Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avsäkring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avsäkring?

    Ska man säkra av mellan konding och slutsteg?

    Hur långt får det som mest vara mellan kondig och slutsteg?

  • #2
    Re: Konding-steg-säkring.

    Kondensatorn räknas inte som ett batteri så nej ingen säkring mellan kondensator och steg (om nu inte steget saknar intern säkring, då ska det sitta en mellan kondensator och steg), säkringen ska annars sitta direkt efter batteriet.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Konding-steg-säkring.

      Ok!

      Ska ha en säkring precis vid batteriet,sen går kabeln bak till kondingen-och sen vidare till steget.

      Interna säkringar i /på stegen finns.

      Då kan jag ta min pluskabel som är avsäkrad vid batteriet i fram, och gå in med den i kondingen direkt,och sedan från kondingen direkt in i slutsteget.

      Underlättar då man kan koppla allt i kondingen till 2st steg.

      Comment


      • #4
        Re: Konding-steg-säkring.

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Kondensatorn räknas inte som ett batteri så nej ingen säkring mellan kondensator och steg (om nu inte steget saknar intern säkring, då ska det sitta en mellan kondensator och steg), säkringen ska annars sitta direkt efter batteriet.
        Även om steget har intern säkring så hjälper väl inte de emot kortslutning på strömkabeln!? Om de nu gör det så skulle man väl isåfall inte behöva säkring innan kondingen heller........
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Konding-steg-säkring.

          Ett batteri innehåller batterisyra (eller gel) och riskerar att smälla om det kortsluts, dessutom så finns det bra mycket mer kraft i ett batteri än i en kondensator så en kortslutning på ett batteri kommer orsaka en strömrusning under flera sekunder! En kondensator däremot ska man kunna kortsluta utan fara, däremot om man polvänder den eller ansluter till för hög spänning så kan den smälla. Vid vanlig kortslutning så är det urladdad på nån ms, alltså ingen som helst risk för kabelbrand.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Konding-steg-säkring.

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Ett batteri innehåller batterisyra (eller gel) och riskerar att smälla om det kortsluts, dessutom så finns det bra mycket mer kraft i ett batteri än i en kondensator så en kortslutning på ett batteri kommer orsaka en strömrusning under flera sekunder! En kondensator däremot ska man kunna kortsluta utan fara, däremot om man polvänder den eller ansluter till för hög spänning så kan den smälla. Vid vanlig kortslutning så är det urladdad på nån ms, alltså ingen som helst risk för kabelbrand.
            Du missförstod nog mig , jag underade varför man skulle behöva en säkring imellan konding och slutsteg om slutsteget saknar interna säkringar vilket du skrev , jag ser ingen anledning till säkring där i ngt fall så länge kabeln är säkrad korrekt vid batteriet/strömkällan.
            Last edited by Hewi; July 29, 2010, 16:53.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Avsäkring?

              Han kanske syftade på ifall han använde väldigt gamla slutsteg som saknar intern säkring, dessa ska ju avsäkras direkt innan slutsteget för att skydda slutsteget plus en säkring vid batteriet för att skydda kabeln

              I vilket fall som hellst.

              I 999 fall av 1000 räcker det med en säkring direkt efter batteriet, mellan kondensator och slutsteg behövs den ej.
              Kondensatorn fungerar bättre ju närmare slutsteget den sitter. Under en halvmeter är helt ok.

              Comment


              • #8
                Re: Avsäkring?

                Originally posted by Martin F View Post
                Han kanske syftade på ifall han använde väldigt gamla slutsteg som saknar intern säkring, dessa ska ju avsäkras direkt innan slutsteget för att skydda slutsteget plus en säkring vid batteriet för att skydda kabeln

                I vilket fall som hellst.

                I 999 fall av 1000 räcker det med en säkring direkt efter batteriet, mellan kondensator och slutsteg behövs den ej.
                Kondensatorn fungerar bättre ju närmare slutsteget den sitter. Under en halvmeter är helt ok.
                Finns även nyare exempel på detta

                Sinus Live, Rockford mfl....
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Avsäkring?

                  Helt rätt Martin och Lonefox! Så ja jag missförstod nog dig Hewi. Med rätt storlek på säkringen vid batteriet så borde man inte behöva ha nån mer bak vid steget (även om det faktist finns risk att den säkringen blir för seg med så lång kabel) men för det mesta så har man ju inte bara ett steg på en kabel utan fler, och då blir ju även säkringen vid batteriet större och då måste man som bekant sätta rätt storlek vid steget...
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Avsäkring?

                    Att sätta säkringar mellan kondensator och steg är bara fånigt.
                    Motståndet i säkringshållaren gör att kondensatorns funktion försämras och säkringen hinner ändå inte gå under tiden som kondensatorn urladdas.

                    Har man steg som behöver extern avsäkring bör man klara av det före kondensatorerna.

                    Säkringen man använder skall naturligtvis alltid vara dimensionerad för klenaste kabelarea.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Avsäkring?

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Att sätta säkringar mellan kondensator och steg är bara fånigt.
                      Motståndet i säkringshållaren gör att kondensatorns funktion försämras och säkringen hinner ändå inte gå under tiden som kondensatorn urladdas.

                      Har man steg som behöver extern avsäkring bör man klara av det före kondensatorerna.

                      Säkringen man använder skall naturligtvis alltid vara dimensionerad för klenaste kabelarea.
                      Har man mer än runt 5cm kabel så äter väl kabelresistansen ändå upp den extra bufferten som kondensatorn ger?

                      Iaf enligt den här killen.
                      http://www.youtube.com/watch?v=JPL03WVbDRQ
                      Har ej suttit och räknat på det, men jag tror han kan ha rätt i sitt uttalande..

                      Tycker även att han ahr rätt om sin kommentar kring kondensatorer för att motverka dippande lampor....
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment

                      Working...
                      X