Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljudet i Audi A6 2016 lista ser bra ut eller något att tänka på?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera ljudet i Audi A6 2016 lista ser bra ut eller något att tänka på?

    Har nu köpt en Audi a6 som är riktigt skön att att köra långturer i men ljudet är tråkigt, riktigt basic så tänker uppgradera det.

    Efter mycket letande och kontakter med företag så kommit fram till

    6st 2tum fullregister högtalar CDT Audio Unity 7.5P

    Mellanregister/midbaser 8tum ESX QXE8.2W

    Koaxialhögtalare 6.5tum Musway MQ62

    Slutsteg Match UP 8DSP

    Bas JL Audio 10W6v3-D4


    Så jag undrar ser listan bra ut eller kan man byta ut något till mer prisvärt?

    Basen är hugget i sten för där hittar jag inget som kan mäta sig i den klassen och samtidigt vara så pass kompakt.

    Koaxialhögtalaren så har jag hittat JL Audio C1-650x för samma pris är dom bra att byta till?

    bra 2tum diskanter verkar vara svårt att hitta samma sak för mellanregister midbaser tackvare de ska sitta i orginallådor i dörrarna med minimalt modifikation.

    Jag har verkan kunskap eller verktyg att montera så det kommer jag att leja ut.

  • #2
    Om du inte redan kikat på min gamla byggtråd så kanske den kan ge några tips.

    Länk
    https://www.bilstereoforum.se/forum/installation-inställningar-musik-och-tävlingar/projektforum/38050-audi-a6-allroad-nätt-upgradering-av-fabriksljud

    Comment


    • #3
      Originally posted by Wennbom View Post
      Är ny här så har inte hunnit vant mig till forumet, men efter kollat igenom din tråd så är jag glad för att jag lejer i väg det till kunniga personer samt snabbt titt så kör du med betydligt dyrare grejer en vad man själv har satt som budget

      Comment


      • #4
        Vad är är det för ljud i bilen original?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Wennbom View Post
          Vad är är det för ljud i bilen original?
          Helt orginal inge tillval = supertråkigt ljud

          Comment


          • #6
            Ok, då har du samma mög som jag hade.

            Jag har funderat lite på ditt komponentval men behöver nog förstå bättre vilket typ av ljud du vill åstadkomma.

            Men rent platsmässigt undrar jag var du har tänkt placera de olika högtalarna?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Wennbom View Post
              Ok, då har du samma mög som jag hade.

              Jag har funderat lite på ditt komponentval men behöver nog förstå bättre vilket typ av ljud du vill åstadkomma.

              Men rent platsmässigt undrar jag var du har tänkt placera de olika högtalarna?


              Tanken är att ersätta de gamla med nytt och bättre utan att det syns.

              Ljudmässigt så är jag ute efter att det ska spela snyggt i första hand och ha en bra bas i bakgrunden så man känner tempot.

              SABATON - Father https://youtu.be/DxkeOkaVRLo täcker ganska bra hela musik segmentet.


              Till en början va min budget satt till 30k men med installation och hyffsade grejer så har jag fått lagt till extra 8k för basen för at kunna byta ut alla högtalare utan att tumma för mycket på kvalitén.

              Comment


              • #8
                Jag tror (men jag är såklart inte helt säker) att det kan bli svårt att gömma undan 6st sådana här utan att det syns.
                Click image for larger version

Name:	unity75p_lrg.png
Views:	368
Size:	182.0 KB
ID:	688366
                Var är det tänkt att dessa 6st bredbandare ska sitta? På original diskantplatser Hö + Vä fram + Center + ??

                Ska ESX QXE8.2W sitta i framdörrarna bakom originalgaller?
                Djupmässigt får de plats men eftersom de är 8" jämfört med original 6.5" så behövs en förstoringsadapter.

                Musway MQ62 i bakdörrarna?
                Om jag inte minns fel så sitter 6.5" platsen långt ner på dörren och där vill man helst inte sätta diskanterna. Jag hade letat upp ett 2-vägs system och fått upp diskanterna högt.
                Alternativt börja med att låta originalen sitta kvar som de är.
                Det ska ju bara vara lite rear fill i alla fall, så jag tror knappt du kommer att känna att det är värt pengar eller besvär att uppgradera.

                Basen blir i lös låda i bagaget, eller ska det byggas speciallåda under golvet?
                Vad ska du driva basen med?

                Jag får det till att du ska ha 11st högtalare och 11 kanaler. Match UP 8DSP är 9 kanaler.
                Antingen saknar du 2 kanaler eller så har jag missförstått dig, vilket kanske är det mest troliga.


                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wennbom View Post
                  Jag tror (men jag är såklart inte helt säker) att det kan bli svårt att gömma undan 6st sådana här utan att det syns.
                  Click image for larger version

Name:	unity75p_lrg.png
Views:	368
Size:	182.0 KB
ID:	688366
                  Var är det tänkt att dessa 6st bredbandare ska sitta? På original diskantplatser Hö + Vä fram + Center + ??

