Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarens nybörjare :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nybörjarens nybörjare :)

Man måste ju börja någonstans ? .
    Jo de e så att jag år på jakt efter nya högtalare (Fram) till min Golf 3 GTI . Men de första problemet är ju alla märken som finns... vad e bra ? , va e mindre bra ? va e sämst ? .
    hade väll tänkt att lägga ut en slant på att få ett skönt ljudsystem till bilen nu i sommar men vet inte riktigt vad man ska ha , kollade in Kickers 6,5 ? (Kicker DS650) till dörrarna och självklart en ny stereo , men då är frågan.. ska man satsa på diskanter ? , slutsteg ? osv . är komplett amatör på detta område så är väldigt öppen för förslag och info

Re: Nybörjarens nybörjare

Golf 3 har ju uttag för 4" på brädan och 6,5" i dörrarna så där är goda möjligheter att få det hela bra.

Har du tänkt att köra någon baslåda oxå?
    /tycker Erik.

Comment

Ja de glömde jag nämna oxå =) .
      Ja de hade jag tänkt , kanske inte just nu men senare . Där e ju samma sak.. massor av produkter och noll koll storlek på bas , köpa färdig , bygga själv ? , osv

Comment

Frågan du ställer är väldigt öppen.

Det jag skulle bygga med den bilen och en rimlig budget skulle vara:
        Stereo med filter och tidskomp (mer att lära, men det blir bättre när man lärt sig), Kenwood har för drygt tvåtusen
        Högtalare till instrumentbräda Scanspeak 10F/4424G00. Kostar runt en tusenlapp för ett par men är löjligt bra.
        Till dörrarna ett par Seas ER18RNX, går på runt 1200:-

Men det är jag det, det finns massor med bra grejjer där ute. Och en hiskelig massa dåligt.
        /tycker Erik.

Comment

Okej , Litar på dig . Men de som ja hade tänkt ? kicker i dörrarna o instrumentbrädan ? . Kanske inte världens bästa...

Comment

Det med märken är en djungel men du kan får ett billigt märke att låta bra
            genom att göra en ordentlig montering

Kontra har du köpt ett dyrt märke och gör en dålig montering som sedan låter superdåligt

Comment

Originally posted by The one n only View Post
              Det med märken är en djungel men du kan får ett billigt märke att låta bra
              genom att göra en ordentlig montering

Kontra har du köpt ett dyrt märke och gör en dålig montering som sedan låter superdåligt
              Kvalitet kostar . slut!

Sen om dyrt är 1000 kr eller 36 000 får var och en bestämma!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                Kvalitet kostar . slut!

Sen om dyrt är 1000 kr eller 36 000 får var och en bestämma!
                Eller så får ens plånbok bestämma det..
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

Comment

Simpa, mitt tips om du verkligen gillar musik är att inte köpa prylarna på nätet som jag gjorde. Tag gärna tiden att besöka en välsorterad butik och provlyssna, "pilla", diskutera etc.

Men ska det "bara spelas" så kan säkerligen Kicker fungera alldeles utmärkt, det lilla jag har hört av deras produkter. Allting handlar ju i slutändan om tycke och smak.

Börja bygga fram och sedan bakåt. Tänk sedan på att skit in blir skit ut så lägg gärna en slant på huvudenheten (stereon). Ett bra framsystem kompletteras sedan enkelt med en bas om så önskas.

Hade du tänkt driva framhögtalarna med ett slutsteg så hade jag köpt ett par Amega koaxialer, just för bra bas. För alla gillar ju bas... inte sant?

Eftersom bilstereo faktiskt är lite individuellt så kanske en bra idé vore att du skriver här i tråden några förslag ifrån din sida. Varvid synpunkter och förslag lättare kan ges om vilka prylar som låter bra ihop etc. Annars blir det nog mest skriverier om vad man själv skulle föredra om du förstår vad jag menar.
                  Last edited by Psycho_Squid; June 29, 2010, 00:46.
                  sigpic

Comment

Hej
                    En kombination jag gillade väldigt bra var DLS koaxialer som heter 424. De har bra filter och är neutrala i det mesta. De behöver frekvensdelas nedåt så de möter en 6.5" som du sätter i dörren. Där körde jag en midbas som köpts på Ljudia, en Peerless ctc 165c. Det lät väldigt trevligt även på min Pioneer CDs inbyggda effekt men blev så mycket roligare med ett 4x50watt separat slutsteg.

