Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installera billjud vs Nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Installera billjud vs Nybörjare

    Hej, tack för att du tittar in! Jag vet att det tar tid att hjälpa en nybörjare och jag uppskattar dig som vill ta dig tiden att besvara mina frågor!

    Jag har en Volvo S60 -05 (batteri bak) som jag köpt ljud till men har ingen tidigare erfarenhet av installation. Vill lära mig och göra så mycket det går själv, så mycket har gjorts på bilen och har nu kommit till insidan. Har kollat forum samt videos ang. billjud men har fortfarande funderingar kvar och saker jag vill bli mer säker på.


    En kort genomgång:
    Jag var på spontanbesök hos BRL som gav mig allt jag skulle behöva för installation av nytt ljud.
    Tanken är ett 2-kanal steg för en 12" baslåda. Ett 4-kanal för två koaxialhögtalare bak samt två midbas och diskanter fram med en JVC Dubbel-DIN.

    Slutsteg:
    2-Kanal (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-m...-slutsteg.html)
    4-Kanal (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-m...-slutsteg.html)

    Högtalare:
    GAS MAD K2-64 (2x6.5" + 2x25mm diskanter med delningsfilter) (https://www.brl.se/sv/artiklar/madk264.html)
    GAS MAD X2-64 (2x6.5" koaxial) (https://www.brl.se/sv/artiklar/mad-x2-64.html)
    GAS MAD B1-112 (12" Baslåda) (https://www.brl.se/sv/artiklar/madb1112.html)

    Annan utrustning:
    Kabelkit (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp20.html)
    Distributionsblock 1x2 (https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-a...lare-50mm.html)
    2x2m 10mm2 strömkabel (https://www.brl.se/sv/artiklar/auto-...10mm2-bla.html)
    Stereo (https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kw-m560bt.html)
    2x5.5m RCA (https://www.brl.se/sv/artiklar/lagni...r-level-2.html)
    Annan utrustning som kabelskor, säkringar, dämpning, högtalaradapter till dörrar osv..


    Nu, frågor och funderingar!

    • Jag splittar ju plus med distributionsblocket som har sina två säkringar. Ska jag använda mig av säkringshållaren som ingår i Kabelkit också inom 30cm efter batteriet, eller endast distributionsblocket?

    • Jag fick två stycken 2 meter 10mm2 strömkabel. En Blå och en Grå. Är tanken att kapa dessa och köra Grå från jord på slutstegen till minus på batteri och köra Blå från distributionsblocket till slutstegens plus? Jag hoppas längden räcker, även fast planen är att ha slutstegen bak nära batteriet på något vis. Annars bara åka och köpa mer helt enkelt.

    • Remotekabeln som ingår i Kabelkit, kör man strömtjuv på den blå (power control/antenna control) bakom stereon till 4-kanalsteget eller hur gör du? Hittar ingen video som visar bra hur man gör med remotekabeln.

    • 2-kanalsteget tar ju lågnivå med RCA-kabeln från Kabelkit från 4-kanalsteget som tar sin lågnivå med 2x5.5m RCA direkt från stereon. Behöver 2-kanalsteget för basen också remotekabeln? Smart sätt att dra remotekabel när man har två slutsteg?


    Några sista ord:
    Jag har suttit i veckor och försökt komma fram till en plan för att kunna installera allt själv då jag inte har någon som bär på erfarenheten att installera billjud.
    Det kommer komma följdfrågor och funderingar jag inte riktigt kommer på just nu, men det känns som jag är nära på att kunna ta mig an detta på egen hand. Givetvis är det mycket prepp med dämpning och kolla hur allt ska monteras bak och i dörrarna.

    Om du nu sitter och tar dig tiden för att hjälpa mig, ge inte upp! Jag är dig evigt tacksam. Det är ett under att vi har någon som dig som hjälper oss nybörjare på ett forum, tack så hemskt mycket!!

  • #2
    Eftersom du då har batteriet bak,så KAN du använda distrubitionsblocket,men endast om den kan vara högst 30cm från batteriet,det är för att skydda kabeln.

    Låter bra att kunna dela på dom blåa & gråa kablarna,om det räcker såklart.

    Remotekabeln kopplas in bakom stereon,med kabelskor eller vad du vill,oftast än den lös kabel bakom stereon.

    2 kanals steget behöver också remote,det är det som ger signal så slutstegen startar,oftast går det bra att dela på remotekabeln till bägge stegen,eller bara låta remotekabeln gå till ett steg & en annan liten kabel gå från remoten på ena steget till andra.

