Announcement

Collapse
No announcement yet.

Använda JBL MS-8 som dsp och PXA-H800 som 6 kanals delningsfilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Använda JBL MS-8 som dsp och PXA-H800 som 6 kanals delningsfilter?

    Som rubriken lyder.

    Är det möjligt att använda Alpine PXA-H800 som ett 6-kanaligt delningsfilter efter (!) JBL MS-8?
    Last edited by TJC; April 5, 2023, 12:16.

  • #2
    Nu hänger jag inte med... Har inte MS-8 redan delningsfilter-funktionalitet inbygd i DSP:n (det måste den ju ha?!) ? Då borde ju den räcka som den är?
    Upp till 8 input så du kan trycka in både front- och rear- från HU:n. Och 8 kanaler med 20W ut.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • #3
      Hej.

      Nej, du kopplar bara in flera ingångar på MS-8, om ljudet är processat/filtrerat från bilens ”alla högtalare” som inte har hela frekvensområdet och MS-8an processar fram hela frekvens registret till 2 fullfrekvens kanaler, Lågnivå ingångarna är inte individuella.

      Det är så att MS-8an glömmer delningarna varje gång du kalibrerar om den, en av de missar MS-8 är känd för.
      Den har dock minne för eq inställningarna…

      Så jag undrar om man installerar en PXA-H800

      (kopplat efter MS-8ans utgångar in i Alpines ingångar)

      som har 6 ingångar o är de individuella så borde jag kunna använda Alpinen som ett mer
      avancerat delningsfilter än vad MS-8 har inbyggt, och kunna ha kvar mina delningar tills jag vill ställa om dem, o få ut det bästa av MS-8an,

      o med bättre möjligheter, då autokalibreringen är mycket bra i den.
      Last edited by TJC; April 5, 2023, 12:24.

      Comment


      • #4
        Det låter som att MS-8:an bara var halvklar när den släpptes till marknaden. Att det inte finns Firmware-uppgraderingar till den som fixar problemet är ju katastrof. Det är ju helgalet, men nu förstår jag din frågeställning.

        PXA-800 borde ha funnits i över 10 år vid det här laget, så teknologin i den gränsar till antik. Jag hade dock en PXA-700 i min gamla Volvo, och var mycket nöjd med den. Att bara använda den som mixer/delningsfilter borde fungera. Inställningen var så bra att jag hade kontrollen i handskfacket eftersom aldrig behöver fippla med den.
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

        Comment


        • #5
          Den var ju den första (?) dspn med autotuning som "än idag" anses i USA bland de absolut bästa dspna som gjorts, då den gör sånt som bara proffsen kan göra med andra dsps för o åstadkomma det där extra extra

          Comment


          • #6
            Borde, tycker jag med.

            Någon som "sitter" på svaret?

            Comment


            • #7
              Det EISA AWARDet har kostat pengar, dom specarna känns som om DSPn satt i en HU!
              Hela den organisationen är korrupt!

              Finns 2 olika kostnader, vinn lite eller vinn allt

              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Okej. Intressant svar, eller not?!

                Är det bara ni två som håller igång denna döda sida, som låg i dödsryckningar, innan jag med konstgjord andning lyckades väcka iaf 2st här.

                Är detta era bästa svar,så tycker jag ni övergår till palliativ vård av bilstereoforum.se.


                o nu fick sidan lite näring i o med att jag ställde en "enkel" fråga, som borde vara busenkel o svara på för de som använt sig av PXA-H800.

                Finns det någon mer levande här, som kan svara på min huvudsakliga fråga!?

                eller måste man kritisera för att visa att "Bror Duktig" styr här o "jag" följer "diktatorns" riktlinjer?

                Hur som haver, så har den ändå vunnit minst ett eller troligen två SM guld.o det var väl inte så många år sedan det hände eller?

                Konstigt att den ens kan ta en enda poäng i en tävling, trots att det kommit superduper dsps från så kända märken som både Brax o Mosconi!


                ​​är det "skit bakom spakarna" när "ni" lägger månader på tweaka o inte spöjar en över decennium gammal riktig skit dsp?
                Last edited by TJC; April 4, 2023, 10:04. Reason: Tröttnat!

                Comment


                • #9
                  Fortsättning på mitt inlägg.

                  "Inte illa pinkat " för en så dålig
                  "dsp i en HU" med superkass spec!

                  Och dessutom inte färdigutvecklad o inte går att uppdatera o ändå vinner den tävlingar, "något" måste den uppenbarligen göra rätt ändå, tycker ni båda inte det?