Prisnivåer kan förstås skifta men det kitet jag körde då var inte hårresande dyrt. DLS koaxerna kostade 1000:-, Peerless 6" kostade 1000:-, Cd spelaren kostade nått på 1500:- samt steget köptes beg för 1500:- men det var ett äldre kvalitetssteg, det går att köpa nya steg för samma pengar idag. Jag såg att Macaudio har en modell som heter MPX 4000 som ger vettig effekt för c:a 1500:- Tillkommer gör kablar och montering om du inte gör den själv.

Utlägget på stereon hamnar i denna beskrivning på c:a 5000:- Då låter det helt ok (under förutsättning att monteringen görs rätt). Det viktiga är väl att du ser till att köpa en cdspelare som går att bygga ut i ett senare skede när du vill addera ett slutsteg och baslåda. De flesta, cd spelare har den möjligheten numera men det är bra att kolla innan köp.

Vidare utveckling av anläggningen kan bli en 10" el 12" bas i en bra låda samt ett monosteg eller ett två kanals steg som bryggas. Allt beroende på vad du springer på. Marknaden för just basar är en djungel och där är det verkligen bra att ha någon att fråga. Det finns webbutiker som är kunniga dit du kan ringa men bäst är en butik dit du kan åka om något felar och få feedback "in person" men det är upp till var och en vilken support de kräver.

Lycka till!
                    Mvh
                    mt4base

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
                      Simpa, mitt tips om du verkligen gillar musik är att inte köpa prylarna på nätet som jag gjorde. Tag gärna tiden att besöka en välsorterad butik och provlyssna, "pilla", diskutera etc.

Men ska det "bara spelas" så kan säkerligen Kicker fungera alldeles utmärkt, det lilla jag har hört av deras produkter. Allting handlar ju i slutändan om tycke och smak.

Börja bygga fram och sedan bakåt. Tänk sedan på att skit in blir skit ut så lägg gärna en slant på huvudenheten (stereon). Ett bra framsystem kompletteras sedan enkelt med en bas om så önskas.

Hade du tänkt driva framhögtalarna med ett slutsteg så hade jag köpt ett par Amega koaxialer, just för bra bas. För alla gillar ju bas... inte sant?

Eftersom bilstereo faktiskt är lite individuellt så kanske en bra idé vore att du skriver här i tråden några förslag ifrån din sida. Varvid synpunkter och förslag lättare kan ges om vilka prylar som låter bra ihop etc. Annars blir det nog mest skriverier om vad man själv skulle föredra om du förstår vad jag menar.
                      De e ju de bästa att åka och höra ljudet IRL men.. dom enda affärerna som ja vet om är MDS o BRL men där har dom väll inte kicker ? .
                      Behöver ju inte köpa allt på en gång men en ny stereo är tänkt och sen skulle väll 6,5 orna bytas eftersom jag endå ska in i dörrarna o pilla , dra om tråd osv .
                      Men de e svårt detta . Skönt att så många kommer med tips iaf

Comment

Skippa MDS och BRL.... Borde finnas en del butiker i närheten? Svenska B2 importören finns ju i Hallstavik men det ligger kanske några mil ifrån dig?

Comment

haha gärna så nära sthlm som möjligt :P . Men de e ju dom enda ja känner till typ o Micro .

Comment

http://www.seastreamsgarage.se/
                            Ligger i Kungsängen.
                            Trevlig kille den där ägarn.

http://www.pm-shopen.se/
                            Ligger i Solna.
                            Riktigt tunga gamla rävar Peter o Mikael.

http://www.backesljud.se/
                            Ligger på Ekerö.
                            Dr. Backes arv går vidare...mer vet jag inte idag.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Man tackar . Väldigt nära o bra

Comment

Working...
                              X