Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska man tänka vid basport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ska man tänka vid basport

    Tex kan det anges för en bas lådvolym, rörstorlek och längd.

    Min fråga är runt diametern. Tex anges det att man ska ha en port med 10cm diameter. Är detta innermått eller yttermått på röret. Tar man yttermåtten kommer ju innermåttet vara beroende på godsets tjocklek. Hur ska man tänka kring detta.


    Sedan undrar jag lite hur man ska tänka vidare vid beräkning. Är det som nedan

    1Beräkna en rimlig sluten volym som ger en önskad -3dB gräns.

    2beräkna lådans resonans från volymen ovan.

    3beräkna port längd med resonansen ovan eller genom att sätta egen om den ovan inte passar?

    Last edited by newBadboy; October 23, 2022, 12:44.
    www.sp-engineering.se

  • #2
    Originally posted by newBadboy View Post
    Tex kan det anges för en bas lådvolym, rörstorlek och längd.

    Min fråga är runt diametern. Tex anges det att man ska ha en port med 10cm diameter. Är detta innermått eller yttermått på röret. Tar man yttermåtten kommer ju innermåttet vara beroende på godsets tjocklek. Hur ska man tänka kring detta.
    Egentligen är det innerdiameter. Men vet att vissa portar på marknaden diffar. T.ex. Aeroport.
    Men nån mm hit eller dit är som tur är inte hörbar.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Den som labbat med portar har erfarit att man får kapa ganska mycket när man letar optimal pik, alltså millimetrar gör nada.
      Det som sen ställer till det är impedanshöjning inuti lådan men då har man kommit en bit på vägen
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Alright. Jag har ett rör som är 50mm på utsidan och typ 45mm på insidan typ. Jag räknar om längden och använder innermåttet för att få en startlängd att jobba med. Sedan lär jag väl måtta en del efteråt.

        Tack
        www.sp-engineering.se

        Comment


        • #5
          Originally posted by newBadboy View Post
          Alright. Jag har ett rör som är 50mm på utsidan och typ 45mm på insidan typ. Jag räknar om längden och använder innermåttet för att få en startlängd att jobba med. Sedan lär jag väl måtta en del efteråt.

          Tack
          Jag får hoppas du inte ska ha den där till en subwoofer, det kommer flåsa rätt bra misstänker jag
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Jo det tänkte jag och lådan är redan nästan klar. Det är dock en 6.5" som skall drivas. I rek datablad anges en 50mm port på 20cm. Jag änkte köra med 45mm och omräknad längs typ
            www.sp-engineering.se

            Comment

            Working...
            X