Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta stereo i BMW E91

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta stereo i BMW E91

    Hej!
    Jag har några funderingar som jag hoppas att någon av er som har erfarenhet av BMW E91 kan hjälpa mig med.

    Jag har tänkt försöka bygga någon åt SQ hållet, och har i min bil en anläggning som benämns som S677 HiFi System Professional DSP och S663 Radio BMW Professional. Ingen iDrive i min alltså.

    Jag hade tänkt byta stereo, men är osäker på om det är rätt väg att gå.
    Tanken är att byta högtalare och steg, och ha en sub bak.
    Kan jag börja med att byta stereon? Eller måste jag byta slutsteg samtidigt?

    Om jag byter stereo, kommer backvarnare fungera med kablage Connects2 BM0092?

    Hoppas att någon har svaren på mina funderingar.
    Mvh Mikael

  • #2
    Re: Byta stereo i BMW E91

    Originally posted by T-Micke
    Hej!
    Jag har några funderingar som jag hoppas att någon av er som har erfarenhet av BMW E91 kan hjälpa mig med.

    Jag har tänkt försöka bygga någon åt SQ hållet, och har i min bil en anläggning som benämns som S677 HiFi System Professional DSP och S663 Radio BMW Professional. Ingen iDrive i min alltså.

    Jag hade tänkt byta stereo, men är osäker på om det är rätt väg att gå.
    Tanken är att byta högtalare och steg, och ha en sub bak.
    Kan jag börja med att byta stereon? Eller måste jag byta slutsteg samtidigt?

    Om jag byter stereo, kommer backvarnare fungera med kablage Connects2 BM0092?

    Hoppas att någon har svaren på mina funderingar.
    Mvh Mikael
    Står klart och tydligt att PDC bibehålls ...

    Description

    BMW Steering Wheel Control & Warning Tone Interface. Retains Parking Sensor Audio (via included speaker) And Warning Tones Such As Oil/Washer Fluid Level, Door Open And Seat Belt. Voice Assistant support available with software update (Part Number: SWCREFLASHER)

    Jag har aldrig bytt stereo när det funnits steg i bilen så den biten vet jag inte om det funkar sömnlöst.
    Dock brukar det skita sig om det sitter NAVI i bilen!

    Har bilen fiber (MOST) kostar bara monteringsdetaljerna runt 6000kr
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Byta stereo i BMW E91

      Tack för svar, blev osäker när jag såg att de eftermarknadsstereo typ Radical inte funkar i min....tänkt att det kanske var något med S677 som inte var kompatibelt...

      Hur vet jag om jag har fiber i bilen?
      Jag har ingen navigation, eller någon skärm i bilen.

      Anledningen till byte av huvudenhet är att jag vill kunna styra låtbyte i Spotify med rattkontrollerna, och kunna se låttitlar mm i displayen.

      Mvh Micke

      Comment


      • #4
        Re: Byta stereo i BMW E91

        Originally posted by T-Micke View Post
        Tack för svar, blev osäker när jag såg att de eftermarknadsstereo typ Radical inte funkar i min....tänkt att det kanske var något med S677 som inte var kompatibelt...

        Hur vet jag om jag har fiber i bilen?
        Jag har ingen navigation, eller någon skärm i bilen.

        Anledningen till byte av huvudenhet är att jag vill kunna styra låtbyte i Spotify med rattkontrollerna, och kunna se låttitlar mm i displayen.

        Mvh Micke
        S677 har inte fiber men har för mig S688 har.

        Vad är det som säger att Radical maskinen inte funkar i din bil?

        Det lättaste är att plocka ut stereon, tar bara några minuter och så ser du om du har fiber eller ej!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Byta stereo i BMW E91

          Så här ser stereon ut;
          http://bilstereoforum.se/picture.php...pictureid=3439

          Och så här ser det ut bakom;
          http://bilstereoforum.se/picture.php...pictureid=3440

          Är den svarta räfflade kabeln i kontaktstycket fiber?

          Är okunnig på BMW, så är tacksam för all hjälp
          Last edited by T-Micke; October 24, 2021, 21:41.

          Comment


          • #6
            Re: Byta stereo i BMW E91

            När jag tittade på Radical stereon läste jag att den inte är kompatibel med bilar som har Logic7, och enligt forumet på Autopower så är S677 = Logic7:
            https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=201829

            Men eftersom jag inte är kunnig på BMW så kan jag ha förstått fel

            Comment


            • #7
              Re: Byta stereo i BMW E91

              Ja det är fiber i bilen!

              Det med S677 kan också vara så att S688 är system med i-Drive?
              Man har liksom inte tid att sätta sig in i alla bilar, man ska hinna montera om dagarna också
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Byta stereo i BMW E91

                Om det är främst att du vill kunna göra låtbyte från ratten och se låtarna i displayen kanske en väg kan vara att köpa en typ mr12volt adapter eller liknande för BMW och koppla in den på cd växlaringången på din stereo?

