Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brus vid lite högre volym

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brus vid lite högre volym

    Hej!
    Har ett problem med brus på lite högre volymer. Har haft det rätt länge men inte orkat ta tag i det. Jag tror det började med när jag monterad in ytterligare ett steg till högtalare i bakdörrarna. Tyvärr hjälper det inte att koppla ur steget till bakhögtalarna Det brusar även med det urkopplat.

    Vad är det vanligaste felorsakerna till brus, d.v.s var borde jag börja att felsöka? Vill helst inte riva ut allt och börja om, men om inget hjälper får jag väl göra det i värsta fall.

    Min uppsättning är:

    Mazda 3 2017

    Framsystem:
    Mosconi 4to6 DSP
    Mosconi AS 100.4
    Gladen Zero PRO 165.2


    Bakhögtalare:
    Mosconi 100.4 D2 till bakhögtalare
    JL Audio TR650-CSi

    Sub:
    Pioneer GM-5500T
    JBL GTO 1214

    Alla högtalare är aktivt delat

    Min byggtråd:
    https://www.bilstereoforum.se/forum/...ktforum/38011-

  • #2
    Brusar det i Stereo eller i Mono (endast 1 högtalare?)

    Comment


    • #3
      Originally posted by pike2k View Post
      Brusar det i Stereo eller i Mono (endast 1 högtalare?)
      Hej!
      Det brusar i alla högtalare. Det tystnar om jag tar en av rca-kablarna och sätter den mot något (dämpmaterialet).

      Comment


      • #4
        Originally posted by Eazy View Post

        Hej!
        Det brusar i alla högtalare. Det tystnar om jag tar en av rca-kablarna och sätter den mot något (dämpmaterialet).
        Jag skulle först sagt att du har ett jordfel, sen slår det mig att du har kanske delat upp signalen på ett konstigt vis?

        Har du tagit signalen till bakre högtalarna på förstärkaren under instrumentbrädan?
        I så fall, är du säker på att du har rätt faser?

        Du nämner att felet slutar vid jordning av EN rca kontakt, normalt sett om du jordar ett chassi mot karossen så får du diverse olika störningar.
        Nu använder du dig av 2 olika DSP delar och det känns som om dom har olika jordplan att arbeta mot.

        99% av alla konstigheter ligger på ”jordningen”

        En sak till som förbryllar, dämpmaterial har en butyl eller annat skikt som borde isolera från karossen.
        Sitter D2an monterad mot dämpmattan?
        Och i så fall, hur är den fäst mot detta material?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Originally posted by Nonne View Post

          Jag skulle först sagt att du har ett jordfel, sen slår det mig att du har kanske delat upp signalen på ett konstigt vis?

          Har du tagit signalen till bakre högtalarna på förstärkaren under instrumentbrädan?
          I så fall, är du säker på att du har rätt faser?

          Du nämner att felet slutar vid jordning av EN rca kontakt, normalt sett om du jordar ett chassi mot karossen så får du diverse olika störningar.
          Nu använder du dig av 2 olika DSP delar och det känns som om dom har olika jordplan att arbeta mot.

          99% av alla konstigheter ligger på ”jordningen”

          En sak till som förbryllar, dämpmaterial har en butyl eller annat skikt som borde isolera från karossen.
          Sitter D2an monterad mot dämpmattan?
          Och i så fall, hur är den fäst mot detta material?
          Jag har tagit ut ljudet efter original-förstärkaren till båda stegen. Det vill säga:
          4to6 på främre kanaler från original-förstärkaren
          D2 från bakre kanaler från original-förstärkaren

          Jag har dragit egna högtalarkablar till alla högtalare. Jag brukar ta ett batteri och kolla så konen går utåt innan jag kopplar på till stegen.Känner mig hyfsat säker på att jag dragit rätt med minus till minus och plus till plus från högtalarna till stegen. Jag kan ju av misstag gjort fel, så det är en felkälla jag kan kolla.

          Allting är jordat på samma punkt i fästet till reservhjulet. Det såg rätt gediget ut så tyckte det var en bra jordpunkt.

          Angående dämpmaterialet så kan det ju vara så att den ligger mot karossen med aluminiumet och då ger jord (gissar).

          Stegen sitter på en spånskiva som är klädd med en sån här vinyl som ser ut som kolfiber. Kan den leda ström tro?
          Jag kan ju lägga nån gummi emellan stegen och spånskivan för säkerhets skull.

          Såhär ser det ut:

          Click image for larger version

Name:	d2.jpg
Views:	126
Size:	108.3 KB
ID:	687331

          En sak som slår mig nu när jag ser bilden är att Pioneer och Mosconisteget sticker ut utanför brädan. Kanske stegen ligger emot dämpmaterialet. får kolla detta...

          Comment


          • #6
            Fasfelen jag menade var på inkommande signal från originalsteget i bilen.
            Fasfel på utgående ger bara en skev stereobild = ofokuserad och basfattig
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Originally posted by Nonne View Post
              Fasfelen jag menade var på inkommande signal från originalsteget i bilen.
              Fasfel på utgående ger bara en skev stereobild = ofokuserad och basfattig
              Ok, jag tror jag fattar. Jag är inte helt hundra på utgående högtalarkablar från originalsteget eftersom färgen på högtalarkablarna från steget till A-stolparna inte är samma som från A-stolparna till högtalarna. För att lista ut vilka färger som går till respektive högtalare från original-steget tog jag ett batteri och testade mig fram. Kan ju vara så att jag gjort fel. Hade varit bra med ett elschema över det hela, men jag har inte hittat något till min bil. Går det att få tag på ett elschema tro till en Mazda 3 2017?

              Comment


              • #8
                Har du klippt kontakten och slängt den så blir det svårt att veta vilket som är plus av kablarna.
                Annars så sätt kontakten på originalhögtalaren och ploppa med ett batteri så får du fram vilken färg som är plus.
                När du sedan vet så kontrollera med en multimeter vilken färg på originalförstärkarens kabel som är plus.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Nonne View Post
                  Har du klippt kontakten och slängt den så blir det svårt att veta vilket som är plus av kablarna.
                  Annars så sätt kontakten på originalhögtalaren och ploppa med ett batteri så får du fram vilken färg som är plus.
                  När du sedan vet så kontrollera med en multimeter vilken färg på originalförstärkarens kabel som är plus.
                  Jag har inte slängt någon kontakt. Vid första installationen så klippte jag av alla kablar från originalsteget som går till alla högtalare till dörrarna och lödde på egna högtalarkablar med rca-kontakter i ändarna som sedan går in till DSP och D2-steg och använder då såklart det inbyggda hög till lågnivåfunktionen som finns i DSP och D2.

                  Jag har sedan dragit egna högtalarkablar från stegen ut till högtalarna i dörrarna då jag ansåg att original högtalarkablar var för tunna. När jag skulle ta reda på vad som var plus och vad som var minus använde jag ett batteri. Någonstans här kan jag ändå ha lött fel av misstag, även fast jag konstaterat vad som är plus och minus (fast jag tror inte det). Jag kan vara lite virrig ibland :P

                  Det är synd att du finns så långt bort annars hade jag åkt till dig så du fått kolla. Här i Kalmar med omnejd finns ingen vettig att åka till...

                  Comment

                  Working...
                  X