                  Ska ESX QXE8.2W sitta i framdörrarna bakom originalgaller?
                  Djupmässigt får de plats men eftersom de är 8" jämfört med original 6.5" så behövs en förstoringsadapter.

                  Musway MQ62 i bakdörrarna?
                  Om jag inte minns fel så sitter 6.5" platsen långt ner på dörren och där vill man helst inte sätta diskanterna. Jag hade letat upp ett 2-vägs system och fått upp diskanterna högt.
                  Alternativt börja med att låta originalen sitta kvar som de är.
                  Det ska ju bara vara lite rear fill i alla fall, så jag tror knappt du kommer att känna att det är värt pengar eller besvär att uppgradera.

                  Basen blir i lös låda i bagaget, eller ska det byggas speciallåda under golvet?
                  Vad ska du driva basen med?

                  Jag får det till att du ska ha 11st högtalare och 11 kanaler. Match UP 8DSP är 9 kanaler.
                  Antingen saknar du 2 kanaler eller så har jag missförstått dig, vilket kanske är det mest troliga.

                  Japp

                  Unity7.5P kommer sitta fram men bilden är missvisande med 2st när man köper är bara 1st så 3st fram.

                  2st ESX QXE8.2W i framdörrarna.

                  2st Musway MQ62 till bakdörrarna men hittat JL Audio C1-650x i nedsatt pris som gör de billigare.

                  Basen som är JL Audio 10W6v3-D4 kommer bli i en egen byggd låda som ersätter orginalbasen som är under golvet i skuffen. Den får ett eget slutsteg men jag vet inte vilket.

                  Comment


                  • #10
                    Ok, så det var inte 6st 7.5P utan 3st som skulle monteras. Då räcker kanalerna i DSP’n också.

                    Det här med att det inte ska synas diskvalificerar väl lite just 7.5P som är en rätt stor pod avsedd för utanpåliggande montage. Utan pod heter den 7.5, men även den är en rejält stor pryl. I min byggtråd ser du på en av bilderna hur stor en Aerospace 28 är i förhållande till utrymmet i panelen. Den är 59mm i yttermått och en 7.5 är 73mm. Det kan bli bra svårt att få ner en sån bakom gallret.
                    Men om du ska köra 7.5P utanpåliggande så är det ju inget problem.

                    Vad har du lagt för budget för installation, och har du hittat någon som ska göra jobbet och bekräftat att din budgetsiffra är rimlig sett till ditt komponentval?

                    Det brukar nämligen vara så att det springer iväg något helt makalöst i kostnad om du ska ha en professionell installation av någon som har detta som sitt levebröd när komponentvalet kräver tillverkning av adaptrar mm. I många fall kan det även vara svårt att få någon att ta sig an jobbet om man kommer med prylarna själv, också med tanke på garantier.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Wennbom View Post
                      Ok, så det var inte 6st 7.5P utan 3st som skulle monteras. Då räcker kanalerna i DSP’n också.

                      Det här med att det inte ska synas diskvalificerar väl lite just 7.5P som är en rätt stor pod avsedd för utanpåliggande montage. Utan pod heter den 7.5, men även den är en rejält stor pryl. I min byggtråd ser du på en av bilderna hur stor en Aerospace 28 är i förhållande till utrymmet i panelen. Den är 59mm i yttermått och en 7.5 är 73mm. Det kan bli bra svårt att få ner en sån bakom gallret.
                      Men om du ska köra 7.5P utanpåliggande så är det ju inget problem.

                      Vad har du lagt för budget för installation, och har du hittat någon som ska göra jobbet och bekräftat att din budgetsiffra är rimlig sett till ditt komponentval?

                      Det brukar nämligen vara så att det springer iväg något helt makalöst i kostnad om du ska ha en professionell installation av någon som har detta som sitt levebröd när komponentvalet kräver tillverkning av adaptrar mm. I många fall kan det även vara svårt att få någon att ta sig an jobbet om man kommer med prylarna själv, också med tanke på garantier.
                      Japp efter mycket sökande så har jag kontakt med ett företag i Västerås och lagt fram budgeten där hos dem och det är de som har kommit med listan jag har att gå efter men eftersom man är helt grön på det här och vet att butiker vill sälja sitt så vill jag bara dubbelkolla om grejerna ser bra ut. För det jag hittar så verkar grejerna vara prisvärda och de främre diskanterna verkar vara prisvärda med deras Hz område och watt så man får leva med det efter en del letande och tittande på din tråd så sticker priset i väg fort om man ska ha likvärdiga men dolda.

                      Comment


                      • #12
                        Är du öppen för ett helt annat förslag, eller du har bestämt dig för att köra på det förslag du fått?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Wennbom View Post
                          Är du öppen för ett helt annat förslag, eller du har bestämt dig för att köra på det förslag du fått?
                          Jag är öppen för förslag

                          Comment


                          • #14
                            Ok, då tänker jag såhär.

