Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP Min nya 15" funkar ej

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: HJÄLP Min nya 15" funkar ej

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Att det låter dåligt beror med största sannolikhet på att du har för lite effekt, basen vill mer men inte steget. Men att det låter dåligt med Hertz steget beror nog på felkoppling (men även där är det för lite effekt till basen). Koppla en spole per kanal istället (du får då två kanaler över) på så sätt får du mer effekt till basen. Alternativt att du kör en spole per bryggat kanalpar, men då måste du mäta med en multimeter på utgångarna när du ställer gain/level så att det blir exakt lika.
    Okey. jag åkte till baka till han på soundtec. och han sa fortfarande att jag skulle koppla via 8ohm, och så koppla han in de och de spelade nästan inget. men de spelade rent. sen klagade han på min låda, den var för klent byggd. och de kan jag nog kanske hålla med om. den sviktade lite.så sa han att om man spelar på 2 ohm med hertz steget så bränner man det direkt.
    sedan innan vi åkte hem igen, så sa han men koppla det på 2 ohm så kanske de spelar bättre.

Men iallafall så har jag tröttnat på detta. och tog och koppla in mitt gamla Kicker slutsteg, och de spelade MYCKET mer!

och så åkte jag till kompisen och köpte han gamla 15" låda och då blev allt bättre! men jag tycker fortfarande att det spelar "för lite" för en 15" are.
    men det är nog som ni har sakt hela tiden. det är steget/en som är för kassa!
    men då kommer jag dit igen som christoffer säger, koppla det på båda kanalerna.
    men jag har ingen mätare som kan mäta OHM. så vart skaffar man sig en sådan? (en billig) det har gått för mycket pengar på detta just nu, med tanke på att man jobbar bara extra.
    Om det finns någon vänlig själ runt gbg trakten som kanske kan hjälpa mig?
    MVH

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

Comment

Om du har möjlighet att ta dig till NOL. Så kan jag hjälpa dig.
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
        Om du har möjlighet att ta dig till NOL. Så kan jag hjälpa dig.
        NOL? vart ligger de? eller vad är de?
        mvh

Comment

Originally posted by Tryck_o_pys View Post
          NOL? vart ligger de? eller vad är de?
          mvh
          Kör till Kungälv över Bron till Bohus E 45 ca 8 km mot trollhättan

http://www.hitta.se/Route.aspx?#6437...8261;Nol;;Ale;

Comment

Det du behöver är en vanlig enkel multimeter! Finns på t.ex. Biltema eller Jula för 100kr eller mindre, då kan du mäta spänning (V) ström (A) och resistans (ohm). Men impedansen (ohm) på talspolarna vet vi väl redan så det behöver vi ju inte ta reda på. Varje talspole ska ligga på 4Ohm så då är det lungt att köra en spole per bryggat kanalpar, se som sagt bara till så att gain ställs lika på front och rear! Detta görs enklast med en multimeter inställd på att mäta växelspänning och 50Hz ton i spelaren.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Du som var från nol. Om du kan hjälpa mig imorgon så vore det underbart. För jag har börjat tröttna på denna bas nu. Hehe. Får aldrig någon ordning på detta. Har jag för dåliga saker så säljer jag allt. Och köper något annat. Men du kan slänga iväg ett sms till mig, så kan vi boka in en tid.
              Last edited by Tryck_o_pys; September 28, 2010, 23:09.

Comment

Originally posted by Tryck_o_pys View Post
                Du som var från nol. Om du kan hjälpa mig imorgon så vore det underbart. För jag har börjat tröttna på denna bas nu. Hehe. Får aldrig någon ordning på detta. Har jag för dåliga saker så säljer jag allt. Och köper något annat. Men du kan slänga iväg ett sms till mig, så kan vi boka in en tid. 0709600066
                Jag ringer dig i morgon eftermiddag
                Mvh...Micke
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

Comment

Kan vi ta det till helgen ?

Det kom en oväntad tripp till Malmö i vägen (jobbet).
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

Comment

NP. det är lungt! hör av dig!

Comment

För den som är intresserad av sakerna? så får han gärna slå en signal!
                      har inte råd att lägga pengar på fler saker till detta, tyvär. om ingen kan få ordning på de som de är!

Comment

Du behöver ingen RCA split till HE4, ställ brytaren på A.
                        Prova brygga kanalerna och koppla en spole per bryggad kanal!

Lösningen är inte optimal men används ofta runt om i Sverge då man "köpt" fel produkter!

PS.
                        Ser du MONGO, jag delar med mig
                        Last edited by Nonne; September 29, 2010, 14:31.
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                        X