Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda nobelium 12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslåda nobelium 12

    Hej, har köpt en 12" Dls nobelium bas som ska sitta i bagaget på en audi a6 sedan -01, undrar vad ni rekommenderar för låda/storlek/eventuell basport, har fått lite olika bud på storlek, 35 liter - 46 liter portad och 44 liter sluten, så känner mig osäker på vilken storlek jag ska bygga. ska pararell koppla basen till 2 ohm.

    T/S-parametrar:
    (parallell)
    Fs 33,8 Hz
    Re 1,9 Ohm
    Qms 3,53
    Vas 62,3 liter
    Vas 2,2 Cuft
    Qes 0,59
    Qts 0,5
    Sd 491 cm²
    BL 9,12

  • #2
    Re: Baslåda nobelium 12

    30-35 liter Slutet Hewi har den volymen till sina basar detta är/bas i en Bmw
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...light=nobelium

    Men det finns experter som testat basen och vet erfarenhetsmässigt vilken volym som funkar

    Comment


    • #3
      Re: Baslåda nobelium 12

      säljaren av basen gav mig en färdig låda som basen satt i, en portad låda på 47 liter och 4" basport längd runt 38-40 cm, byggd av Ljudbutiken, spelade tydligen riktigt bra, men den satt i en audi a3, bör jag rikta lådan bakåt eller mot skidluckan, och isf ska elementet eller basporten riktas mot skidluckan?
      port och bas sitter på samma vägg.

      Comment


      • #4
        Re: Baslåda nobelium 12

        Port och bas genom skidluckan.
        Försök täta så mkt som möjligt runt hålet så att du får in allt ljud.
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

        Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

        Comment


        • #5
          Re: Baslåda nobelium 12

          Jag kör med en sluten låda på 78L för 2st basar utan dämpull bara lite taggmatta bakom elementen och det spelar riktigt trevligt tycker jag. Bäst i sedan brukar bli om man riktar bas+port(lådan ungefär i mitten av skidlucke hålet) mot skidluckan och bygger så det är tätt runtom så att så lite bas som möjligt går ut i bagaget.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Baslåda nobelium 12

            Originally posted by Hewi View Post
            Bäst i sedan brukar bli om man riktar bas+port(lådan ungefär i mitten av skidlucke hålet) mot skidluckan och bygger så det är tätt runtom så att så lite bas som möjligt går ut i bagaget.
            OM man har en tät hatthylla . I tex volvo 850 spelar det bäst med allt mot bagage luckan bara för hatthyllan är så otät. Vill man spela framåt så har man mååååånga kilo plastande framför sig
            155++db@25hz
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

            sigpic

            Ljudbyggaren.se

            Comment


            • #7
              Re: Baslåda nobelium 12

              Originally posted by Techno_Bass View Post
              OM man har en tät hatthylla . I tex volvo 850 spelar det bäst med allt mot bagage luckan bara för hatthyllan är så otät. Vill man spela framåt så har man mååååånga kilo plastande framför sig
              OM man skall spela så högt som du gör ja
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Baslåda nobelium 12

                lådan jag fick med basen tyckte jag inte lät så bra, basen släpar lite o känns inte tight alls, funderar på en sluten på 36 liter då den e lätt o bygga (segt att få en in lång 4" port i en liten låda), men Dls rekommenderade verkligen portad låda till nobelium. sen ett annat problem är ju att i sluten låda så kan man bara köra den med 1 talspole 4 ohm, så hur mycket effekt bör man ha på steget om man ska få basen o spela riktigt hög o fint? Har beställt ett alpine steg som ger 700 rms i 4 ohm, en sak till jag funderar över är om sluten låda låter mycket lägre eftersom varenda låda jag sett live i bilar har varit portad.
                Mvh Tobbe

                Comment

                Working...
                X