Re: Fråga ang kondensator fabrikat
Klart jag ska testa, men vill inte gå på nitlott om jag inte måste...
Jasså så dls hade sisådär kondingar innan. fan nu blev det lite svårare.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Fråga ang kondensator-fabrikat
Collapse
X
-
Kan egentligen inte uttala mig om dagens DLS kondingar men de första de hade var ingen höjdare men det kanske ändrats?
Att en från MDS skulle vara bättre ser jag iofs som ytterst tveksamt....
Själv har jag några gamla 0.5F från Monstercap och det är riktiga grejor kan jag säga!
Spöade alla 1F jag provade för 8-10 år sen när vi testade lite.
& som Nonne påpekade, testa, det är det enda som man kan säga ngt om!
//
Leave a comment:
-
Okej.
Nu står jag i princip och väljer mellan två olika fabrikat.
Den ena är en SONDA
http://www.mds.se/sv/product/5451/So...werkondensator
Och den andra är en DLS 1F.
Min magkänlsa säger DLS men jag har en MDS butik i närheten och slipper betala frakt.
Vad tycker ni?
Leave a comment:
-
jag tycker att kondninen ger luftigare ljud och en bra batteri bank är ett + och har man en gammal bil så har man inte råd med en ny
Leave a comment:
-
Ja först och först... det var det enda jag hade igång för tillfället av extrautrustningen. Ac´n kanske hade rykt först men det kvittar eg.....Originally posted by Nonne View PostDet är just denna okuskap som ställer till problem när folk går in och svarar på saker de inte har koll på.
Vi som arbetar aktivt i butiker och inte bara kränger grejor i en nätbutik, sitter på så mycket onödig kunskap då det gäller bilstereo.
Eller igentligen inte onödig, overderlig är nog ett rättare ord.
Är man någorlunda etablerad som monterande butik, då lägger man säkert 2 timmar per dag bara på undersökning av kompatiblitet.
Om man köper ett visst bilmärke och ska ha denna i taxi tjänst, då måste bilen programeras och ge tillåtelse till den extra effektkrävande extrautrustningen.
Görs inte detta går bilen in i "sparläge" vilket innebär att tex ACn slutar fungera.
I det nämna fallet så har Opel bestämt att det ä farthållaren som får ge vika först!
Jag kollar runt efter konding under tiden lite. Annars tittar jag in om 1-2 veckor och lånar en. Så bråttom är det ju inte
Leave a comment:
-
Okunskapen i detta fall var att infon om att bilen är såpass ny inte kom förrän EFTER att jag pratade om uppgradera strömförsörjningen.Originally posted by Nonne View PostDet är just denna okuskap som ställer till problem när folk går in och svarar på saker de inte har koll på.
Vi som arbetar aktivt i butiker och inte bara kränger grejor i en nätbutik, sitter på så mycket onödig kunskap då det gäller bilstereo.
Är man någorlunda etablerad som monterande butik, då lägger man säkert 2 timmar per dag bara på undersökning av kompatiblitet.
Om man köper ett visst bilmärke och ska ha denna i taxi tjänst, då måste bilen programeras och ge tillåtelse till den extra effektkrävande extrautrustningen.
Görs inte detta går bilen in i "sparläge" vilket innebär att tex ACn slutar fungera.
I det nämna fallet så har Opel bestämt att det ä farthållaren som får ge vika först!
Saken kring det släpptes då det faktiskt framkom att bilen HAR canbus..
Sedan att vi (för ovanlighetens skull : rolleyes: ) halkade in på off-topic är en annan fråga.
Leave a comment:
-
Det är just denna okuskap som ställer till problem när folk går in och svarar på saker de inte har koll på.Originally posted by Lonefox View PostVad har canbusstyrning med detta att göra?
Leave a comment:
-
Prova med en kondning, ett billigt försök är det iallafall.
Hade jag varit på firman kunde du lånat en för att testa, men det tar några dar till innan jag e där!
Leave a comment:
-
Ja men ngn gång måste du ju köpa en ny bil
....
OK då har vi rett ut problemet. Då ska man bara hitta ngn konding som kan tänkas göra jobbet.
Leave a comment:
-
Ännu en sak som står på min lista om varför jag ej har nyare bilarOriginally posted by newBadboy View PostHehe det är just det som är grejen för mig antgaligen. Jag har snackat med tony ang detta. Canbus på nya bilar övervakar batterispänningen och på min bil finns tydligen även en mätransformator över jordledningen till batteriet som mäter returströmmen.
Antagligen är det just canbus som slår av icke vitala delar om den upptäcker en oförutsedd späningsdipp. Bra eller dåligt så är det iaf.
Därför jag tänker iförsta hand prova med en konding.
För mkt krångel.