                  Nonne:
                  Nu fattar jag vad du ville säga egentligen, o det är väl knappt ingen här, som läser detta ändå, så vi kör...

                  men fattar ni andra, som mot förmodan läser på detta döda forum,
                  ​​​vad det här kommande (?) svaret betyder?

                  Jo... Ni har blivit blåsta på en massa pengar!

                  Comment


                  • #10


                    Då det bara verkar finnas två levande kvar på detta forumet, som inte ens kan svara på en simpel fråga, o
                    så ni andra, som råkar få en träff genom google: håll till godo, fram med popcornen o nötterna, samt en iskall en, nu blir det underhållning!

                    Comment


                    • #11
                      Är den organisationen du Nonne tillhör, som arrangerar tävlingar med sina ljuddomare och "tillåter" en bil med en JBL MS-8a att vinna,
                      den organisationen måste ju rent logiskt också vara jävligt korrupt då!?!


                      är det, det du säger, Nonne?

                      Ovanstående fråga är mer intressant o få svar på, än min ursprungliga fråga, (kan ställa den där det finns levande människor o inte zombies) så skit i den. ;-)

                      Ha detta svaret i beaktande, ni som fortfarande tävlar...

                      För du svarar väl på denna simpla fråga Nonne?

                      O det är inte första gången du snackar skit om MS-8 heller.

                      ​​​​Är så förbannat trött på det.
                      hur du klankar ner på andras produkter som inte passar Herr Nonne!
                      Undrar vad det beror på Trist!!

                      Besserwisser sa Jonas H, en gång. O jag är f-n beredd o hålla med.

                      Du kunde svarat istället för o smutskasta en produkt som inte ens "var med" i den ursprungliga frågan,
                      mer än att det är en produkt jag ev. tänkt använda med PXA-H800,

                      för frågan gällde Alpine PXA-H800 o inte JBL MS-8!

                      ​​​​​​
                      Verkar som om JBL MS-8 är en väldigt känsloladdad "fråga" för dig, Nonne.

                      Eftersom du väljer o smutskasta MS-8, före att svara på min, från början "simpla" fråga.
                      Last edited by TJC; April 5, 2023, 12:31.

                      Comment


                      • #12
                        TJC, det verkar som att du har tänt på alla cylindrar samtidigt.

                        Efter som jag aldrig använt en PXA-H800 så kan jag inte med säkerhet säga att det kommer att fungera, det var därför jag använde "borde". Det var lågnivå ut från den PXA-700 som satt i min gamla Volvo, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera med inkopplingen som du föreslog.
                        Jag antar från din frågeställning att du inte har prylarna hemma ännu, för då hade du ju kunnat prova att koppla upp dem för att se?

                        PXA-700 var en aning brusig och oupplöst, och den står sig helt slätt gentemot den Mosconi-DSP som sitter i min BMW. Men så är det ca 15 år mellan dem i utveckling. Volvon var en hifi disco-anläggning, medans BMW är en konserthall för klassisk musik. Inte samma ljudtryck, men mera rum och klarare ljudbild. Auto-kalibreringen i PXA-800 borde vara bättre än i -700. Frågan är hur mycket sämre än MS-8:an den är?

                        Vad JBL MS-8 kan prestera vet jag inte eftersom jag saknar erfarenhet av dem, men vad du till slut kommer att höra beror ju också på vilka högtalare och slutsteg du hänger på.


                        Jag ser inte hur mycket mer hjälp jag har att ge dig.
                        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                        Comment


                        • #13
                          Ja från dej är det helt okej, har varit med sedan starten här o läst en hel del nyttigt. Men detta var droppen...

                          Men när man bara klankar ner o utan att ha testat produkten i fråga,
                          då tänder jag till,

                          men också för o markera att hur vida den är en värdig EISA award vinnare eller inte, är för mig helt ovidkommande, då det inte var min fråga. Har ägt 4st MS-8...o man köper denna för att den fortfarande har en helt "outstanding" auto kalibrering.

                          i ärlighetens namn så ska jag tillägga att de senaste dsp arna har jag inte koll på..

                          Om någon har en bättre auto kalibrering så blir mina funderingar :
                          till vilken kostnad kan de prestera i sådana fall?

                          Det finns mycket att läsa om JBL MS-8, det är bara o googla. För den som är intresserad.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TJC View Post
                            Men när man bara klankar ner o utan att ha testat produkten i fråga,
                            då tänder jag till,
                            Så du tänder till för att jag inte ser något som helst intresse att testa produkten
                            Specarna kittlar inte min testnerv!

                            Vilka bilar med vinst på SM hade en sådan installerad?


                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Svara hellre på min fråga.

                              Comment

                              Working...
                              X