Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billjud i Volvo 850

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Billjud i Volvo 850

Hej har nyligen köpt hem lite nytt och skoj i billjud väg Det blev:

Kicker 12" L7 bas i kickers egna låda
    Kicker 750.1 Mono steg
    Infinity Reference fram (2st 5.25" + 2diskanter + delningsfilter)
    Infinity Reference bak (2st 5.25")
    JBL GTO504 4kanals steg ska driva fram och baksystemet
    Rockfordfosgate 1.0F kondensator ska hjälpa bas steget att kräma på lite extra... Kondensatorn fick jag på köpet när jag köpte infinity högtalarna och den är lite bucklig runt om i aluminiumet. Är det någon fara eller är det dumt att chansa? Fick även med någon konstig grej man skulle ha till kondensatorn för att ladda upp den? Kan de stämma?
    Huvudenheten är en Pioneer DEH88RS

Va iväg igår och köpte massor med kablar som jag har jobbat mig med igår kväll och några timmar idag. Vilket skit jobb

Idag testade jag även hur högtalarna passade in i dörrarna utan adaptrar och fram kunde jag macha in 2 hål eventuellt och borra 2 egna som jag drar dit med skruv. Men bak är hålet så stort att jag måste köpa mig en adapter om ingen annan har en smidig lösning? Var kan man få tag på adaptrarna billigt utan att behöva lägga en förmögenhet? Har sett att de finns på www.brc.se till bra priser men inget finns ju på lager.

Alla tips och tricks som kan hjälpa mig är välkommet. Vad jag bör tänka på o.s.v. Tack på förhand

Re: Billjud i Volvo 850

Det är viktigt att det blir tätt i dörrarna. Köp adaptrar. Läcker det tappar du jättemycket ljudkvalitet. Adaptrar brukar ligga på nån hundralapp. Och finns på de flesta biljudsaffärer. Finns det inte så tar de hem på nån dag. Kostar småpotatis mot vad du gett för det andra. Du har ju köpt bra grejer.
    Kondingen måste laddas upp långsamt så använd motståndet som följer med. Kan ta skada annars. Lycka till!!!
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Härligt att du följde mitt råd och reggade dig här

är det jag som fattat de fel eller har du köpt så du har 2 st kit i framdörrarna (2 st 5,25" i varje dörr)??

hur gick det med att få ut högtalar kablarna i framdörrarna? fattade du hur jag menade när du skulle borra upp kontakten?

Comment

ja de va ett bra tips
        nej bara 1st 5.25or i varje dörr... Ingen overkill här inte :P

Jag gjorde en fuling på framdörrarna. Jag gjorde ett litet hål i gummislangen där kontakten går och stack ut kabeln där igenom. Jag tyckte att borra upp kontanten verkade vara för mycket jobb och pilligt. Sen så e kabeln rätt tjock som jag köpte att ja inte vet om den hade fått plats. Bakdörrarna lyckades jag dock bättre med genom att dra kabeln igenom gummit rätt in i bilen. Pilligt och otroligt frustrerande, men de gick!

Dom adaptrarna som jag sett kostar allt ifrån hundralappen upp till 500kr. Dom som jag hittade till bra priser fanns på www.brc.se men dom va slut på lager. Var kan jag köpa rätt adaptrar till bra pris och inga överpriser? Behöver jag köpa en adapter till diskanterna också eller vet ni någon check lösning på den fronten? Sen var ska jag gömma delningsfiltren? Just nu har jag dragit så att jag kan lägga upp dom under handskfacket under en plastkåpa där. Kan de vara något?

Sen att kondensatorn är bucklig i metallen, kan de vara dumt att använda den då? Kostar inte allt för mycket med en ny.

En sak till... Hur långt ifrån batteri pluskabeln ska lågnivå och högtalarkablarna ligga? Just nu har jag dragit dom på var sin sida av mittkonsollen, är det för nära?

Tack på förhand!
        Last edited by rolle83; July 26, 2009, 11:28.

Comment

Perfekt att lägga filtren inne i bilen. Försök hålla dem ifrån ev. elsystem bara så att det inte letar sig in störningar. Tror www.mds.se har adaptrar (runt 150kr) annars vänd dig till närmsta bilstereoaffär. Sen om jag inte minns fel så har väl en del 850 uttag för 3,5" på instrumentpanelen och där kan du sätta diskanterna.
          Ingen expert på kondensatorer så där får nån annan svara.
          Octan

OctanAudio
          Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

Comment

Det kommer bli svårt att få delningsfiltren och kablarna ifrån alla strömkablar i bilen... nästintill omöjligt... hur menade du med diskanterna?

Comment

Bara att testa dig fram med filtrena. Inte säkert att det blir störningar, för som sagt det finns elkablar nästan överallt i bilar.
              Sitter det inga galler för högtalare längst ut på kanterna av instrumentpanelen? På en del 850 gör det det. Där kan du sätta diskanterna. Annars så funkar A-stolpen bra. Brukar ligga med vinklade koppar i paketen till diskanterna.
              Octan

OctanAudio
              Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

Comment

jo de finns de, men hålet är rätt stort så det kan bli svårt att bara lägga diskanterna där i... har du någon check lösning? dom ska helst inte komma så långt ner..

Comment

En enkel lösning är ett sånt (kommer inte på vad det heter) montageband. Aluminiumband med små hål i som du skruvar fast diskanten i och sen fäster i originalhålen. Då kan du även vrida och vinkla diskanterna för bästa ljud. Blir liksom en brygga i hålet.
                  Octan

OctanAudio
                  Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
                    En enkel lösning är ett sånt (kommer inte på vad det heter) montageband. Aluminiumband med små hål i som du skruvar fast diskanten i och sen fäster i originalhålen. Då kan du även vrida och vinkla diskanterna för bästa ljud. Blir liksom en brygga i hålet.
                    Har du några bilder på detta för jag förstod inte alls..

Comment

Inga bilder Men tänk dig en plåtbit på 2 x 10cm. Skruva fast diskanten i mitten. Måtta in den i hålet. Kommer troligtvis få böja den lite som ett U för att inte diskanten ska ta i gallret. Och skruva sedan fast ändarna på plåtbiten i hålen för original högtalaren. Sätt sedan tillbaka gallret. Snyggt och smidigt. Förstod du bättre nu?
                      Octan

OctanAudio
                      Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

Comment

Eller så kan du göra som jag gjorde. Sågade till en adapter som var lika stor som originalhögtalaren och gjorde ett hål för diskanten.
                        Attached Files
                        Octan

OctanAudio
                        Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

Comment

jag förstår nu men hur ska jag få fast diskanten på plåtbiten när de inte finns några skruvhål på den? och en sådan träbit har jag inte rätt verktyg till, om jag inte åker till biltema och köper en såg

Comment

Fick du inte med några koppar till diskanterna? Annars så får du prova med nåt silikonliknande lim eller lite tjockare fjädrande dubbelhäftande tape.
                            Octan

OctanAudio
                            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

Comment

Smältlim brukar funka kanon oxå.
                              Octan

OctanAudio
                              Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

Comment

Working...
                              X