Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine PXA-H800

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Alpine PXA-H800

    Originally posted by Nonne View Post
    Indirekt lovade du för längesedan att vi skulle få en recention från dig, du skulle vara först i Svedala med apparaterna och då brukar man vilja dela med sig av sitt första intryck
    Tänka sig! Det där har jag också ett minne av att Erik skrev någonstans på forumet
    Vart är din utlovade leverans Erik?

    sigpic

    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

    Comment


    • #77
      Re: Alpine PXA-H800

      Originally posted by Robsarve View Post
      H800 har rätt mycket eq i sig ja.

      Fördubblad kapacitet gentemot H700 som inte direkt är jättedålig på det heller...

      Skickar Alpine över en så skall jag nog recensera den
      Visst hade det varit underbart om det fungerade så

      Får väl se vad Patrik har att säga när han väl har meckat in sin!

      (Bilen jag provlyssnade senast hade BMW's originalhögtalare fram, kopplade till nya MRX-serien, och det spelade på löjligt snyggt.)
      Svensk importör/generalagent av:

      Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

      Best European Distributor 2011 - Alpine

      Comment


      • #78
        Re: Alpine PXA-H800

        Det kom en krock ivägen... Men nu börjar det arta sig, om bara folksam får tummen ur nån gång...
        /tycker Erik.

        Comment


        • #79
          Re: Alpine PXA-H800

          OK! Eftersom jag har skruvat, pillat och kännt på IVA-D800R kommer här en liten text.

          Fösta tanken: vad tung lådan är Men tjocka bruksanvisningar brukar ju väga en del. Döm om min förvåning när jag öppnar, det är maskinen som väger. I min värld betyder vikt kvalitet. Därmed inte sagt att feta personer är bättre än taniga.

          Riktigt gedigen känsla, kopparchassit glänser som guld och är betydligt tjockare i godset än vad jag förväntat mig. Nåja den är inte införskaffad för att gulla med (fast det kan man nog det med). Inkoppling föredömligt enkel med ISO.kablage.

          Nu har jag en Mistubishishi Galant -01 och där skruvar man stereon i en plåtram, funkar fint. Men här kommer ett minus. Spelaren sticker ut allt för långt. Ca 35mm är lite väl magstarkt och kräver en finurligare tanke i bilen den egentligen skall sitta i (Wombat).

          Med skärmen infälld har du fyra mickejonger att hålla reda på, volymratten med exakt rätt tröghet och feeling, en klassisk Alpineknapp som lyser blått (går att ändra till rött) och två spårvalsknappar. Sen sitter där fyra knappar till på skärmtoppen, b.l.a Open som kan vara bra om man titta på våldsfilm.

          Kort om bildkvaliteten. BRA. den bästa skärm jag tittat på och det med vetskapen om att det har touchfunktion. Bra jobbat Alpinister.

          Menyerna hittar man jättelätt i men nu kom min nästa chock, där finns INGEN tidskomp, inga filter utan bara balans och fader i maskinen. Vad i helsefyr tänkte jag och kastade mig hejdlöst på manualen. Jag vet att jag är man och att man inte skall läsa bruksanvisningar jada jada jada men nu gjorde jag det

          Lättnade blev fullständig när det visar sig att handbromskabeln måste vara inkopplad för att få fram alla menyer. Som äkta bilstereonörd har jag självklart aldrig kopplat denna kabel till handbromsen utan jordar den direkt så att man kan tweaka och titta på våldsfilm samtidigt som man kör

          Nu fanns där ju både tidskomp och filter och EQ Parametrisk och Grafisk EQ, Den parametriska funkade bäst. Tidskompet jobbar med 3,4cm intervaller och det räcker ganska långt utan att man känner behov av extern box plus att jag gillar när det står i cm, millisekunder är väl också bra men kräver lite mer räkning.

          Som sagt i en Mitsu från -01 är ju orginalhögtalarna ingen hit precis men Alpinen lockar fram stordåd från de trötta magneterna och de matta pappkonerna. Kom på mig själv med att digga loss till en Mustachlåt på väg till Emmaboda.

          Kort sagt: Denna maskinen levererar och jag väntar med iver att få koppla den till MOSCONI slusteg och GLADEN-AUDIO högtalare då blir det najs. RIKTIGT NAJS

          ÖVER och UT från en högst personlig betraktning av en spelare.
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #80
            Re: Alpine PXA-H800

            Originally posted by Gandalf View Post
            så att man kan tweaka och titta på våldsfilm samtidigt som man kör
            Den var bäst idag.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #81
              Re: Alpine PXA-H800

              Originally posted by Horsyhorse View Post
              Den var bäst idag.

              Pierre
              Där finns alltid tid till våldsfilm
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #82
                Re: Alpine PXA-H800

                Originally posted by Gandalf View Post
                Där finns alltid tid till våldsfilm
                Att titta på 15års filmer vågar du, men att berätta för mig att du LÄST manualen vågade du inte!