Men mer seriöst....har kondensatorn verkligen bra värden så borde den göra NÅGON nytta...men den ersätter aldrig ett grunproblem (i ditt fall tråkig övervakning och reglering av spänningen)
Leave a comment:
-
Hehe det är just det som är grejen för mig antgaligen. Jag har snackat med tony ang detta. Canbus på nya bilar övervakar batterispänningen och på min bil finns tydligen även en mätransformator över jordledningen till batteriet som mäter returströmmen.
Antagligen är det just canbus som slår av icke vitala delar om den upptäcker en oförutsedd späningsdipp. Bra eller dåligt så är det iaf.
Därför jag tänker iförsta hand prova med en konding.
Leave a comment:
-
Vad har canbusstyrning med detta att göra?Originally posted by Nonne View PostMåste vara en väldigt speciell 240 du har, visste inte dessa hade CanBus
Problemet i bilen ligger utom de flestas erfarenheter här på forumet, inte ens märkesverkstäderna reder sådana här fel eftersom dessa nya bilar inte blivit utsatta för diverse tillbygnader.
Mitt råd, köp en begagnad kondning och prova!
Uteslutnings metoden har alltid funkat och mest troligt kommer den att göra det i framtiden också!
Ström är väl fort. ström och det har väl inte kommit ngt nytt genombrott på den fronten sedan herr Ohm skrev ner sina resultat?
Och för din info Tonny så hade inte 960-V/S90 heller canbusstyrning av generatorn som vissa andra nyare (krångligare) bilar
Leave a comment:
-
Måste vara en väldigt speciell 240 du har, visste inte dessa hade CanBusOriginally posted by Lonefox View PostJag är av åsikten att en stabil strömförsörjning slår vilken kondensator som helst.
Med stabil menar jag inte en herrejösses batteribank (fast det behövs ibland) utan för normalt användande:
1: Frisk generator.
2: Friskt batteri.
3: Friskt laddkablage, gärna uppgraderat i storlek.
4: Seriösa anslutningar på alla kablar.
Som eget exempel kan jag nämna min 240 med en 143A generator från en 960 ambulans, 50mm2-kabel för laddkablage, samma sak med jord mellan batteri och kaross motor och generator till kaross.
INGA som helst problem med sviktande spänning trots att batteriet bara är ett BILLIGT fritidsbatteri. Driver ett Audison LRx 5.1k i denna bil.
I pendelbilen har jag ej uppgraderat med generator och laddkablage, men bytte batteriet på 44Ah mot ett på 85Ah (måste bygga om batterihyllan) och det gjorde susen med mitt SRx 5 i den bilen.
Problemet i bilen ligger utom de flestas erfarenheter här på forumet, inte ens märkesverkstäderna reder sådana här fel eftersom dessa nya bilar inte blivit utsatta för diverse tillbygnader.
Mitt råd, köp en begagnad kondning och prova!
Uteslutnings metoden har alltid funkat och mest troligt kommer den att göra det i framtiden också!
Leave a comment:
-
Du har rätt jag håller med dig. Men då bilen är 1 år gammal känns det inte så lustigt att sätta dit ett nytt batteri då jag eg har garanti kvar på nuvarande. Samt ett bra kostar en hel del.
Senare när det är dags att byta batteriet kommer jag dänga dit en större då t.om batterilådan är gjord för en större
Leave a comment:
-
Jag är av åsikten att en stabil strömförsörjning slår vilken kondensator som helst.Originally posted by newBadboy View PostFast nu behöver jag bara en. Jag är ev vara intresserad. Hur gammla e de? Finns det inbyggd voltmeter på dem? Samt är de gjorda av Stinger eg?
Sedan en snabb fråga. Nästan alla här snackar om Sound quest medan jag frågade om sound storm e det samma fabrikat eller?
Sedan kom ihåg att jag inte vill ha konding för ljudet utan för att avlasta elsystemet!! Så ha gärna diskussion om det oxå
Med stabil menar jag inte en herrejösses batteribank (fast det behövs ibland) utan för normalt användande:
1: Frisk generator.
2: Friskt batteri.
3: Friskt laddkablage, gärna uppgraderat i storlek.
4: Seriösa anslutningar på alla kablar.
Som eget exempel kan jag nämna min 240 med en 143A generator från en 960 ambulans, 50mm2-kabel för laddkablage, samma sak med jord mellan batteri och kaross motor och generator till kaross.
INGA som helst problem med sviktande spänning trots att batteriet bara är ett BILLIGT fritidsbatteri. Driver ett Audison LRx 5.1k i denna bil.
I pendelbilen har jag ej uppgraderat med generator och laddkablage, men bytte batteriet på 44Ah mot ett på 85Ah (måste bygga om batterihyllan) och det gjorde susen med mitt SRx 5 i den bilen.
Leave a comment:

Leave a comment: