Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generatorvin och andra störningar samt skrapande högtalare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Generatorvin och andra störningar samt skrapande högtalare

Tjena!

Håller på och monterar nya stereoprylar. Fick igång framsystemet idag.. Har ett enormt generatorvin, men jag antar att detta beror på att jag monterat batteriet i skuffen och tar ström till cd-spelaren från "kopplingsblocket" under huven = mycket närmare till generatorn? Låter inget när motorn är avstängd.
    Sedan så har jag ett litet brus och oljud i högtalarna. Har varit väldigt noga med att inte dra lågnivåerna nära någon strömkabel så det borde inte vara problemet. Förutom det så hör man cd-spelaren "tänka". Som när man byter låt så hör man den "söka" på skivan och skrapa till lite. Dålig jord? Hade inte detta problem förut innan jag bytte kablage och drev högtalare direkt på stereon, använder samma jordpunkt.
    Ena högtalaren låter också illa. De är båda monterade på samma sätt i framdörrarna, på en spånskiva. Vänstra låter kalas medan högra börjar skrapa när man når en viss volym. De är helt nya och är lugnt inspelade på en 70-talsförstärkare inomhus, Marantz 4*40w. Första tanken var att jag har fasvänt den av misstag men så var det ej.

Stereon är en Pioneer DEH-7000UB, högtalarna uDimension elComp 6,5"-kit och drivs av ett Carpower 4/400.

Tack på förhand!
    // Daniel G

Re: Generatorvin och andra störningar samt skrapande högtalare

Hej! Tror inte det beror på att du tagit strömmen till cd ifram , gör en sökning här på forumet på generatorvin så hittar du trådar med en hel del tipps som bla jag har skrivit. Men spontant så känns det som att det kan vara bränd signaljord kanske.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Satan då! Ska genast söka runt!

Var ut till bilen och lyckades lösa ett problem i alla fall.. Kom på att jag hade originalgallret på den högtalare som lät illa och inte den andra. Rev bort det och vips så lät det bra! Varför gör man galler som inte går att använda??

Filmade också lite på problemen.
      Brus + byta låt prassel (filmat precis vid högtalaren): http://www.youtube.com/watch?v=gZcBf7tt_Xs&hd=1
      Generatorvin: http://www.youtube.com/watch?v=leLPk3x8zD4&hd=1

Edit: Kom just på att jag måste ha monterat gallren fel. Lär kolla upp det
      Last edited by DiskBengt; November 5, 2010, 22:00.
      // Daniel G

Comment

Luktar bränd signaljord.
        Oftast sker det pga. slutsteget inte har tillräckligt bra jord.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Träligt. Men som sagt så hade jag inget problem innan jag började bygga om och nu är steget jordat direkt på batteriet..
          Edit: Vid tidigare installationer så har jag jordat i bältesfästet.
          Last edited by DiskBengt; November 5, 2010, 22:27.
          // Daniel G

Comment

Originally posted by DiskBengt View Post
            Träligt. Men som sagt så hade jag inget problem innan jag började bygga om och nu är steget jordat direkt på batteriet..
            Edit: Vid tidigare installationer så har jag jordat i bältesfästet.
            Nej för då använde du ju inte lågnivån utan körde på inbyggda effekten om jag försog dig rätt och då märks inte detta.
            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag var nog otydlig, har kört både och samtidigt i två olika bilar. Allra senast i samma bil som nu och då med bara ett steg, samma som jag har nu. Dock använde jag nog bara rear-utgången då, nu är det front. Är det samma signaljord för alla?
              // Daniel G

Comment

Originally posted by DiskBengt View Post
                Jag var nog otydlig, har kört både och samtidigt i två olika bilar. Allra senast i samma bil som nu och då med bara ett steg, samma som jag har nu. Dock använde jag nog bara rear-utgången då, nu är det front. Är det samma signaljord för alla?
                Jag tror det är samma men är inte säker.........
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Undersökt lite idag! Provade att byta utgång med samma resultat. Provade med en annan cd, den betedde sig väldigt skumt. Volymen blev väldigt låg och innehöll ingen bas alls, och när motorn var igång fanns även störningarna om än mycket lägre. Tittade närmare på jordpunkten och kom fram till att den nog är väldigt dålig. Har ändå kört på den i över två år utan problem.. det enda jag gjort nu är bytt kablaget till grövre? Jordade på annan plats och då lät det bra med prov-cdn. Stoppade tillbaka Pioneern men hade kvar störningarna. Provade att jorda lågnivån i chassit och vips så var störningarna borta. Bränd signaljord mao. Förstår dock inte hur det gått till.. Nåväl, problem solved?
                  // Daniel G

Comment

Working...
                  X