                            Grunden är att bilen har ‘Inget ljud’ så allt är en magisk förbättring.
                            Jag gör också ett antagande om att du inte har stenkoll på exakt vad det är du vill ha, mer än att det ska låta bra mycket bättre än vad det gör nu.


                            Systemet du fått förslag på från Västerås.
                            Jag kan inte uttala mig om de föreslagna komponenternas ljud eller hur de samverkar för jag har inte lyssnat på någon av dem. Det kan mycket väl vara så att det är helt fantastiskt.
                            Men bara sett till det estetiska så hade för mig de 3st bredbandspodarna gått helt bort, även om de skulle vara 5x bättre än allt annat på marknaden.
                            Detta är såklart en smaksak och alla gör som de vill.

                            Budget
                            Generellt så är ju en säljare sjukt intresserad av vad en köpares budget är, sen säljer man gärna in något som blir lite dyrare. Det är liksom sales 101 och helt normalt.
                            Det finns de som gör på annat sätt också såklart, fokus på behov och sedan säljer det som man rimligtvis behöver, men det är mindre vanligt.


                            Så…
                            Hade det varit jag och jag varken skulle montera själv eller visste exakt vad jag ville ha så hade jag tittat på beprövade P&P lösningar i största möjliga mån.
                            Lite dyrare komponenter, men i gengäld montering på ett par minuter.

                            Framsystem finns tex P&P från ESB och STEG som är riktigt fina
                            ESB: https://www.esbcar.com/a6-front-200
                            STEG: https://www.gt-trading.it/audi
                            Till A6 är det MA32A diskanter och MA8CII midbas

                            Ett annat inte så dumt alternativ är att låta originalframsystemet sitta kvar och bara byta förstärkare som en start, du kanske blir nöjd.
                            Det störta problemet är egentligen att original huvudenhet är så himla dålig.

                            I bassystemet är där by the way inga lådor i dörrarna. Det spelar rakt ut i dörren så den behöver dämpas så bra det bara går.

                            Centerhögtalare och bakdörrar hade jag låtit vara original oavsett och lagt pengarna på framsystemet istället

                            Subwoofern som föreslagits är en fin en och den förtjänar en matchande förstärkare i 4-5000:- klassen.
                            Jag hade nog klivit ner en klass eller två om det inte är så att du vet att du kommer att bli missnöjd med en kombo i 7-8000:- klassen istället för 12-13000:-

                            Som jämförelse kan jag säga att även om min lilla 8” i originallåda inte spelade djupt så fyllningarna lossnande så spelade den med en jäkla snärt och gav tillräckligt tryck för att man inte skulle kunna se ut bakåt. Det var helt suddigt när man tittade i backspegeln. Begränsningen var inte heller i basen utan att karossen började föra oljud. Blir lätt så när man gömmer ner det i baljan där bak med ett stort lock ovanpå. Det elementet kostar idag typ 1700:-. Bara som jämförelse.

                            DSP / Förstärkare
                            Valet styrs till stor del av den som ska ställa in grejorna (alla har sina favoriter), men ett bra P&P kabelkit är värt mycket i installationstid.

                            Bluetooth modul med HD audio är ett måste. Kvalitetsförbättringen av ljudet är helt magisk när nu hör det första gången. Det är som att ta bort ett täcke. Igen är det den urusla huvudenheten som är boven. Visserligen offrar du telefon, Navi, mm där du kopplar telefon direkt på förstärkaren men är det värt ibland. Dessutom kan man ju byta tillbaka med ett klick.

                            Ett alternativ till Audiotec Fisher’s MATCH är Mosconi Pico. Kostar samma ungefär.


                            Nu inser jag att det här inte blev ett 100% konkret systemförslag utan mer ett generellt tänk.
                            Du kan se det som food-for-thought I alla fall.

                            Comment


                            • #15
                              Satt och funderade just på högtalarna bak fick nu också bekräftat som du skrev att de är bara där till utfyllnad och fick det bekräftat av butiken om det va värt att uppgradera det ett steg till men fick till svars att det är sak samma för de ska bara låta med och till det låter de tillräckligt bra så där kommer jag att stryka dom.

                              Basen så är det jag som la till den. Från början tänkte jag mig JL Audio 10TW3-D4 som kostar runt 3000:- som jag fick inspiration från utländska forum när de uppgraderade ljudet i en Audi A6 kombi. Men när jag börja läsa in mig på baslådor och volym så är utrymmet i skuffen är runt 40liter.

                              10TW3-D4 behöver bara 17 liter
                              JL Audio 10W6v3 behöver bara 21 liter och prishoppet på 5000:- är inte så farligt eftersom man värkar få mycket för dom pengarna samt det utrymmet kommer ändå bara vara till för basen så tänkte att utnyttja maximalt med utrymmet så det blir minimalt med onödigt dö utrymme.

                              Vilka kablar de kör med vet jag inte men de ska ha lite över 1000:- för det samt de hjälper till att bygga ljud till tävlingsbilar så antar att de är bra kvalité på kablarna.

                              Comment

                              Working...
                              X