som rubriken lyder, vad ska man titta på`? vad säger hur snabbt ett batteri är, och hur hårda belastningar det det kalrar. någon som sitter på stort kunnande om just batterier?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vad ska man titta på när man väljer batteri?
Collapse
X
-
Re: vad ska man titta på när man väljer batteri?
"Snabbheten" hos ett batteri beror till stor del på inre resistansen och kallstartströmmen, men det är svårt att säga generellt vilket värde det bör vara. Tar man batterier på 50-60 Ah, tex Optima 4.2 och liknande, så brukar inre resistansen ligga på omkring 3 mOhm. Det står dock inte på alla batterimodeller vilken resistans de har, därför är det inte lätt att säga vilket som "är bättre". Kallstartströmmen är heller inte så lätt att utgå ifrån tycker jag, andra kan kanske ge bättre råd.
Hur hårda belastningar det tål kan man få ett hum om i produktbeskrivningen, exempelvis "dual purpose" innebär att batteriet ska fungera både som startbatteri (ge bra startström) och cyklingsbatteri (tåla flera djupurladdningar). Fast även här är det inte alltid lätt att veta, tex Banner Running Bull fungerar bra till bilstereo och det benämns vad jag vet enbart som startbatteri.
Egentligen passar ju renodlade startbatterier bättre när man vill ha "snabb" ström, den batteritypen är tänkt att ge mycket ström under kort tid. Nackdelen med såna batterier är att de inte tål djupa urladdningar, vilket bilstereobruk brukar handla om. Ser man till att inte låta batteriet bli djupt urladdat så kommer det dock att fungera utan problem, men frågan är om folk har så pass bra koll på sina batterier.
Av den anledningen blir ofta rekommendationen att använda batterier som tål flera djupurladdningar istället, chansen att batterierna ska hålla är större då.
Comment
-
Vad är den största skillnaden på ett vanligt 1000kr batteri från Mekonomen och ett dyrt Optima, Tudor etc?
Att spela länge utan motor igång förstår jag inte riktigt varför man skulle göra, så länge man inte står inomhus så är det ju bara att ha motorn igång.
Comment
-
Jo OM du har en generator som ger såpass mkt ström så det räcker och blir över redan på tomgång så är ju allt lungt.....Originally posted by Oloof View PostVad är den största skillnaden på ett vanligt 1000kr batteri från Mekonomen och ett dyrt Optima, Tudor etc?
Att spela länge utan motor igång förstår jag inte riktigt varför man skulle göra, så länge man inte står inomhus så är det ju bara att ha motorn igång.
Ett dyrare batteri ger oftast längre livslängd och bättre prestanda än ett billigt samt att ett optima t.ex klarar att monteras liggande/stående med polerna åt sidan utan att ta skada vilket kan vara värdefullt vid vissa monteringar.
Comment
-
Re: Vad ska man titta på när man väljer batteri?
Sen är det så att vi ofta använder batterierna ganska hårt och de underladdas och sulfaterar igen.
Kortfattat så är AGM-batterier en bra lösning för de flesta bilstereobehov.
För den mer bugetorienterade fungerar kalcium/kalcium-batterier som Biltemas STM faktiskt ganska bra för normala anläggningar./tycker Erik.
Comment
-
Re: Vad ska man titta på när man väljer batteri?
Intressant läsning det här måste jag säga.
Det märks att man har grymmt dålig koll på det här med batterier egentligen
Comment

Comment