Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dra in el-kabel till slutsteg i 240?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dra in el-kabel till slutsteg i 240?

Hej på er!

Har hållt på med hemmabio och stereo ett par år, men aldrig ägt en bil och således inte kommit i kontakt med bilstereo alls. Tills nu, när jag hela sex år efter körkortet köpt min första bil

Bilen i fråga är en Volvo 240 från -90, i mycket fint orginalskick. Jag vill alltså inte förstöra den med en massa installationer och modifikationer. Den har dock fått nya framhögtalare i form av DLS 4" coaxer, och en Pioneer huvudenhet. Jag är dock sjukt bortskämd med bra ljud från hemmastereo-världen, och är kräsen när det kommer till bas. Därför har jag köpt en DLS 10" som ska få flytta in i en låda under morgondagen om jag hinner bli någorlunda klar med den då. Jag har dock ett par problem, som ni kanske kan svara på?

1. Hur, och var, drar jag bäst in elkabeln från batteriet till slutsteget? Hittade en plast-kork eller vad man ska kalla den, i motorrummet ungefär där handskfacket finns. Det satt dock en massa dämpmaterial bakom den, men den kanske går att ta bort? Eller iaf göra ett hål i. Vad tror ni? Finns det nån guide till att dra in el i just 240? Det är ju en vanlig bil

2. Har ni några tips på hur jag bygger min baslåda med lutad frontbaffel? Har bara byggt helt kubiska lådor förr, så det här med lutade bafflar och vinklar annat än 90 grader är nytt!

3. Hur fäster man bäst en baslåda och slutsteg i skuffen? Skruvar man fast den, eller låter man den stå med hjälp av sin tyngd? 10kg element och 22mm MDF till en ca 30liters låda blir ju några kilon... och slutsteget är inte lätt precis.

4. Min huvudenhet är en Pioneer DEH-5200SD. Jag trodde alla hade en remote-utgång nånstans på baksidan av enheten, men min saknar detta. Den har remote-utgång för en fjärrkontroll. Men inte till att starta och stänga slutsteg. Finns det på ISO-kontakten? Kan jag koppla den på samma som stänger huvudenheten vid vrid på nyckeln annars?

Vore helt sjukt tacksam för svar på så mycket som möjligt. Har inga bilstereokåta polare att fråga heller tyvärr. De flesta kör bilar för 10-20ggr priset på min
    Last edited by hahavaffan; July 20, 2010, 23:53.

Re: Dra in el-kabel till slutsteg i 240?

Är det en 244a eller 245a?

Är där bak det skiljer sig, i övrigt drar man det samma väg.
    Kan ordna lite foton på en väg som funkar.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
      Är det en 244a eller 245a?

Är där bak det skiljer sig, i övrigt drar man det samma väg.
      Kan ordna lite foton på en väg som funkar.
      244 det vore helt underbart med bilder! Stort tack!

Comment

Originally posted by hahavaffan View Post
        244 det vore helt underbart med bilder! Stort tack!
        Ok....är i en kombi jag tar bilderna.
        Men vad som skiljer är där bak.
        Ditt ryggstöd sitter fast med bleck i nederkant och hakad i ovankant.
        Efter att du tagit loss sitsen (pressa in i nederkant samtidigt som du pressar uppåt så släpper de spärrarna) sp bänder du upp två bleck (ett på var sida) och slår upp ryggstödet. Enklare för att du skall se vilken väg du skall gå sen

Bilder kommer så fort jag vart o handlat. Borde bli om en timme eller två jag lägger upp dem.

Comment

Perfekt! Tack igen. Det är mest hur jag drar in kabeln från batteriet i motorrummet in i bilen som är problemet. Men alla bilder och info är extremt uppskattat!

Håller på med ritningen av lådan nu... satan, det kommer bli nån enstaka milimeter över om jag ska få in en DLS Iridium 10" under hatthyllan Är inne på fjärde ritningen nu, och det verkar gå i teorin iaf.

Comment

Behöver eg. ingen bild.

