Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dra in el-kabel till slutsteg i 240?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Dra in el-kabel till slutsteg i 240?

Originally posted by Optima View Post
    Om metallen är kraftig och är ordentligt svetsad i annan kraftig metall så bör det fungera bra. En av bältesbultarna funkar annars mycket bra att fästa jordkabeln i, så gjorde jag i min 240. Har en bild på när bältet är bortskruvat och plåten är renslipad, om du vill se.

Det kan nog vara så att det inte fanns något hål på min metallbricka från början och att jag fick borra upp hål, det minns jag faktiskt inte. Men lätt är det att ta bort brickan och göra hål iaf, absolut.
    Det tror jag, ville inte borra i nån bärande del bara. Men vad får jag för felsymptom om jorden är kass?

Bilen också btw, för nån intresserad... nypolerad och vaxad, för hand. Min arm och nacke är fortfarande ur funktion två dagar efter.

Comment

Re: Dra in el-kabel till slutsteg i 240?

Originally posted by hahavaffan View Post
      Men vad får jag för felsymptom om jorden är kass?
      Dels blir det ju märkbara spänningsfall så att steget kan gå i protect eller i värsta fall gå sönder, dels är risken stor att stereons signaljord brinner av pga att jordkontakten sker via lågnivåkabeln istället.

Det som händer är att strömmen går via lågnivåkabelns skärmstrumpa istället, vilket blir för kraftigt. I stereon sitter lågnivåutgångarnas signaljord (skärmen) fastlödda och när strömmen blir för stor så brinner skärmstrumpan av i lödningen.

Resultatet av trasig signaljord blir ofta en massa störningar när motorn är igång, tex generatorvin (så kallad "akustisk varvräknare") och "ploppar" när man byter låt på CD:n. Även andra störningar kan uppstå.

Fin bil du har, såg fräsch ut.

Comment

Working...
      X