Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudsystem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ljudsystem

Och så är väl klass A lite irrelevant i den diskussionen? Jag menar en nybörjare köper ju inte ett klass A steg, klass AB eller D är snarare det som gäller och då fungerar tumreglen ypperligt! Däremot så kanske den blir lite missvisande för dom som kör klass A steg ja, men har man såna steg så har man nog även lite koll på vad som behövs från resten av anläggningen.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

vad menas med alla olika klasser ? A B C osv?

Comment

Originally posted by larcha View Post
        vad menas med alla olika klasser ? A B C osv?
        http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare
        står endel matnyttigt där dock har jag inte hört talas om klass C

Nån med mer kunskap får förklara närmare om de olika klassindelningarna på slutsteg

Comment

Ah tackar, nämen jag råkade bara dra ett random bokstav trodd det fanns

Comment

http://www.drkrupp.se/hifi/ under inledning
            ger en teoretisk och förklarande bild av hur det funkar.
            och är det nått du inte förstår eller undrar över så var inte rädd att ställa frågor så ska vi Gamla rävar (nu syftar jag inte på LoneFOX)försöka svara

En annan sida som ger en massa matnyttigt är http://www.bilstereoipraktiken.se/

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Och så är väl klass A lite irrelevant i den diskussionen? Jag menar en nybörjare köper ju inte ett klass A steg, klass AB eller D är snarare det som gäller och då fungerar tumreglen ypperligt! Däremot så kanske den blir lite missvisande för dom som kör klass A steg ja, men har man såna steg så har man nog även lite koll på vad som behövs från resten av anläggningen.
              Så du menar att tumregeln skiljer sig mellan nybörjare och amatör?
              Ni ska inte dra slutsatser om vilka steg en nybörjare köper, i det verkliga livet utanför forumet köps det produkter som ska låta bra också!

Allt som sägs här tror folk är helt rätt, jag har kunder i butiken dagligen som har så felaktig info från diverse forum att man blir mörkrädd.
              Många ggr struntar man i att rätta felaktig info, detta bara för att just slippa inlägg som detta!

Men ok, vi som har koll kan strunta i och utveckla vissa felaktigheter.
              Jag hade personligen blivit väldigt glad om jag blev informerad att jag hade felaktig info!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Optima View Post
                Varför skulle de brinna upp om man spelar på låg volym?
                Drar de 50 A i tomgångsström eller så?

Tumregler kan ibland vara bra för nybörjare enligt min åsikt, dock får man påminna nybörjaren att tumregeln bara är just en tumregel och inte en absolut verklighet.

Sedan ska man naturligtvis prova sig fram med saker och lära sig utifrån sina tester, det håller jag fullständgt med om.
                Enligt tumregeln skulle man kunna ha 1000 watt på ett batteri.
                Ett Genesis på 2X22 watt drar 15 A i tomgångström.
                Detta innebär att man skulle kunna ha 22st Genesis slutsteg på ett batteri!

Jag skulle inte ens vilja prova mig fram i detta läge
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  Enligt tumregeln skulle man kunna ha 1000 watt på ett batteri.
                  Ett Genesis på 2X22 watt drar 15 A i tomgångström.
                  Detta innebär att man skulle kunna ha 22st Genesis slutsteg på ett batteri!

Jag skulle inte ens vilja prova mig fram i detta läge

Och till TS. Om du nu har funderingar på att köpa ett sådant kraftigt baspaket så får du nog ändra dina funderingar angående framsystem.

Till detta baspaket så blir du tvungen att köra med 2st 6.5 i varje dörr + ett kraftigt steg till dom för att ha möjlighet att möta upp basen.
                  Inte så roligt att bra lyssna på bas
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

Comment

Originally posted by larcha View Post
                    Ah tackar, nämen jag råkade bara dra ett random bokstav trodd det fanns
                    Klass C finns men används inte för ljudförstärkare.
                    /tycker Erik.

Comment

Jag använder mig enbart av ett 6.5" kitt för att möta upp mina fyra AC10or. Tycker att det räcker. Sen ska trådskaparen även bygga i en 940, så då är det inte lika lätt att spela högt heller. Att montera framsystem i 940 är inte heller så lätt enligt vad jag har hört utan att modda rejält?

Comment

Det beror ju lite på hur djupt man vill att sina framhögtalare skall spela. Skall de inte spela under 400Hz räcker troligen ett par tvåtummare, skall de kicka midbas under 60 Hz så krävs det mycket konyta.
                        /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Svenn3SaataN View Post
                          Jag använder mig enbart av ett 6.5" kitt för att möta upp mina fyra AC10or. Tycker att det räcker. Sen ska trådskaparen även bygga i en 940, så då är det inte lika lätt att spela högt heller. Att montera framsystem i 940 är inte heller så lätt enligt vad jag har hört utan att modda rejält?
                          jag har då inga planer överhuvud taget på att modda nått igentligen xD, ska som mest bara byta alla högtalare i hela bilen (om de nu int är så svårt för jag). jag vet ju inte ens va högtalare man kan ha i dörrarna haha
                          (goode hightec här)

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                            Det beror ju lite på hur djupt man vill att sina framhögtalare skall spela. Skall de inte spela under 400Hz räcker troligen ett par tvåtummare, skall de kicka midbas under 60 Hz så krävs det mycket konyta.
                            Skulle vara riktigt härligt om de kunde basa lite ur dom också om det nu inte är så himla dyrt?

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                              http://www.drkrupp.se/hifi/ under inledning
                              ger en teoretisk och förklarande bild av hur det funkar.
                              och är det nått du inte förstår eller undrar över så var inte rädd att ställa frågor så ska vi Gamla rävar (nu syftar jag inte på LoneFOX)försöka svara

En annan sida som ger en massa matnyttigt är http://www.bilstereoipraktiken.se/
                              Ah tackar låter gött, fanns faktiskt bra information där

Comment

Behöver inte moddas allt för mycket fäst högtalaren i en ordentlig baffel
                                kanske dämpning av framdörrarna skaffa steg till framsystemet

Comment

Working...
                                X