                Från vad jag läst så bör det gå att göra det du vill med hjälp av den, har dock ej provat den själv.
                Det du kommer att behöva göra är att programmera om cd spelaren och lägga till att du har en cd växlare i den.
                Det är en ganska enkel manöver och så länge du enbart programmerar radion så kan du inte förstöra något.

                https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1680263

                Du kommer att behöva ett obd interface och sedan ladda ned ncsexpert mjukvaran tillsammans med inpa. Om du inte har ett obd2 interface redan och mjukvaran så är det en bra och prisvärd investering på 400-500 kr. Så att du kan koppla in och se felkoden och felsöka bilen.
                Någon gång så kommer du nog att behöva ista+ om sensorn för Ratt utslaget blir felkalibrerat och behöver kalibreras om.
                Har hänt mig två gånger under de åtta år jag har haft min E91 a.

                Om du sedan vill byta slutsteg i framtiden och slippa köpa most interfacet så kan du programmera om radion och ändra inställning från top hifi till enbart hifi i den.
                Då kommer du att aktivera slutsteget i radion så att den börjar skicka ut signaler och du kan dra in dem i någon mosconi DSP eller liknande så att du har vanlig signal in till vanliga slutsteg.

                Du kan se ett exempel på hur parametrarna ser ut på radion i det näst sista inlägget i den här tråden.

                http://www.bilstereoforum.se/showthr...?t=7307&page=6

                Originally posted by T-Micke View Post
                Tack för svar, blev osäker när jag såg att de eftermarknadsstereo typ Radical inte funkar i min....tänkt att det kanske var något med S677 som inte var kompatibelt...

                Hur vet jag om jag har fiber i bilen?
                Jag har ingen navigation, eller någon skärm i bilen.

                Anledningen till byte av huvudenhet är att jag vill kunna styra låtbyte i Spotify med rattkontrollerna, och kunna se låttitlar mm i displayen.

                Mvh Micke

                Comment


                • #9
                  Re: Byta stereo i BMW E91

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Ja det är fiber i bilen!

                  Det med S677 kan också vara så att S688 är system med i-Drive?
                  Man har liksom inte tid att sätta sig in i alla bilar, man ska hinna montera om dagarna också
                  Okej, då är det klargjort iallfall, att det är fiber i bilen

                  Stort tack för att du tar dig tid och delar med dig av din kunskap

                  Comment


                  • #10
                    Re: Byta stereo i BMW E91

                    Originally posted by heddan99 View Post
                    Om det är främst att du vill kunna göra låtbyte från ratten och se låtarna i displayen kanske en väg kan vara att köpa en typ mr12volt adapter eller liknande för BMW och koppla in den på cd växlaringången på din stereo?

                    Från vad jag läst så bör det gå att göra det du vill med hjälp av den, har dock ej provat den själv.
                    Det du kommer att behöva göra är att programmera om cd spelaren och lägga till att du har en cd växlare i den.
                    Det är en ganska enkel manöver och så länge du enbart programmerar radion så kan du inte förstöra något.

                    https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1680263

                    Du kommer att behöva ett obd interface och sedan ladda ned ncsexpert mjukvaran tillsammans med inpa. Om du inte har ett obd2 interface redan och mjukvaran så är det en bra och prisvärd investering på 400-500 kr. Så att du kan koppla in och se felkoden och felsöka bilen.
                    Någon gång så kommer du nog att behöva ista+ om sensorn för Ratt utslaget blir felkalibrerat och behöver kalibreras om.
                    Har hänt mig två gånger under de åtta år jag har haft min E91 a.

                    Om du sedan vill byta slutsteg i framtiden och slippa köpa most interfacet så kan du programmera om radion och ändra inställning från top hifi till enbart hifi i den.
                    Då kommer du att aktivera slutsteget i radion så att den börjar skicka ut signaler och du kan dra in dem i någon mosconi DSP eller liknande så att du har vanlig signal in till vanliga slutsteg.

                    Du kan se ett exempel på hur parametrarna ser ut på radion i det näst sista inlägget i den här tråden.

                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...?t=7307&page=6
                    Det var intressant, det skulle kunna vara ett alternativ

                    Från början var tanken att byta hela anläggningen till grejer jag har liggande, inklusive huvudenhet med tidskomp och bluetooth.
                    Sedan blev jag osäker i och med det här med fiber...

                    Men jag tror att jag vill följa min ursprungliga plan, eftersom jag har grejerna.

                    Tack för information och förslag, definitivt något att tänka på

                    Comment

                    Working...
                    X