Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering av filt el. dyl på baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering av filt el. dyl på baslåda

    Känns som ett ämne jag borde hitta svar på vid en forumsökning, men då jag inte fick några bra träffar så frågar jag.

    Lite blandat:

    Spraylim

    Om ni använder spraylim, vilket och var får ni tag på det? / Är biltemas spraylim något att ha? / Ser på youtube-instruktionsfilmer att många använder 3M nr 77 - någon som vet någon "standardbutik" som har den (sådan man kan enkelt besöka, typ) om det nu är det man borde använda.

    Filt

    Är det typ sådant här man använder? https://www.biltema.se/bil---mc/bils...-mm-2000016630 Har någon provat denna?
    (Skulle ha tänkt på att jag behövde det när jag var uppe hos Ljudbyggaren senast, men jag kör helst inte den biten enbart för det)

    Eller andra tips/rekommendationer?
    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
    Kablar: Supra, Gladen
    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

  • #2
    Biltema spray funkar rätt okej.Mattan hade jag inte kört på,utan tyget https://www.biltema.se/bil---mc/bils...art-2000016631
    tunnare & smidigare runt hörn.
    Men bägge är inte dyra & det beror på vad du ska ha det till..
    Obs,med tyget för man ha tunt med lim annars går det igenom tyget
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Biltemas tyger eller vad det nu ska kallas är sämre än piss. Beställ hellre från nonne eller någon nätbutik och får ordentlig tjocklek på materialet. Biltemas är sämre än en fleece filt

      Comment


      • #4
        Jag brukar använda vanligt trälim, funkar kanon om man tar rikligt och penslar på... tar dock ett tag innan det fäster så man kan inte klä allt på en gång utan får ta en till två sidor i taget.

        Sedan finns det ju bättre lim att använda som biter direkt om man inte orkar vänta.

        Ang. matta så tycker jag det är smidigare att klä med lite tunnare matta då det är enklare att skära och få snyggt i hörn och vid invik men bara min åsikt.


        MVH S.

        Comment


        • #5
          Jag har testat en hel del olika spraylim under de år jag byggt bilstereo, gör en kort sammanfattning nedan om min upplevelse och erfarenhet med olika märken.

          DLS:

          När detta lim fanns så är min åsikt att denna vara var deras bästa produkt, inklusive högtalare och steg.
          Bra kontroll från munstycket, enkelt att följa kanter i bilen utan att limmet flyger omkring och kladdar överallt.
          Spindelnäts liknande applicering och ganska dryg med god vidhäftningsförmåga

          3M:

          Jag har testat nån av deras modeller för att jämföra hur bra det är då alla rosar 3Ms spraylim, jag är dock inte lika lyrisk.
          Visst är det bra, men som "yrkesman" där vi behöver agera snabbt (tid är pengar) så är torktiden en aning för lång.
          Kan vara bra för den oinvigde då mattan ej hugger direkt.
          Spindelnäts liknande applicering, ganska dryg men aningen blöt och fäster bra efter något lång torktid.

          Biltema:

          Helt kass vidhäftning, limmet sprider som en dimma, rekommenderas ej då vi haft matta som trillat av.

          Jula:

          Ett riktigt bra lim för pengarna, okej spridning från munstycket med god vidhäftning.
          Inte det drygaste limmet på marknaden men om man ser till priset så får man 2-3 flaskor mot de bästa på marknaden.

          STINGER:

          Marknadens absolut bästa lim, dock lite högre pris nu när frakter är dyra och dollarn rekord stark.
          Riktigt bra spridning från munstycket, spindelliknande applicering, hugger som en cobra, ganska drygt då man ej behöver överdosera.
          Används flitigt då vid kan garantera att tyget sitter kvar på/i våra installationer.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Hornbach (minst) har Hagmans och något tyskt(?) märke (Spray-X ROXOLID) dessutom om man vill fylla på listan.

            Hade bråttom, så har nu testat det sämsta och det sämsta då.
            Last edited by Nattlorden; July 13, 2022, 17:42.
            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
            Kablar: Supra, Gladen
            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

            Comment

            Working...
            X