag i bältes hållaren uppe i hatthyllan. funkar svin bra och enkelt att komma åt. bara att borra ett hål igenom blåten där så kommer du rakt ut i skuffen. kan ta bild på det snart, har endån allting nerrivet :P

Last edited by Snoogiloo; August 5, 2009, 11:25.

Comment

Jag jordade i bälteshållaren på höger sida, baksätet längst ner. Skrapade rent och satte en ringkabelsko.
      sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

Comment

jag hade helst jordat där som jag visade på bilden, hur ska jag göra där för att få bäst jordning? ska jag skippa plastringen eller ska jag klämma in den under plastringen och skrapa rent ytan mot karossen för de gör väl inget om plasten ligger ovanpå för jordningen? Hur satte ni fast eran säkringshållare i motorrummet? Någon smidig lösning? Har köpt en kondensator med som jag inte laddat upp ännu, är det svårt? tack för alla tips

Comment

Originally posted by Snoogiloo View Post
          jorden tog jag i bältes hållaren uppe i hatthyllan. funkar svin bra och enkelt att komma åt. bara att borra ett hål igenom blåten där så kommer du rakt ut i skuffen. kan ta bild på det snart, har endån allting nerrivet :P

kan du ta en bättre bild? Nära och en bit ifrån så jag ser bilden va otydlig

Comment

mjeh. ja okej då :P kommer när som helst. kan inte ta närmare dock. ju närmare jag tar ju sämre blir bilden :P kass kamera xD

Ringkabelskon sitter på ovansidan av bältes hållaren. Detta är vänster bälteshållare. funkar lika bra på högersidan har 1 på var sida så :P se bara till att runda kanterna på hålet så den inte skaver på kabeln.

Last edited by Snoogiloo; August 5, 2009, 16:28.

Comment

mjeh. ja okej då :P kommer när som helst. kan inte ta närmare dock. ju närmare jag tar ju sämre blir bilden :P kass kamera xD

Ringkabelskon sitter på ovansidan av bältes hållaren. Detta är vänster bälteshållare. funkar lika bra på högersidan har 1 på var sida så :P se bara till att runda kanterna på hålet så den inte skaver på kabeln.

har du ingen bild på lite avstånd för jag ser inte vad som e vad haha! hur satte du säkringshållaren i motorrummet?

Comment

haha om du plockar av beklädnaden på hatthyllan så ser du vad som e vad :P

går INTE att ta miste om. längst ut till fönstret så sitter bälteshållaren fast och där ser det ut så här :P

Min säkringshållare hänger löst. 1 mellan luftburken och batteriet och den andra mellan batteriet och fronten.

Comment

haha om du plockar av beklädnaden på hatthyllan så ser du vad som e vad :P

går INTE att ta miste om. längst ut till fönstret så sitter bälteshållaren fast och där ser det ut så här :P

Min säkringshållare hänger löst. 1 mellan luftburken och batteriet och den andra mellan batteriet och fronten.
                  varför har du 2 säkringshållare??

Comment

2 strömkablar. 1 till varje slutsteg.

Comment

Då va allt inkopplat och än sålänge verkar det funka! Måste bara lära mig att ställa in ljudet så de låter perfekt Bara att börja läsa manualer tack för all hjälp!

Comment

Originally posted by rolle83 View Post
                        jag såg att det fanns 2 lediga hål men får min 4mm kabel plats i hålet o sen så måste jag väl borra upp båda kontakstyckena? Hur kommer jag åt att borra den som sitter fast i själva bilen? har du tips på jordpunkt?
                        japp det går in 4mm2 man får borra upp dom det lättaste är att lossa kontakten sen låssa du dom två skruvarna som håller gångjärnen och lyfter av dörren för då har du hur mycket plats som helst att vara o jobba på.
                        sen är det bara att borra..
                        hade lite problem på min ena bil då dörr gångjärnet hade fastnat så j*vla håtr att jag fick lossa gångjärnen med dom fyra bultarna är inte lika kul för då får man lite mer jobb när man ska justera in dörren igen. men det går kanon..

och jord punkt ska du inte fråga mig om.. för jag svetsar fast en bult där jag vill ha jordningen och så det pasar bäst.

Comment

om du inte är nöjd med inställningen så kan säkert peter hjälpa dig på MDS (Exydos) på norra gubberogatan.

Comment

Tänkte höra med er om ni har något tips för att få in mer bas i bilen. Just nu känns de som att mycket av trycket stannar i skuffen. När man drar på med en låt med tung bas så låter de som om hatthyllan ska blåsa sönder.

Comment

Minsta jobbet är att vända lådan så att basen pekar mot bakluckan, men då måste det finnas en öppning till kupen på något sätt. Nedfälld skidlucka eller hål i hatthyllan kan hjälpa till att få in ljudet i kupen.

Annars är det basen mot skidluckan som gäller och en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet så att luften inte kan smita bakåt, i detta fall måste det vara helt tätt för att ljudet ska bli bra. Dessutom ska basreflexröret sticka in i kupen på något vis, tex upp genom hatthyllan.

Det senare alternativet är förstås svårt att få till eftersom du har en fabriksbyggd låda där porten inte kan dras upp genom hatthylla. Bäst hade varit en egenbyggd låda som blir anpassad till just din bil.

Om man bygger en egen låda så är enklaste sättet att få in ljudet i kupen att bygga en bandpasslåda, den lådtypen kräver dock lite mer exakta uträkningar än sluten/basreflex.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                                Minsta jobbet är att vända lådan så att basen pekar mot bakluckan, men då måste det finnas en öppning till kupen på något sätt. Nedfälld skidlucka eller hål i hatthyllan kan hjälpa till att få in ljudet i kupen.

Annars är det basen mot skidluckan som gäller och en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet så att luften inte kan smita bakåt, i detta fall måste det vara helt tätt för att ljudet ska bli bra. Dessutom ska basreflexröret sticka in i kupen på något vis, tex upp genom hatthyllan.

Det senare alternativet är förstås svårt att få till eftersom du har en fabriksbyggd låda där porten inte kan dras upp genom hatthylla. Bäst hade varit en egenbyggd låda som blir anpassad till just din bil.

Om man bygger en egen låda så är enklaste sättet att få in ljudet i kupen att bygga en bandpasslåda, den lådtypen kräver dock lite mer exakta uträkningar än sluten/basreflex.
                                Om jag inte bygger om lådan utan använder mig utav den jag har hur ska jag då göra? För just nu är basen riktad mot bagageluckan och skidluckan är redan nerfälld...

Comment

Working...
                                X