                Men som vanligt så är det lätt att sitta bakom tangentbordet
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #83
                  Re: Alpine PXA-H800

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Att titta på 15års filmer vågar du, men att berätta för mig att du LÄST manualen vågade du inte!

                  Men som vanligt så är det lätt att sitta bakom tangentbordet
                  Manualen lästa jag sen och det erkände jag visst. Men man känner sig jäv-igt omanlig när det sker.
                  Men jag kan också erkänna att det var ren och skär tur att jag kom på det där med handbromskabeln
                  Last edited by Gandalf; May 23, 2011, 23:52.
                  Jag ÄR Gandalf!!!

                  Comment


                  • #84
                    Re: Alpine PXA-H800

                    Originally posted by Gandalf View Post
                    det var ren och skär tur att jag kom på det där med handbromskabeln
                    Det är kanske så på fler maskiner!
                    Men i min värld så lödas ALLTID den kablen det första som görs när kablaget lämnar lådan, så därför behöver jag inte läsa några manualer
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #85
                      Re: Alpine PXA-H800

                      Jag har har en D800 oxå och har haft den i cirka 3 veckor och kan bara instämma den är underbar

                      Comment


                      • #86
                        Re: Alpine PXA-H800

                        Gött, vi har ett gäng i lager nu (IVA-D800R), kontakta er favvoåterförsäljare så har ni en före helgen!
                        Svensk importör/generalagent av:

                        Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                        Best European Distributor 2011 - Alpine

                        Comment


                        • #87
                          Re: Alpine PXA-H800

                          Hei!

                          Er det noen som har fått med seg dette forumet ->

                          http://www.diymobileaudio.com/forum/...thread-41.html

                          Her snakkes MYE om H800 og problemer med den!! Det vises at fins et problem med den dessverre..
                          Den har mye grunnstøy/sus uansett signal-kilde man putter inn... Er mange amerikanske eiere som har fått det samme problemet her... Minst 5 stk...


                          Må leses en del på den amerikanske forumet.. Ikke forstått alt selv.. Er det noen som oppdaget dette eller VET mere om??

                          Ellers en fin test mellom H800 / H701 / BitOne produktene :

                          http://www.diymobileaudio.com/forum/...omparison.html
                          MB W212 Harman kardon Logic 7
                          BMW E39 Pioneer media, Helix A4, Tru Billet B2110, Rebec coax 6.5" dash

                          Comment


                          • #88
                            Re: Alpine PXA-H800

                            Originally posted by soundboy View Post
                            Hei!

                            Er det noen som har fått med seg dette forumet ->

                            http://www.diymobileaudio.com/forum/...thread-41.html

                            Her snakkes MYE om H800 og problemer med den!! Det vises at fins et problem med den dessverre..
                            Den har mye grunnstøy/sus uansett signal-kilde man putter inn... Er mange amerikanske eiere som har fått det samme problemet her... Minst 5 stk...


                            Må leses en del på den amerikanske forumet.. Ikke forstått alt selv.. Er det noen som oppdaget dette eller VET mere om??

                            Ellers en fin test mellom H800 / H701 / BitOne produktene :

                            http://www.diymobileaudio.com/forum/...omparison.html
                            Nu tycker jag iofs inte att ca 5 jänkare är många.. De flesta grundbrusproblem handlar om felgainade steg och feljordade enheter. Som vanligt i internetvärlden blir små problem gigantiska när vissa skriver om det. Min 701:a brusar också om jag inte har koll på nivåerna. Visst kan jag höra ett brus när jag kör ett zero-bit spår och volymen är hög men inget som ger avdrag vid tävling. Den inbyggda fläkten i D800:an surrar betydligt högre.
                            Jag ÄR Gandalf!!!

                            Comment


                            • #89
                              Re: Alpine PXA-H800

                              Om man lyssnar på inspelningarna de skriver om så uppstår ljudartefakterna så fort EQ aktiveras även om EQet är helt neutralt. Det är absolut inget gainproblem utan något som är frekvensberoende och enbart uppstår när EQ aktiveras.

                              Med tanke på att Alpines representanter verkar ha blivit ställda och slutat posta i tråden ligger det nära till hands att tro att det inte borde låta så där. Frågan är väl om det är generellt problem med H800:an eller om flera användare gör samma fel av okänt slag? Det verkar i alla fall inte så enkelt att någon - varken från alpine eller annan användare - ännu kan förklara vad de ska göra eller inte göra för att slippa problemen.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Alpine PXA-H800

                                Det är ett bekräftat problem. Jobbas för fullt för en lösning från alpines sida.
                                I övrigt är det en helt underbar maskin!!! =)

                                Comment

                                Working...
                                X