Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

Har idag en uppsättning som består av 2 x Soundstream SPL Mule (12") som sitter bryggkopplade på ett GAS Silver C2001 slutsteg. Baselementen utnyttjas i dagsläget alltså inte fullt ut och jag är därför på jakt efter tips på ett eller två lämpliga slutsteg som kan kräma ur max ur baselementen.

Två absoluta krav för tipsen finns dock; slutsteget ska vara av märket Soundstream och ha högnivåingång. Anledningen till att jag vill ha högnivåingång är att huvudenheten inte har någon lågnivåutgång och att jag hört att en nivåkonverterare kan ha dålig inverkan på ljudkvaliteten. Att byta huvudenhet är inte heller aktuellt då jag vill bibehålla interiörens propra utseende samt bilens inbyggda funktioner.

Mer information om baselementen finns här.

De förslag jag hittills själv kommit fram till är att antingen köra två stycken Soundstream STL1.600D eller två stycken Soundstream RUB1.700, ett slutsteg per baselement alltså. Har ännu inte hittat ett slutsteg som skulle kunna driva bägge baselementen riktigt bra, men å andra sidan är jag långt ifrån en hejare på bilstereo.

Hjälp efterfrågas alltså och skulle uppskattas mycket. Tack på förhand!
    Last edited by Alecci; April 15, 2010, 13:43. Reason: Inkluderat länkar till slutstegen.

Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

Varför inte köra på ett RUB1.1600D eller RUB1.2500D i 2ohm istället för 2 separata steg? Dom verkar ju se nästan likadana ut oavsett serien och alla verkar ju ha högnivå och ett av dessa steg i 2ohm ger ju nästan lika om inte mera effekt till basarna

Comment

Originally posted by darki3 View Post
      Varför inte köra på ett RUB1.1600D eller RUB1.2500D i 2ohm istället för 2 separata steg? Dom verkar ju se nästan likadana ut oavsett serien och alla verkar ju ha högnivå och ett av dessa steg i 2ohm ger ju nästan lika om inte mera effekt till basarna
      Klass D-slutstegen har ingen högnivåingång. RUB1.700 är det kraftigaste steget i Rubicon-serien som har högnivåingång.

Ett annat slutsteg jag spånat på är Soundstream STL1.1200D, men jag är osäker på om baselementen går att spela i 1-Ohm och hur man i så fall, om det är möjligt, åstadkommer det.

Annars finns ju även serien D-Tower där samtliga ska ha högnivåingång. Om man kan köra baselementen i 2-Ohm så kanske DTR1.1400 eller DTR1.1700 skulle kunna vara ett alternativ. Frågan är bara om det blir billigare eller ens bättre än att köra två separata slutsteg?

Värt att notera är att jag inte bygger i första hand för att få till ett estetiskt tilltalande utseende, utan att få till ett högt och bra ljud inom de ramar jag satt upp.

Tack för ditt inlägg, alla svar uppskattas.

Comment

Vad jag kan se i manualen till basen är det iallafall singel 4ohm spole på basarna så 1ohm är ej möjligt att koppla.
        Jag hade nog satsat på en högnivå omvandlare, dock vågar jag inte svara på om det är märkbart sämre ljud eller så då jag inte testat själv..Någon annan lär säkert kunna svara på det.

Hade du kört 2st DTR1.1700 och bryggat ett per bas hade dom nog fått bra effekt men troligen dyrare än ett enda monosteg med likvärdig effekt, jag hittade inte några priser då jag kollade lite snabbt.. Negativa med 2 steg är att du hamnar på att mäta upp dem och ställa in basarna så att dom ger ut samma effekt

Comment

Här är de priser jag kan fixa:

Soundstream STL1.600D - 2 010 kr/st (x 2 = 4 020 kr)
          Soundstream RUB1.700 - 1 810 kr/st (x 2 = 3 620 kr)
          Soundstream DTR1.1400D - 2 235 kr
          Soundstream DTR1.1700D - 2 455 kr

Borde det inte räcka med ett DTR1.1400D eller ett DTR1.1700D? Slutstegen ger 900W respektive 1100W RMS vid 2-Ohm, och baselementen klarar ju inte mer än 500W eller 600W RMS (vet att manualen anger 500W, men har sett ett flertal andra källor ange 600W) per styck.
          Last edited by Alecci; April 15, 2010, 15:00.

Comment

Jopp det lär gott och väl räcka, missade helt den serien Med den lilla pris skillnaden också så hade jag nog tagit 1700D modellen. En annan sak att tänka på kan vara att du kan behöva skaffa dig ett extra batteri också iomed effekt uppgraderingen men det kanske du har redan?

Comment

Originally posted by darki3 View Post
              Jopp det lär gott och väl räcka, missade helt den serien Med den lilla pris skillnaden också så hade jag nog tagit 1700D modellen. En annan sak att tänka på kan vara att du kan behöva skaffa dig ett extra batteri också iomed effekt uppgraderingen men det kanske du har redan?
              OK, så om jag förstått allting rätt torde det bästa alternativet vara att brygga basarna på ett DTR1.1700-steg (så att de får 550W RMS per styck) och de kommer då att spela på 2-Ohm?

