Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storlek på baslåda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Storlek på baslåda

Originally posted by larcha View Post
    Jo jag tror bilder har hjälpt mig väldigt mycket det säger så mycket mer än bara en massa ord som jag inte förstår xD
    Har ritat en liten bild, man ser lådan uppifrån. Lådan består av två kammare, en för varje bas. Sedan sitter en slotport i varje kammare, portväggarna är ritade med blå färg. Mittenväggen, som delar lådan i två kammare, fungerar som vägg för båda portarna. Portarna sitter alltså bredvid varandra, fast i vardera kammare, och spelar ut i skidluckan.
    Last edited by Optima; September 14, 2010, 20:08.

Comment

Perfekt! tack optima Nu kanske man kan börja bygga lådan. En låda på 60liter är det en låda som har ungefär bredden 70, höjden 30 och djupet 30? eller räknar jag tokigt?

Comment

Om dessa mått är innermått så blir volymen 63 liter, man får ta hänsyn till materialtjockleken för att få fram vilka yttermått lådan ska ha. I ditt fall måste du även räkna ut hur stor plats basen och porten tar upp i varje kammare, sedan får du inte glömma mittenväggen.

Det är alltså en del att tänka på, bäst är att kolla upp vilka mått lådan får ha och sedan se till att basen ryms både höjdmässigt och i djupled. Basens magnet bör helst hamna minst 4-5 cm från motstående föremål (i detta fall kan det nog bli portväggen) så att ventilationshålet har fritt utrymme, annars kan det bli dålig kylning av talspolen när man spelar högt.

Nu är det bara att räkna.

Comment

usch, jag och räkning :P Några saker jag undrar över är hur breda ska portarna vara? Från mittväggen till portväggen? Hur Lång ska sista portväggen (den som ska vara mot basens magnet)?

Mvh Lars

Comment

Måttet på portens innerbredd beror på hur hög porten är, jag skrev några förslag på portmått i inlägg #12.

Porten ska vara 43 cm lång totalt, då får du komma ihåg att porthålets materialtjocklek i baffeln tillhör porten och ska ingå i dessa 43 cm. Om du har 22 mm material i baffeln så ska alltså resterande portlängd inuti lådan vara 40,8 cm.

Mät alltid i mitten av portbredden/porthöjden, då blir det rätt totallängd.

Comment

Okej nu kanske man börjar få till några mått men kom på att jag måste räkna hur stor plats basen tar upp, undrar bara hur jag ska räkna ut det? :P matte och jag hör inte ihop xD

Comment

Originally posted by larcha View Post
                Okej nu kanske man börjar få till några mått men kom på att jag måste räkna hur stor plats basen tar upp, undrar bara hur jag ska räkna ut det? :P matte och jag hör inte ihop xD
                Menar du volymen basen tar upp?

Volymen = pi * radien² * höjden
                250/2
                Volymen = 3,14 * 0,125*0,125* 13,8 ~ 6,77 liter

Comment

Ah, tack The one n only! Nu ska jag ta tummen ur arslet å börja bygga

Comment

Så lite så fast hur volymen stämmer vet jag inte!

Björn På Dbakuten vet detta bättre?

Comment

Working...
                    X