Unde rkoplingswiren har du en gummiplugg.
            Ta ur den, ta upp ett hål för kabeln o dra kabel genom hålet i torpeden, sedan pillar du dit gummit igen (du kan trä på den på kabel i motorrummet INNAN du trär in kabeln under fjäderbenstornet).

På insidan har du en dämpmatta ja. Skumgummi med en blymatta på sig.
            Du kan antingen trä kabeln ovanför denna, men det är bökigt nog som det är med pedalstället så gör hål i den med och dra kabel igenom.

Innan du drar kabeln får du i vilket fall ta ner skyddet under i-brädan och sidopanelen.
            För att få loss sidopanelen vid säkringarna (andra sidan är likadant) så tar du bort tröskellisten och drar loss listen vid dörrkarmen tills du har panelen fri.
            Beroende på om du har luftintag eller ej så är det olika bökigt.

Med luftintag:
            Lossa pluggen bakom "handtaget".
            Ställ "handtaget" i ungefär mittenläge, trä loss panelen.

Utan luftintag:
            Lossa pluggen som sitter ungefär mitt på panelen och ta loss panelen.

Comment

Fett stort tack. Jag är en "aning" på lyset just nu, men det bordet väl gå vägrn på nyktran. Ännu en gång - tack som FAN. Hade nog fått lämna bort uppgiften till fackman (ugh) annars.

Comment

Ang. din fråga om sakernas egenvikter och bagagerum, så kan jag informera dig om att de har en tendens till att väga sjukt mkt mer än man tror vid accelerationer och inbromsningar och t.om snäva kurvor i låg fart. Så sätt fats dem i skuffen!!!

De flesta brukar göra en extra vägg eller golvskiva som kläs med ett passande mtrl(filt,tyg, konstläder) så att den smälter in i miljön och sedan bultas steg och baslåda på den så att det sitter fast stadigt.
                Jag talar av egen erfarenhet, min son hade en 245:a som han hade steg och slutsteg ihopmonterade i, efter en inbromsning i en korsning så var grejerna isärmonterade, steg helvetet hittade han under höger framstol och baslådan var turligt nog för hög för att kunna passera mellan taket och ryggstödet men slog ett par fula bucklor i taket.
                så se till att dina grejer sitter fast, du undviker också risken för att ån kabel lossnar och i värsta fall kortsluter dina grejer eller ännu värre gör så att det börjar brinna.....

Comment

Perfekt! Tack igen. Det är mest hur jag drar in kabeln från batteriet i motorrummet in i bilen som är problemet. Men alla bilder och info är extremt uppskattat!

Håller på med ritningen av lådan nu... satan, det kommer bli nån enstaka milimeter över om jag ska få in en DLS Iridium 10" under hatthyllan Är inne på fjärde ritningen nu, och det verkar gå i teorin iaf.

du får in dubbla 12" bassar under hatthyllan ..

dubbla 6" portar i hatthyllan
                  TEAM BERGET

Comment

Planerar att göra en liten låda till min 240-86, men har inte byggt den än. Verkar som att närmare 32 cm borde rymmas under hyllan, vi får väl se. 31,8 cm ska min låda bli.

Som Lonefox skriver så finns ett ställe strax under kopplingsvajern utgångshål i torpedväggen, en "oval" plåtbit (sitter med 2 st M8 skruvar) med gummiplugg.
                    Last edited by Optima; July 22, 2010, 23:10.

Comment

Originally posted by lasse69 View Post
                      Ang. din fråga om sakernas egenvikter och bagagerum, så kan jag informera dig om att de har en tendens till att väga sjukt mkt mer än man tror vid accelerationer och inbromsningar och t.om snäva kurvor i låg fart. Så sätt fats dem i skuffen!!!

