Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lågnivåkabel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Lågnivåkabel

Originally posted by luunggan View Post
    Då det ändå snackas rca kabel här så undrar jag om någon har en länk till en guide som visats här eller om det var på lazzat om hur man tillverkade sin egna rca kabel. Det fanns länkar till där man köpte prylarna och tror det var två olika prisklasser på kabel. Hoppas någon kan komma igåg fortfarande
    Finns ett antal guider och trådar på minhembio.com iaf
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Softis View Post
      Det jag menade var att även om man köper en dyr fin kabel så måste man dra den korrekt för att slippa störningar.
      Att man inte kan slarva med dragningen för att kabeln är dyr.
      Du kan vara "mindre" petig med installationen om kabeln är skärmad vilket innebär en dyrare kostnad!

Ditt "lakrits" snöre har inte någon direkt skärm!
      Samtidigt innebär en dyrare kabel som regel att RCA kabeln är riktningsanpassad!
      Gör man fel här kan man få problem, STORA problem!
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Jag vart övertalad att köpa en Autoleads för 260 spänn för det skulle bli "otrolig skillnad" kan säga att det vart ingen skillnad för 5 öre.
        Detta kan troligen förklaras med den övriga kringutrustningen.

Ingen länk är svagare än kjedjan

Skämt å sido, du får lägga ett par spänn till för att uppleva skillnad då 260 kr kablar räknas som en billig kabel!

Jag är ingen kabelfettoshist, jag anser lagom är bäst till någon överbevisat mig!
        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Tycker inte jag har dåliga grejer i bilen direkt...
          Men mitt "lakritssnöre" får sitta i 2-kanals steget tills det går av, DÅ kan jag köpa ny

Jag anser att budget funkar i vissa fall precis lika bra som dyrare saker till någon överbevisar mig
          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Tycker inte jag har dåliga grejer i bilen direkt...
            Men mitt "lakritssnöre" får sitta i 2-kanals steget tills det går av, DÅ kan jag köpa ny

Jag anser att budget funkar i vissa fall precis lika bra som dyrare saker till någon överbevisar mig
            Tja nu vet jag inte vilka du har kring dig, men efter ett besök hos Skogis så satt man med hakan nere i golvet och vart RIKTIGT förvånad och övertygad.

Om jag utrycker mig såhär:
            Vi satt och lyssnade på en rigg värd runt 50K i kombination av Yamahaförstärkare och cd-spelare och ett par DLS M66.

Vi började med att lyssna på välbekanta låtar och hade Supra Sword mellan cd och förstärkare. Denna kostar runt 4200:- för en meter färdig kabel.
            Yello hade som vanligt en hel del vassa s-ljud. Basen var lite diffus i botten.

In med nästa kabel och Yellos vassa s-ljud vart mjukare. Basen var fort. lite diffus i botten. Övre diskanten hade lite mer lyster.
            Denna kabel kostar 1550:- för färdig längd på 75cm och låter BÄTTRE än Supra Sword.

Nästa kabel vi lyssnade på så blev Yellos vassa s-ljud bara lätt markerade och var mkt mkt mjukare och helt plötsligt fanns där full kontroll på det lägsta basregistret. Denna kabel kostar runt 3800:- för en färdig längd på 75cm.

Så ja.....jag är övertygad.
            Visst kostar dessa kablar en hel del men de är väl värda de pengarna.

Du kan även fråga Jalle vad han tycker om dessa kablar
            Last edited by Lonefox; October 31, 2010, 16:05.

Comment

SQ nissar kanske hör skillnad, men en annan som har tinnitus och dålig hörsel märker nog ingen skillnad

Comment

SQ nissar kanske hör skillnad, men en annan som har tinnitus och dålig hörsel märker nog ingen skillnad
                DU....jag är rörbarn, har ärr på trummhinnorna.
                Har dessutom nedsatt hörsel på höger öra pga ngn idiot som kastade en kraftig smällare en bit från mitt huvud plus en del grejer på jobbet (12 bars lufttryck smäller rätt högt när det är 20l + som försvinner från en bälg VÄLDIGT fort) och JAG hör skillnad

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Har dessutom nedsatt hörsel på höger öra pga ngn idiot som kastade en kraftig smällare en bit från mitt huvud plus en del grejer på jobbet (12 bars lufttryck smäller rätt högt när det är 20l + som försvinner från en bälg VÄLDIGT fort) och JAG hör skillnad
                  Haha, ja då MÅSTE det höras skillnad.