    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Vad har du för variant på originalsystemet?

      Jag hade Premium-sound, med Dynaudio-högtalare, och där var basen och mellanregistret helt integrerade i dörrsidans stomme. Enda vettiga sättet att byta bashögtalare var att klippa bort spindeln och magnet/talspolen, och skära loss 9" konen från chassiet. Sedan montera den nya basen bakifrån mot det som blev kvar.
      Mellanregistret var knepigare, vi fick skära bort mycket plast från dörrsidan och bygga en ny baffel med hjälp av masonit och mycket termolim, för att få det att passa bakom gallret. Målet var att uppgraderingen inte skulle synas. Diskanten i dörrens "a-stolpe" var lätt att byta.

      Jag tror du behöver demontera dörrsidan och titta efter lite noggrannare hur högtalarna är monterade, innan du fortsätter planera. Så du kan skapa dig en uppfattning om hur och var högtalarna i dörren sitter.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

      Comment


      • #4
        Originally posted by nonplus View Post
        Eftersom du då har batteriet bak,så KAN du använda distrubitionsblocket,men endast om den kan vara högst 30cm från batteriet,det är för att skydda kabeln.
        Låter bra att kunna dela på dom blåa & gråa kablarna,om det räcker såklart.
        Remotekabeln kopplas in bakom stereon,med kabelskor eller vad du vill,oftast än den lös kabel bakom stereon.
        2 kanals steget behöver också remote,det är det som ger signal så slutstegen startar,oftast går det bra att dela på remotekabeln till bägge stegen,eller bara låta remotekabeln gå till ett steg & en annan liten kabel gå från remoten på ena steget till andra.
        Tack för svar! Jag kommer köra på både säkringshållaren och distributionsblocket. Lyckades hitta en vettig video med mer seriöst ljud där de körde så.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dr. Mabuse View Post
          Vad har du för variant på originalsystemet?
          Jag hade Premium-sound, med Dynaudio-högtalare, och där var basen och mellanregistret helt integrerade i dörrsidans stomme. Enda vettiga sättet att byta bashögtalare var att klippa bort spindeln och magnet/talspolen, och skära loss 9" konen från chassiet. Sedan montera den nya basen bakifrån mot det som blev kvar.
          Mellanregistret var knepigare, vi fick skära bort mycket plast från dörrsidan och bygga en ny baffel med hjälp av masonit och mycket termolim, för att få det att passa bakom gallret. Målet var att uppgraderingen inte skulle synas. Diskanten i dörrens "a-stolpe" var lätt att byta.
          Jag tror du behöver demontera dörrsidan och titta efter lite noggrannare hur högtalarna är monterade, innan du fortsätter planera. Så du kan skapa dig en uppfattning om hur och var högtalarna i dörren sitter.
          Tack för ditt svar!

          Jag vet inte exakt hur det ser ut eller vad som sitter i bilen ännu, regnat för mycket för att vilja påbörja det. Det ska vara trimpaket "Kinetic", om det har något med vilket ljudpaket man har vet jag inte. De trasiga högtalarna lär ju inte vart något high-tier.
          Jag vet att inget ljud kommer från bakdörrarna, om där är tomt eller helt trasiga vet jag ej. Endast fram och i hatthyllan är det ljud just nu.

          Tanken är att montera fram- och bakdörrar. Jag köpte med två par adaptrar (https://www.brl.se/sv/artiklar/adapt...2000-2007.html) till dörrarna. Det ska följa med någon monterings-sats för diskanterna men diskanterna verkar inte vara det största problemet att få på plats.

          Dra nya högtalarkablar är planen iallafall om det nu ändå är tomt i bakdörrarna, men jag är lite sugen på att se om det skulle kunna gå att sätta i hatthyllan istället för bakdörrarna men det kanske inte är 6.5" där?

