Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storlek på baslåda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Storlek på baslåda

Hej, är som ny på detta och har aldrig byggt mig en egen låda eller så.

Det jag har är 2 st SPL Dynamics XTR-250D4´och undrar vilken volym jag ska ha på lådan om jag vill ha så mycket bas som möjligt

Undrar om det finns någon ritning eller tips eller hur jag ska göra kanske har tagit för mycket över huvudet men är intreserad och vill lära mig.

Mvh Lars

Re: Storlek på baslåda

Vad har du för maxmått i bilen
    Bredd x Höjd X djup
    Detta blir yttermått

för att få innermått
    räkna i Dm då får du liter direkt
    Ta yttermåttet minus materialtjocklek X 2 exvis 22 x 2 =44mm
    då du har 2 väggar på var sida

Då inte formen på lådan spelar nån roll sålänge volymen stämmer får du göra en 16 sidig låda ifall du vill

men bygg en vanlig rektangulär låda till att börja med

Kör mycket lim och kanske 1 skruv var 5-7 cm
    Då det är limmet som håller ihop lådan
    Limknektar kan vara bra att ha

Teoretiskt tips hur du bygger en låda
    har säkert glömt nått men övriga medlemmar får rätta och tillägga

Comment

Den ska sitta i en 740 kan jag tala om så går det lite fortare
      Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Ja du har glömt en sak "The one n only", basarna vill nog inte ha så jättestor låda. Lådan ska ju beräknas utifrån bas och bil, som du skrev så anpassas den bara efter bilen.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Har aldrig räknat på volymen till lådan till just dessa basar utan bara hur man räknar allmänt

Comment

Okej, men är det någon som vet vilken volym på lådan jag ska ha när jag har 2 st SPL Dynamics XTR-250D4 då? och hur räknar man volymen?

Comment

Är det den bil som Softis skrev, dvs 740?

Har räknat litegrann på en låda och tex 50 liter netto med 3 st 3" portar borde spela på rätt hyfsat, däremot kan det bli knepigt att få plats med portarna. 1 st 4" port är ju ett alternativ, men om du vill spela rejält högt så finns viss risk för flåsljud med en sån.

Comment

Han kommer att driva basarna med ett SPL 1500.

Är inte 50 liter lite litet till 2x10"?

Har för mig han ska köra med slotport

Comment

För litet tycker jag nog inte, det beror också på om lådan ska spela peakat eller bara mycket bas. "Så mycket bas som möjligt" kan tolkas olika.

Slotport blir förstås enklare att få plats med, om porten är lång. Frågan är hur den ska placeras i så fall, ifall det nu är en sedanbil.

Comment

Den ska sitta mot skidluckan. En "klassisk 740 låda"

*edit* jag talar inte om hur han ska göra utan vi har pratat massa på msn om det här

Comment

Jo det är precis som Softis säger men det är dock en 940 jag har men det spelar nog ingen större roll. En Slotport kommer det att bli och jag skulle vilja få lådan så liten som möjligt fast vill ha mycket bas, vet inte hur jag ska göra :P

Comment

Då blir det lång port. Eftersom slotport inte har lika "mjuka kanter" som trattar har så kör jag på större area. Lådan görs i två kammare med en port i varje, mittenväggen som delar av lådan fungerar då som portvägg åt båda portarna. Har även ökat nettovolymen till 30 liter per bas, så att Softis ska bli nöjd.

Nettovolymen är alltså 30 liter per bas, då får ni lägga till basens och portens plats. Hur stor plats som porten tar upp beror ju bla på om den ska sitta helt inuti lådan eller sticka ut en bit. Varje port kan göras totalt 43 cm lång om portens innermått är dessa:

25 x 3,3 cm
                        26 x 3,2 cm
                        27 x 3,1 cm
                        28 x 3 cm
                        29 x 2,9 cm
                        30 x 2,8 cm

Hoppas att ni hängde med, det blev kanske lite krångligt förklarat.

Comment

Pma Hedde om hur han byggde Baslådan i Alfan
                          Eller ifall han skriver här och lägger in bilder

Comment

Jo jag tror bilder har hjälpt mig väldigt mycket det säger så mycket mer än bara en massa ord som jag inte förstår xD

Comment

Ett tips från mig är att du bygger en "vanlig" portad låda, men att du gör sidorna längre och sedan sätter en vägg längst fram (baffel fast ändå inte) I den kapar du upp ett hål exakt lika stort som hålet i skidluckan.
                              På så sätt slipper du täta lika mycket runt baslådan för att få in allt ljud i kupén.

Hör av dig om du inte fattar
                              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Working...
                              X