Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av huvudenhet, budget 2´ - 2´5

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Val av huvudenhet, budget 2´ - 2´5

Som det verkar just nu blir det ett bilbyte för mig till en Opel Zafira och tänkte göra en lättare uppgradering i den från orginal.

Jag har en "riktig" stereo i hemmet som är mer eller mindre kompromisslös därav behöver jag endast någon ok för tiden det tar att skjutsa rumpan fram och tillbaka till jobbet.

Tänkte lägga runt 2´för en ny huvudenhet, när jag själv kollat runt lite verkar de flesta ha samma funktioner på sina apparater och kommer huvudsakligen köra orginalskivor eller mp3 skivor.

Ljudmässigt föredrar jag ett litet värmetillskott, typ Dynaudio. Tänkte sedan köpa något enklare framsystem (5.25 om jag inte misstar mig) och om jag hittar någon bra placering blir det ett 2-kanalsteg oxå. Tips på detta mottages gärna.

En del kanske anser att budget är för lite för att det skall vara intressant, men jag vet att det krävs väldigt mycket av installition för att få till riktigt bra ljud och har hittills inte hört något som lockat mina öron tillräckligt. Därav valet att göra en "enkel" istället.

// Sat

Re: Val av huvudenhet, budget 2´ - 2´5

Rekommenderar att du går upp mot tvåochfem för din CD, då får du en med tidskomp och det är helt klart värt den extra slanten att kunna justera in sig betydligt bättre.
    T.ex KDC-6047U finns för de pengarna.

Sen vad du skall ha för högtalare är ju beroende på vad du vill lägga för pengar.
    en budgetkombo jag gillar är Vifa XT25SC-90/04 ihop med Seas L16RNX4.
    /tycker Erik.

Comment

Att man kunde få tidskomp på en sådan billig maskin var något nytt för mig! Pysslade lite med bilstereo för typ 10 år sedan och då var det helt andra priser för tidskomp.

Vad har du för erfarenhet av Kenwood? Främst den som du rekomenderade?

Ett eget framsystem som du rekomenderar låter ju onekligen intressant, finns det färdiga filter att köpa till en sådan kombo eller? Är ingen hajare på egna byggda filter. Hade funderat på något i stil med Dls magnesiumserie eller vad de kallar dem nu för tiden.

// Sat

Comment

Den jag rekommenderade är ju rätt ny, så den har jag inte provat än. Men förra årets modeller var trevliga. Har du en enhet med tidskomp har den ju filtrena du behöver.
        /tycker Erik.

Comment

Glöm inte att budgetera för kablage, antennadapter och monteringsram som är ett krav i den bilen!
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Robsarve, tänkte du att man skulle dela aktivt i HE? Hittar ingen bra info om elementen du rekomenderar. Antar att det är bas/mellanregister + diskant.

Nonne, det är ingen fara att det blir lite extra för kablar och dylikt. Budget är satt för att begränsa mig själv, då det lätt drar iväg till stora summor. Min hemmastereo (har separat hemmabio med), köpte jag grejer i första hand efter vad jag gillade och inte vad det kostade vilket jag fick erfara när införskaffandet av cdspelare gjordes (Primare cd31 för 20´).

Har inte fått bilen än, men hoppas på i veckan iallafall. Någon som har bra tips på placering av slutsteg? Skuffen och baksäte kommer att användas, så det känns inte som ett alternativ.

// Sat

Comment

Ja huvudenheten kan dela aktivt.

http://www.europe-audio.com/document...T25SC90-04.pdf

http://www.europe-audio.com/document...s\h1488-04.pdf
              /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Satsvear View Post
                typ Dynaudio. Tänkte sedan köpa något enklare framsystem
                // Sat

Originally posted by Satsvear View Post
                Budget är satt för att begränsa mig själv, då det lätt drar iväg till stora summor.
                // Sat

Ska väl ochså komma med nå bra tips på ett par enkla komponenter.
                Nja, Robsarve har redan fått det att spåra ur med filter, aktivt osv,
                så jag låter det vara.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Här går det undan med svar och idéer. Det uppskattas.

Horsyhorse, kom gärna med förslag du oxå. Jag har inte fått hem bilen än så är öppen för förslag.

// Sat

Comment

Working...
                  X