          Comment


          • #6
            Jag minns inte hur det såg ut i bakdörrarna eller hatthyllan, eftersom vi aldrig rörde dem. Dynaudio-basar där bak var "tillräckligt bra", jag fokuserade på det viktigaste, dvs framsystemet. I skuffen hade jag två DLS Reference 10". Allt drivet med klass-D. SQ var målet, men den spelade ändå skapligt högt.
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment


            • #7
              Är det någon som vet vilket verktyg man använder för 20mm2 gaffelkabelsko som man får med i GAS installationskit? Vart man får tag på det? Försökte använda fem olika tänger men ingen kan få det att sitta på plats och hittar ingen som säljer en Gaffelkabelskotång

              Comment


              • #8
                Man använder inte tång still så stora kabelskor.
                Men t.ex. en sån här 4-600118 CRIMP TOOL - octanaudio - billjud och bilvårdsprodukter på nätet!
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • #9
                  Originally posted by octan View Post
                  Man använder inte tång still så stora kabelskor.
                  Men t.ex. en sån här 4-600118 CRIMP TOOL - octanaudio - billjud och bilvårdsprodukter på nätet!
                  Tack för svar! Är helt ny till detta och såg en liknande på Biltema så funderade faktiskt om det var en sån man behövde, så chansar på att Biltema kan leverera med denna https://www.biltema.se/verktyg/handv...ess-2000019420

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Fartgupp View Post

                    Tack för svar! Är helt ny till detta och såg en liknande på Biltema så funderade faktiskt om det var en sån man behövde, så chansar på att Biltema kan leverera med denna https://www.biltema.se/verktyg/handv...ess-2000019420
                    Det är skam typ av verktyg, dock ser jag nosen på tok för tjock på dessa.
                    Dom funkar så klart på 20mm2 och uppåt, men om man vill klämma mindre skor är den inte optimal.
                    Jag har ett liknande verktyg från USA, där är nosen hälften så stor och jag klämmer 6mm2 utan att kabelskon blir bara platt!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Ny fråga:
                      Hur bär sig folk åt när de jordar slutsteg direkt på batteriet? Man måste väl ha nån special på batteriet så man kan jorda slutsteget innan man kopplar på bilens minus på batteri?

                      Hade tänkt prova baslådan i en V70 -04 men hittar ingen lagom bult att jorda i som passar in i den lilla kabelsko som sitter på GAS installationskitet. Kan ju byta ut mot större men är fortfarande osäkert på ett bra ställe att jorda i där bak utan att behöva svetsa bult i karossen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Fartgupp View Post
                        Ny fråga:
                        Hur bär sig folk åt när de jordar slutsteg direkt på batteriet? Man måste väl ha nån special på batteriet så man kan jorda slutsteget innan man kopplar på bilens minus på batteri?

                        Hade tänkt prova baslådan i en V70 -04 men hittar ingen lagom bult att jorda i som passar in i den lilla kabelsko som sitter på GAS installationskitet. Kan ju byta ut mot större men är fortfarande osäkert på ett bra ställe att jorda i där bak utan att behöva svetsa bult i karossen.
                        Du har batteriet bak i en -04. Använd samma jordpunkt som batteriet.
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by octan View Post
                          Du har batteriet bak i en -04. Använd samma jordpunkt som batteriet.
                          Yes batteriet är bak. Menar du på batteriet eller vart minuskabeln går från batteriet? Minuskabeln från batteriet ligger under plast tillsammans med pluskabeln och fortsätter tillsammans in under baksätet. Förmodligen fortsätter den också fram (såg ut som det på bilder)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Fartgupp View Post

                            Yes batteriet är bak. Menar du på batteriet eller vart minuskabeln går från batteriet? Minuskabeln från batteriet ligger under plast tillsammans med pluskabeln och fortsätter tillsammans in under baksätet. Förmodligen fortsätter den också fram (såg ut som det på bilder)
                            Som Octan nämner, anslut på kabeländan som är fäst i karossen.
                            Gör man så får man aldrig problem vid service eller liknande.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Nonne View Post
                              Som Octan nämner, anslut på kabeländan som är fäst i karossen.
                              Gör man så får man aldrig problem vid service eller liknande.
                              Det var de jag ville göra men volvo har ju plus och minus vid motorn också, så det är kanske dit minuskabeln går eftersom den försvinner in under baksätet och fortsätter fram under förarstolen. Det finns ingen kabel som sitter i karossen från batteriet där bak tyvärr.
                              Gissar på att man behöver skaffa sig en specialkoppling som man sätter på batteriet för att först kunna skruva dit jord från slutsteg och sedan bilens minuskabel så man inte bränner något.

                              Blir att testa göra kabelskons hål större så den går på en bult som håller fast baksätet eller där man knäpper i bältet kanske, för att sluta göra det svårare än vad det behöver vara. Tack för hjälpen allihopa

                              Comment

                              Working...
                              X