Announcement

Collapse
No announcement yet.

Budgetljudbygge V70 Gen 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Budgetljudbygge V70 Gen 1

    Hej på er alla. Är ny här och tämligen färsk på bilstereofronten. Jag har ganska nyligen införskaffat en V70 99 (alltså första modellen) och är riktigt nöjd med den på alla plan förutom just ljudbiten. Jag har idag ett av de enklare ljudpaketen i bilen, alltså inte Dynaudio eller dylikt och känner ett sug för att uppgradera.

    I dagsläget har jag följande prylar att utgå ifrån:

    Pioneer DEH-P6000 (Monterad)
    Xterminator XT1600.4 4-kanals slutsteg
    JBL 12" Bas i GT4-serien i en fabriksbyggd portad låda
    GAS 1 Farad konding

    Jag har alltså inte kommit längre än att montera in huvudenheten i bilen just nu.. Jag har en budget på ca 5000 kr give or take, vilket jag hade tänkt att lägga på kitsystem 6.5" fram, sub inkl lådmaterial och eventuellt ett par koaxialer till bakdörrarna. Jag kommer även att ljuddämpa dörrar och skuff då jag hatar skrammel, men detta behöver vi inte räkna till de här kostnaderna

    Musiken jag lyssnar på varierar sig rätt rejäl, allt från snabb drum and bass / house / trance till hiphop, rnb och rock. Generellt gillar jag en ganska så varm och levande ljudbild, men hatar när basen inte hänger med. Kort och gott, ganska musikaliskt och förlåtande - utan att låta som loudness är itryckt.. JBL-basen har jag inte fått att lira som jag vill i någon av mina tidigare bilar (för slö) så den åker troligtvis ut på blocket.

    Det jag undrar är framförallt vilka märken som kan tänkas passa min smak av ljudibld, vad för bas jag bör skaffa (den bör även vara rätt lättdriven då jag till en början tänkt driva den på ena kanalparet på steget) och var jag bör placera basen. De flesta bygger ju i skuffen, men har sett en del som har sina under säten och i fotbrunnarna.. Jag vill helst bygga så att anläggningen syns så lite som möjligt, gärna gömma basen så gott det går.

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Budgetljudbygge V70 Gen 1

    Hertz HSK framsystem och Hertz ES bas...
    Det är mitt tips om du vill bli nöjd..
    Storlekar väljer du själv det som passar och basen hade jag kört portad för lite mer party

    Comment


    • #3
      Re: Budgetljudbygge V70 Gen 1

      Du var inte seg på att svara Tackar för tipsen! Vad tror du om en 8a när det kommer till bas? Räcker det till en så stor bil eller bör man kanske gå lite högre upp? Jag är som sagt inte sugen på att spela sönder rutorna i bilen, men vill inte att det ska låta allt för platt heller

      Comment


      • #4
        Re: Budgetljudbygge V70 Gen 1

        ha en 8a och bygg en låda i handsfacket skulle va fint

        Comment


        • #5
          Re: Budgetljudbygge V70 Gen 1

          Hertz ES250 i slutet på ca 20-22 liter!
          Snabb tajt och fruktansvärt musikalisk, dom som säger det är en db bas har ingen koll ....förlåt var bara tvungen!!

          Hade jag haft en budget på 5000 kronor så vet jag vad jag skulle stoppat i bilen.
          Sen att du även får med basen då är bara bonus!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Budgetljudbygge V70 Gen 1

            Nä db bas är ES inte :P
            Men det går att spela hyfsat högt med dom om man vill
            Men sen tycker jag att hsk är ett säkert kort fram.
            Särskilt 3 vägs som jag kör med i bmw:n.
            Diskant och mellan är helt underbart för dom pengarna...

            Comment


            • #7
              Re: Budgetljudbygge V70 Gen 1

              testa först att koppla orginalen högtalarna på slutsteg ...
              har själv gort de i min v70 G

              de låter mer en man kan tro om dom allså...


              mvh p
              TEAM BERGET

              Comment

              Working...
              X