Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kablage, kostnad förhållande till hela anläggningen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kablage, kostnad förhållande till hela anläggningen?

Hejsan! Hälsningar från Finland, kul när man kan förstå vad folk skriver !!

Jag håller som bäst på och bygger ljud i min hobbybil och har en del frågor som jag grubblat på under vintern! Genom att läsa olika trådar forumet har jag fått svar på de flesta frågor men några oklarheter finns ännu.
    Här följer lite kort info om min anläggning;

Huvudenhet, Alpine CDA-117ri
    Framsystem, Focal FP 2.75 + K2 165KR 6,5orna i kickpaneler, diskanterna på instrumenbrädan
    Bas, Focal Solid 1 + 2st Focal 21V2 8" i 2Ω, custombyggd baslåda i hatthyllan.
    Anläggningen har kostat ca 1500€

Bilen jag bygger i är en liten Datsun som väger 700kg och har väldigt liten kupé.

Nu undrar jag följande;

Finns det någon gyllene regel vad kablaget ska kosta i förhållande till hela anläggningen?? Jag har fått en offert från en seriös firma på 270€, i det priset ingår allt man behöver!

Har jag någon nytta av imprint processorn i detta skede för att få ut allt ur min spelare??

Tack för ett supercoolt forum,

Marcus

Re: Kablage, kostnad förhållande till hela anläggningen?

Vad har du för steg att driva Anläggningen med?

men du behöver 3 st lågnivåkablar á ca 400 kr styck = 1200 kr
    strömkabel 33mm2 á 120 kr/Meter

ev kopplingsblock,säkringshållare ,säkringar och dvs andra prylar som jag inte kommer på nu för tillfället

Comment

270 euro låter rimligt, ett lite bättre kablage än vanligt!

När det gäller IMPRINT så får du framförallt möjlighet till bandpassfilter vilket kan vara en fördel när du kör 8" basar!

Men att ha dom i hatthyllan?
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
        270 euro låter rimligt, ett lite bättre kablage än vanligt!

När det gäller IMPRINT så får du framförallt möjlighet till bandpassfilter vilket kan vara en fördel när du kör 8" basar!

Men att ha dom i hatthyllan?
        Priset känns i överkant men jag vill inte spara på kablarna med tanke på om jag vill bygga ut systemet eller om man vill satsa på dyrare komponenter i framtiden, ljudbyggen verkar ju ha en tendens att spåra ur.

Det finns en orsak varför basarna placeras i en låda i hatthyllan, bilen är byggd för racing och har en fuelcell i den redan minimala bakluckan. Tror du att det blir akustiska problem eller är det bara problemet att det skriker 90-tal, vi finnar sägs ju vara 10-20år efter er svenskar i utvecklingen!!

Han som offererat kablaget har tävlat i ljudibil över 15år och vet vilka kablar som fungerar bra så jag antar att jag betalar en liten extra slant för hans knowhow!?

Kan du förklara lite närmare vad bandpassfiltret i IMPRINTEN gör?

Marcus

Comment

Det är väl kul att köra subbarna i hatthyllan! Alla behöver ju inte göra likadant!

Ingår lågnivåkablage av hyfsad sort och kopplings/säkringsblock så är det helt klart inget överpris.
          /tycker Erik.

Comment

Låter OK! Är firman seriös kan de även ge vinkar och tips på hur du får ut mest av kablaget och undviker problem.

Får man vara nyfiken och fråga vilken firma?

/Freddi
            Projekt #sqnewbeetle
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              Det är väl kul att köra subbarna i hatthyllan! Alla behöver ju inte göra likadant!

Ingår lågnivåkablage av hyfsad sort och kopplings/säkringsblock så är det helt klart inget överpris.
              Det är DLS pro kabel med DLS låsbara rca-kontakter, kablarna är alltså måttbeställda 4,4m, 2st! Kopplings, säkringsblock ingår nog......

Marcus

Comment

Originally posted by Freddi View Post
                Låter OK! Är firman seriös kan de även ge vinkar och tips på hur du får ut mest av kablaget och undviker problem.

Får man vara nyfiken och fråga vilken firma?

/Freddi
                Firman finns i Vasa och heter Vaasanykkösradio, www.vaasanykkosradio.fi!

Kul att se att andra finnar finns på forumet!?

Marcus

Comment

Originally posted by Janssonligan View Post
                  Firman finns i Vasa och heter Vaasanykkösradio, www.vaasanykkosradio.fi!

Kul att se att andra finnar finns på forumet!?

Marcus
                  Hälsa Tomppa så mycket!

/Freddi
                  Projekt #sqnewbeetle
                  http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Ta några vanliga RCA DLS standard 200kr/5m, samt högtalarkablar 2x 1,5m2.

Du behöver inte lägga några större pengar på de tycker jag. Snyggare javisst, men om man inte bryr sig om det så köp nått billigt!

Comment

Originally posted by Timpolanen View Post
                      Ta några vanliga RCA DLS standard 200kr/5m, samt högtalarkablar 2x 1,5m2.

Du behöver inte lägga några större pengar på de tycker jag. Snyggare javisst, men om man inte bryr sig om det så köp nått billigt!
                      Det var så här jag tänkte hela bygget från början, köp nått billigt... det spelar ändå lika bra! Men tyvärr är det inte så!? Jag använder inte några dyra exklusiva komponenter i mitt bygge men jag vet vad Focal går för så det är inget alternativ att sabba hela bygget med ett kablage som inte håller måttet.
                      Jag har nog bestämt mig, kablaget kommer att beställas för 270€!!

Marcus

Comment

Tycker helt klart det är värt att köpa bättre kablar signalkablar och dyl, inte kanske för att man HÖR en massiv skillnad men just för att kontakterna är oftast mycket bättre och hållbarheten på kabeln brukar vara bättre så man kan fast använda dom igen i nästa bygge!

Comment

Originally posted by Janssonligan View Post
                          Det var så här jag tänkte hela bygget från början, köp nått billigt... det spelar ändå lika bra! Men tyvärr är det inte så!? Jag använder inte några dyra exklusiva komponenter i mitt bygge men jag vet vad Focal går för så det är inget alternativ att sabba hela bygget med ett kablage som inte håller måttet.
                          Jag har nog bestämt mig, kablaget kommer att beställas för 270€!!

Marcus
                          Jag har varit på några blind tester på just kablar, både hög och lågnivå. Har aldrig hört någon skillnad inte heller de andra som var med. Detta har varit i sjukt dyra hemma anläggningar. Jag anser att det inte finns någon hörbar skillnad. Har även snackat med sveriges bästa högtalar konstruktör, och han trycker detta med kablar är inget att lägga pengar för att få bättre ljud. Bara signalen går fram utan för stora förluster är det ingen skillnad, koppar som koppar!

Och nu snackar vi även i en bil, där vi har sjukt dåliga akustiska förhållanden.

Men som darki3 skriver så köpa inga lakris snören på kjell. Just pga hållbarheten. DLS funkar prima finns säker en uppsjö andra till bra pris!

Comment

Working...
                          X