Comment

Skönt att höra att man inte är ensamt rörbarn
                    Även jag hör oxå skillnad.
                    Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                    --------------------------------------------------------------------------------
                    Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                    PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

DU....jag är rörbarn
                      För att man kommer från ett provrör så säger väl inte det att hörseln blir sämre för det
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        För att man kommer från ett provrör så säger väl inte det att hörseln blir sämre för det
                        Då hade jag sagt PROVrörsbarn?
                        :P
                        Nä......med rörbarn menar jag att jag hade dräneringsrör genom trummhinnorna pga vätskesamlingar bakom dessa. När dessa rör sedan stöts bort så skapas det ärr på trummhinnorna...och ja det vet även du vad det innebär

Comment

Tja nu vet jag inte vilka du har kring dig, men efter ett besök hos Skogis så satt man med hakan nere i golvet och vart RIKTIGT förvånad och övertygad.

Om jag utrycker mig såhär:
                          Vi satt och lyssnade på en rigg värd runt 50K i kombination av Yamahaförstärkare och cd-spelare och ett par DLS M66.

Vi började med att lyssna på välbekanta låtar och hade Supra Sword mellan cd och förstärkare. Denna kostar runt 4200:- för en meter färdig kabel.
                          Yello hade som vanligt en hel del vassa s-ljud. Basen var lite diffus i botten.

In med nästa kabel och Yellos vassa s-ljud vart mjukare. Basen var fort. lite diffus i botten. Övre diskanten hade lite mer lyster.
                          Denna kabel kostar 1550:- för färdig längd på 75cm och låter BÄTTRE än Supra Sword.

Nästa kabel vi lyssnade på så blev Yellos vassa s-ljud bara lätt markerade och var mkt mkt mjukare och helt plötsligt fanns där full kontroll på det lägsta basregistret. Denna kabel kostar runt 3800:- för en färdig längd på 75cm.

Så ja.....jag är övertygad.
                          Visst kostar dessa kablar en hel del men de är väl värda de pengarna.

Du kan även fråga Jalle vad han tycker om dessa kablar

Och sedan när man väl hittat en lågnivåkabel man gillar så ska man välja högtalarkabel med
                          Och där har även en glad amatör som jag blivit övertalad att det är skillnad
                          Och även om det är billiga kablar runt 50-100:-/m så är det skillnad
                          Var nära att kasta ut mina nya högtalare förut för att gillade inte ljudet, vart bara så vasst.
                          Byte kabel å det vart en helt annan högtalare å då lät dom som dom gjorde i butiken vid provlyssning,
                          Sedan så måste steg/förstärkare, högtalare och kablar matchas.
                          Bara föra för att tex, Supra sword låter bra med tex, DLS högtalare som drivs av Pioneer förstärkare så behöver inte det låta optimalt med tex en B&W högtalare som drivs med ett Pioneer förstärkare.
                          Man får prova sig fram lite. Och ovannämde märken va bara ett exempel.
                          Last edited by hanspettersson; November 1, 2010, 08:27.

Comment

Då hade jag sagt PROVrörsbarn?
                            :P
                            Det var mitt vanliga jag som inte kunde hålla fingrarna i styr.....FLÅT!!

Nä......med rörbarn menar jag att jag hade dräneringsrör genom trummhinnorna pga vätskesamlingar bakom dessa. När dessa rör sedan stöts bort så skapas det ärr på trummhinnorna...och ja det vet även du vad det innebär
                            ALLA hör säkert på olika sätt, med rör, utan rör, trasiga trummhinnor eller hela trummhinnor så är det skillnaden mellan 2 olika kablar eller 2 olika bilar vi hör!
                            Skillnaden finns där med bra eller förändrad hörsel!
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Lugnt Nonne. :-)

Jodå. Skillnader finns på alla plan, även individuellt. Men där tycker jag att det mest handlar om tycke och smak. :-)

Comment

Working...
                              X