Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en rookie - koaxial och mellanregister/bas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp en rookie - koaxial och mellanregister/bas?

    Hej!

    Först och främst vill jag skriva att jag har sökt igenom forumet efter diverse svar men blir fortfarande inte riktigt klok.
    Har googlat i flera dagar utan att bli egentligen så mycket klokare, dessutom mejlat återförsäljare om hjälp vad jag behöver (De kanske har fullt upp med mer avancerade frågor innan julafton)

    Men, mitt problem är att jag förstår inte vad det är jag behöver.
    Jag äger en Renault Megane 2 från 2003. Liten pärla som jag pendlar i dagligen.
    Jag köpte nya koaxialhögtalare till framdörrarna och med lite sågande i plast så fick jag perfekt plats med dem och det låter strålande mycket bättre i jämförelse med original högtalarna.

    Till problemet.
    Jag vill byta i bakdörrarna också, men platsen är fenomenalt liten i förhållande till interiörväggen på dörren, alltså "högtalargallret" (Hoppas jag gjorde mig förstådd där).
    Framdörrarna och diskanterna på dashboarden ger mig vad jag behöver där, men jag vill ha lite mer bas helt enkelt, men högtalare med tweeters (Har jag förstått det rätt så heter det så), får helt enkelt inte plats. Så högtalare med lite skjuts eller mycket skjuts i basen i bakdörrarna, utan tweeters, vore att föredra. Vart kan jag hitta det? Går det att hitta?

    Behöver 5,25 tumshögtalare.

    Jag kan ta foton och allt möjligt om det hjälper er att hjälpa mig.
    Hjälp mig ni som kan detta!

    P.S - Allt jag lär mig nu kommer också hjälpa mig med mitt campervanbygge som jag även sysslar med.

    Tack och bock!

  • #2
    Hej Sparvass.

    Måste nog tyvärr göra dig besviken då jag inte tror du kommer hitta något element på 5,25" som kommer kunna hjälpa dig så du blir nöjd i basregistret.

    Om jag förstår dig rätt så har du monterat koaxialhögtalare (= mellanregister och diskant) i framdörrarna samt att du har diskanter uppe på instrumentpanelen, original då antar jag?

    Enklaste sättet för dig borde vara att montera några större högtalare i hatthyllan för att kunna få lite mer bas eller köpa sig en aktiv bas att placera under någon av stolarna fram.


    MVH Simon Jonsson.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Snoddas View Post
      Hej Sparvass.

      Måste nog tyvärr göra dig besviken då jag inte tror du kommer hitta något element på 5,25" som kommer kunna hjälpa dig så du blir nöjd i basregistret.

      Om jag förstår dig rätt så har du monterat koaxialhögtalare (= mellanregister och diskant) i framdörrarna samt att du har diskanter uppe på instrumentpanelen, original då antar jag?

      Enklaste sättet för dig borde vara att montera några större högtalare i hatthyllan för att kunna få lite mer bas eller köpa sig en aktiv bas att placera under någon av stolarna fram.


      MVH Simon Jonsson.
      Hej Simon! Tack att du tog dig tid att svara.
      Helt korrekt, diskanterna är original, så funderar på att byta ut dem också. Så det finns alltså inga 5,25 utan tweeter som har mer fokus på bas? Attans. Jag tänker mer bas än originalhögtalarna, ribban är ganska låg.

      Vet du av några koaxialhögtalare som har så att säga låg tweeter? Som inte sticker ut så förbaskat?

      Någon hatthylla finns det inte. Det är en liten Renault Mégane 2 detta. Campervanen kommer jag bygga ordentligt ljud i. Nu vill jag bara få lite mer kräm i min pendlarbil

      Hälsningar Empa

      Comment


      • #4
        en sak vore att köpa ett 5.25" kit system,men att enbart använda midbasarna..inte opimalt men borde ge lite mer knuff iaf.
        Min projekttråd om olika bilar.
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
        Äkta bio ljud
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
        Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
        http://mr-nonplus.blogspot.se/

        Comment


        • #5
          Originally posted by Styrbjörn

          sätt diskanrna fram. Ribban var ju låg så blir nog bra
          Ger du råd att montera middarna bak och ha diskanterna fram?
          Vet du hur mycket fasfel han får då?

          Ska det ges råd så måste det vara på en fungerande nivå, du sänkte ribban
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment

          Working...
          X