Ett extra batteri har jag inte i dagsläget, däremot ett ganska kraftfullt batteri (sitter trots allt en ganska stor V8 i bilen som är fylld med elektronik i övrigt), men det kanske går att skaffa ett bättre batteri? Finns inte direkt någon bra plats att placera ett extra batteri på, så det skulle vara bäst om man kunde hålla sig till ett.

Hur är det annars med kondensator, bör man köra med en sådan vid detta bygge och i så fall hur många F?

Bygget i sin helhelt borde alltså se ut så här:

HU: BMW/Alpine CD/MP3-spelare
              Koaxialhögtalare: Soundstream XTS520 x 4
              Diskanter: Soundstream TWS1 x 4/6
              Slutsteg 1: Soundstream XTA4.720 4-kanal
              Baselement: Soundstream SPL Mule x 2
              Slutsteg 2: Soundstream DTR1.1700D Mono-kanal
              + ordentligt kablage

Comment

Om du får volt problem så är det ganska enkelt att se i efterhand med blinkande lampor osv, säkrast är väl däremot att ställa in sakerna och sedan mäta volten när man spelar och se att den inte dippar så tokigt mycket att sakerna kan ta skada. Kolla först om volten dippar mycket, är det så att den dyker mycket så tror jag inte en kondensator hjälper så mycket i längden.

DTR1.1700 steget är ett monoblock så du kommer inte behöva brygga det, troligen behöver du bara skruva in basarna på + och - som vanligt och så går sedan kanalerna ihop innanför skalet på steget, borde säkert stå i manualen hur du kopplar annars!

Comment

OK, då är allt lite klarare. Bara att börja handla nu då. Stort tack för hjälpen!

Comment

Fortsätter här istället för att starta en ny tråd...

Hittade ett slutsteg som heter DTR4.500 när jag kikade på serien D-Tower, och det slog mig att det kanske bättre kan utnyttja de XTS520-koaxialhögtalare jag ska köra med? Går det att koppla högtalarna så att de körs i 2-Ohm på det slutsteget?

Comment

Eh varför inte snacka med din närmaste ÅF som säljer SS istället?
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                        Eh varför inte snacka med din närmaste ÅF som säljer SS istället?
                        Enligt min tidigare erfarenhet brukar de inte vara vidare hjälpsamma med att besvara dylika frågor, i synnerhet inte då man inte tänkt köpa från dem.

Dessutom verkar det inte finnas särskilt många som säljer SoundStream-produkter och det fåtal som gör det verkar inte ha de grejer jag eftersöker. Jag hade väl inte besvärat mig med att registrera mig här och fråga om hjälp om jag bara kunde skickat ett mail eller ringt ett samtal och förväntat mig att få mina frågor besvarade?

Har testat tidigare att maila en av få återförsäljare jag hittade som hade ett någorlunda sortiment av Soundstreams produkter och frågade om de kunde leverera det jag eftersökte och vad det i så fall skulle kosta. Fick ett väldigt kortfattat mail tillbaka där det bara stod "Vi har de produkter som finns på hemsidan" och sen ett namn. Inte direkt någon man vänder sig till igen.

Det hela blir inte lättare av att sortimentet för Soundstream verkar variera rätt kraftigt mellan olika marknader.

Nädu, enligt min åsikt är det bättre att vända sig till entusiaster istället. Då får man oftare mer ärliga och opartiska svar. Men vill du inte hjälpa till med frågeställningen så förstår jag inte varför du skriver i tråden?

Comment

Varför skulle du vilja köra i 2 Ohm?
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                            Varför skulle du vilja köra i 2 Ohm?
                            Det är inte nödvändigtvis så att jag måste köra i 2Ω. Följande är de förutsättningar jag letar efter:

Ett Soundstream-slutsteg med högnivåingång som klarar av att driva baselementen till max, och som alltså kan leverera minst 500W RMS till vardera baselementet.

Möjligtvis finns det fler slutsteg än de som föreslagits här (det finns ju i alla fall fler Soundstream-produkter än de som presenteras på hemsidan), men frågan är hur det i så fall blir med prisbilden.

Comment

Originally posted by Alecci View Post
                              Det är inte nödvändigtvis så att jag måste köra i 2Ω. Följande är de förutsättningar jag letar efter:

Ett Soundstream-slutsteg med högnivåingång som klarar av att driva baselementen till max, och som alltså kan leverera minst 500W RMS till vardera baselementet.

Möjligtvis finns det fler slutsteg än de som föreslagits här (det finns ju i alla fall fler Soundstream-produkter än de som presenteras på hemsidan), men frågan är hur det i så fall blir med prisbilden.
                              Nu e jag inte riktigt med, var det inte dina framsystem du skulle köra i 2 Ohm?

Basarna ska definitivt belasta steg med 2Ohm!
                              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                              X