Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kort vanlig antenn till bilradion

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kort vanlig antenn till bilradion

Hej!

Ny på forumet. Tänkte att detta måste va rätt ställe att få svar på min fråga. Tänkte att det skulla vara en lätt sak men efter timmar av googlande e jag fortfarande på ruta ett.

Jag kör en volvo V40 med helt orginal antenn på taket, den är väl 40-50cm lång. Inte särskilt flexibel. Saken är att jag väldigt ofta kör med last på taket och längre sträckor. Jag är varje gång tvungen att skruva av antennen vilket resulterar i att jag inte kan höra radio pga kass mottagning och måste sitta å irritera mig över hur trötta mina gamla CD-skivor är...

Själva fästet till antennen är i sig ca 6-8cm och vinklar 45 grader. Det jag söker är en utbytes antenn som är ca 10cm lång (max) och ändå har ok mottagning så jag kan höra radio även när jag kör med grejer på taket.

Var hittar jag en kort utbytes-antenn till min bil?? Har letat själv men utan resultat. Ni har säkert 100 gånger bätte koll och kan nosa upp en antenn på noll-tid

Tacksam för hjälp!!

MVH / Peter

Re: Kort vanlig antenn till bilradion

En "traktor" antenn kanske skulle funka.
    Ett gummispröt.
    Kolla på swedol.se EL-8532

Comment

jag vill helst slippa montera nytt men bara skruva i en ny med samma fattning som den gamla! hade kanske funkat med en lång me flexibel men det bästa hade vart en kort liten stump med 5-6mm fattning (vet inte exakt vilken fattning d e men d e ju lätt att mäta) men tack för tipset!

Comment

fattningen är troligen samma.

Comment

Jag har en gummiantenn som är 14 cm lång!

Eller en liten rackare på 4 cm som vi brukar montera bara för att bilen ska gå igenom besiktningen!

Motagningen på 14 cm antennen är okej, har bara råkat ut för en Mazda 6 som den inte funkade tillfredställande på!
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Jag har en gummiantenn som är 14 cm lång!

Eller en liten rackare på 4 cm som vi brukar montera bara för att bilen ska gå igenom besiktningen!

Motagningen på 14 cm antennen är okej, har bara råkat ut för en Mazda 6 som den inte funkade tillfredställande på!
            Mätte och det är 5mm fattning (hona på taket så antennen skall vara hane) Hur är mottagningen i den där 4cm antennen? duglig? annars är ju 14 cm oxå intressant om den är flexibel...

säljer du 4cm antennen?

Comment

Originally posted by scouhound View Post
              Mätte och det är 5mm fattning (hona på taket så antennen skall vara hane) Hur är mottagningen i den där 4cm antennen? duglig? annars är ju 14 cm oxå intressant om den är flexibel...

säljer du 4cm antennen?
              Finns det fler 4cm antenner så är det klart jag säljer dessa!
              Kan kolla på firman och återkomma i ärendet!

Flexantennen på 14 cm har medföljande adapter till både m5 och m6 anslutrning!
              Orginal utan adapter är det en hona m6.
              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Om du kan leta fram en 4 cm och det går att fixa till m5-hane anslutning så vill jag gärna köpa en sån av dig. Annars är ju 14cm oxå ett alternativ. Hur ligger priserna?

Comment

Originally posted by scouhound View Post
                  Om du kan leta fram en 4 cm och det går att fixa till m5-hane anslutning så vill jag gärna köpa en sån av dig. Annars är ju 14cm oxå ett alternativ. Hur ligger priserna?
                  Det fanns 65 st korta antennspröt i lager, 50 Kr med frakt och adapter för M5 anslutning!

Är det av intresse ska ett PM med namn adress och telefon nummer!
                  sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    Det fanns 65 st korta antennspröt i lager, 50 Kr med frakt och adapter för M5 anslutning!

Är det av intresse ska ett PM med namn adress och telefon nummer!
                    Är det 4cm eller 14cm du menar? Jag är intresserad! Du har PM...

tack för hjälpen!

MVH / Peter

Comment

Working...
                    X