Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generator vin och filter mot det

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generator vin och filter mot det

    Jag har klarat mig utan störningar i bilen tills för en vecka sedan då jag hade datorn ute och installerade nytt minne och nedgraderade till WinXP.
    När jag kopplade tillbaks sakerna så hade jag helt plötsligt ett rejält generator vinande i högtalarna.
    Jag har inte ändrat något på ström matningen eller på kablaget i bilen.
    Jag ska pröva att byta ljudkort när jag får tid till ett som jag haft förut som jag också vet har fungerat utan att ge störningar ut. JAg ska även pröva att ändra jordpunkten på både steget och datorn men då det fungerade innan jag tog ut sakerna ur bilen och jag inte rört något på dem så borde det inte vara det som är felet

    Om jag drar ut rca kabeln ifrån ljudkortet så försvinner vinandet så jag gissar att slutsteget är ok.
    Däremot så spelar det ingen roll om datorn är på eller av. När jag stoppar in kabeln i ljudkortet så kommer vinandet direkt.

    Jag hade ett störningsfilter hemma som jag provat att koppla in och då dämpas generator vinet nästan helt bort.
    Jag har dock kopplat in filtret felvänt enligt anvisningen på det då jag inte hade rätt kablage hemma för att testa det rätt vänt. (3.5mm plugg i ljudkortet).
    Är det någon som vet hur stor skillnad ett sådant här filter gör ljudmässigt? Hur mycket i diskanten tar det bort? Spelar det stor roll om det är felvänt jämfört med rättvänt?

    Alla förslag är välkommna. Självklart är målet att få bortfiltret på rca igången då det inte känns rätt att ha dem där och jag inbillar mig att jag tappat en del ljudmässigt efter dem också. Även fast det är svårt att säga det när man inte gjort a-b lyssningstester efter varandra.

  • #2
    Re: Generator vin och filter mot det

    Eftersom det uppkom efter du kopplade i/ur datorn så känns det högst troligt att du har problem med ngn av dina kablar/kontakter , kolla av/testa med nya på lågnivåsidan , dubbelkolla alla anslutningar/kontakter. Att det blir tyst med rca urkopplad betyder inte att steget+kabel är ok , koppla ur och häng på en mp3 spelare på rca:n och testa om det fortfarande är tyst , är det tyst då är troligen kabel+steg okey.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Generator vin och filter mot det

      Jag ska se om jag har någon kabel till mobilen om jag kan koppla in den och testa steget. Annars får man dra ut en stationär cd och koppla in den.

      Comment


      • #4
        Re: Generator vin och filter mot det

        Nu har jag varit ute och testat och koppla in telefonen direkt i slutsteget och det fungerade klockrent. Inga generator ljud eller andra störningar.

        Jag testade även att byta ljudkort snabbt för att se om det blev någon skillnad men det var lika mycket störningar med det andra kortet.

        Jag har ett extra nätagg till bil liggande så jag ska försöka testa det imorgon. Om inte det hjälper så får jag ge mig på ström och jordkablar och testa att byta jordpunkt och se om man får bort oljudet.

        Comment

        Working...
        X