De flesta brukar göra en extra vägg eller golvskiva som kläs med ett passande mtrl(filt,tyg, konstläder) så att den smälter in i miljön och sedan bultas steg och baslåda på den så att det sitter fast stadigt.
                      Jag talar av egen erfarenhet, min son hade en 245:a som han hade steg och slutsteg ihopmonterade i, efter en inbromsning i en korsning så var grejerna isärmonterade, steg helvetet hittade han under höger framstol och baslådan var turligt nog för hög för att kunna passera mellan taket och ryggstödet men slog ett par fula bucklor i taket.
                      så se till att dina grejer sitter fast, du undviker också risken för att ån kabel lossnar och i värsta fall kortsluter dina grejer eller ännu värre gör så att det börjar brinna.....
                      Angående ljud som sitter dåligt och 245r så har ja en kompis som var en tur till Karlstad och svetsa bakaxeln.
                      Och som alla vet måste ju detta testas ordentligt efter ett och ett halvt rykande varv så trodde han att avgassytemet lossnat. Så var det inte alls utan bagageluckan stod på vidgavel och hans kära jbl låda med fastmonterat rockford steg gjorde en härlig asfalt piruett på cirka 5 varv haha
                      Sakerna var bara att koppla tillbaka och spelade lika bra (mja så bra som de kan bli) igen.. Tur..
                      RE, DD, Pioneer

Comment

Tack igen till er som svarade i tråden! Har nu dragit el och jord. Borrade upp ett hål i en bit metall i bagaget och slipade ner färgen så att jordens fästring fick ordentlig kontakt, det borde funka väl?

Under kopplingswiren hade jag tyvärr ingen gummiplopp, utan en ganska stor metallbricka som satt med två bultar och muttrar. Monterade av den och borrade upp ett hål som jag slipade riktigt mjukt och fint. Ska köpa nån gummiring eller liknande och täta det riktigt noga, men tills vidare funkar det finemang. Det gick även förvånansvärt lätt att dra kabeln genom hela vänstersidan av bilen under trösklar osv.

En liten fråga dock, borde jag inte kunna dra remote från t.ex. en baklampa eller den färdiga kontakten för el-antenn som finns perfekt placerad i bagaget? Dels sitter remote-ingången på slutsteget på andra sidan av slutsteget än lågnivåingångarna, så att använda den medföljande remotekabeln på lågnivåsladden känns inte så smidigt.

Comment

Dra en separat remotekabel från mittkonsolen över till vänstersidan och dra den sedan parallellt med strömkabeln.

Comment

Okej, går det inte bra att dra en kortare liten sladd från el-antennens 12v-matning? Testade det precis, och det funkade kalasbra. Allt startade och funkade som tänkt på första försöket, riktigt nöjd Nu ska lådan färdigställas.

Comment

Borrade upp ett hål i en bit metall i bagaget och slipade ner färgen så att jordens fästring fick ordentlig kontakt, det borde funka väl?
                              Om metallen är kraftig och är ordentligt svetsad i annan kraftig metall så bör det fungera bra. En av bältesbultarna funkar annars mycket bra att fästa jordkabeln i, så gjorde jag i min 240. Har en bild på när bältet är bortskruvat och plåten är renslipad, om du vill se.

Under kopplingswiren hade jag tyvärr ingen gummiplopp, utan en ganska stor metallbricka som satt med två bultar och muttrar.
                              Det kan nog vara så att det inte fanns något hål på min metallbricka från början och att jag fick borra upp hål, det minns jag faktiskt inte. Men lätt är det att ta bort brickan och göra hål iaf, absolut.

Satte in baslådan (bandpass) i min bil för någon vecka sedan, det var precis att den fick plats under hyllan. Egentligen skulle den ha varit ett par millimeter lägre (fick inte in den den sista lilla biten som jag hade tänkt), men det blev änd tillräckligt.

31,8 cm är lådan som sagt, fast 31,5 cm skulle ha varit bättre. Med 31 cm är det inga problem alls, men då kan det bli lite knepigt att rymma elementet om det gäller en bandpasslåda. 19 mm material krävs, inte tjockare.
                              Last edited by Optima; August 23, 2010, 17:53.

Comment

Working...
                              X