Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinande ljud

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vinande ljud

Hej, nybörjare på billjud här.

Jag har en Volvo 854 som jag håller på att bygga i. HU Pioneer MVH-X370BT
    Hade tidigare ett JBL steg och JBL bas plus ett Pioneer GM-A4604 till framsystemet via en 16mm kabel på förarsidan och allting fungerade bra.
    Köpte för någon månad sen ett GAS Pro 2000.1 steg och 2st nya 12" och slängde i en 50mm kabel under listen på förarsidan, jordade i bälte.sfästet och kopplade in allting. Då kom ett vinande ljud ur alla högtalare i framsystemet. Ljudet försvinner om man kopplar ur lågnivåkabeln från GAS steget.

Har provat flytta lågnivå-kablarna så långt från strömmen som möjligt, de är dragna på passagerarsidan.

Igår när jag var ute och mixtrade efter lite googlande så märkte jag att vinandet försvann om jag drog en kabel från jorden på HU till jorden på lågnivå-kabeln vid Pioneer-steget, men detta fungerar endast om bilen är avstängd. När jag slår på bilen så kommer ljudet tillbaka mycket högre än tidigare.

Tänkte låna garage imorgon efter jobbet och slänga i ett extra batteri och även försöka lösa vinandet. Finns det några förslag på hur jag ska felsöka?

Re: Vinande ljud

Originally posted by Joello93
    Hej, nybörjare på billjud här.

Jag har en Volvo 854 som jag håller på att bygga i. HU Pioneer MVH-X370BT
    Hade tidigare ett JBL steg och JBL bas plus ett Pioneer GM-A4604 till framsystemet via en 16mm kabel på förarsidan och allting fungerade bra.
    Köpte för någon månad sen ett GAS Pro 2000.1 steg och 2st nya 12" och slängde i en 50mm kabel under listen på förarsidan, jordade i bälte.sfästet och kopplade in allting. Då kom ett vinande ljud ur alla högtalare i framsystemet. Ljudet försvinner om man kopplar ur lågnivåkabeln från GAS steget.

Har provat flytta lågnivå-kablarna så långt från strömmen som möjligt, de är dragna på passagerarsidan.

Igår när jag var ute och mixtrade efter lite googlande så märkte jag att vinandet försvann om jag drog en kabel från jorden på HU till jorden på lågnivå-kabeln vid Pioneer-steget, men detta fungerar endast om bilen är avstängd. När jag slår på bilen så kommer ljudet tillbaka mycket högre än tidigare.

Tänkte låna garage imorgon efter jobbet och slänga i ett extra batteri och även försöka lösa vinandet. Finns det några förslag på hur jag ska felsöka?
    Vad händer om du vrider ner Gain?
    Ett vanligt fel är den är uppskruvad och störningar kan genereras.

Kontrollera om RCA kabeln har en pil, den ska peka mot förstärkaren.

Testa en ny RCA kabel.
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Ljudet försvinner om jag drar ner gainen i 0, men direkt jag skruvar lite så kommer det tillbaka. RCA kablarna har ingen pil och har provat byta mellan de olika stegen utan skillnad.

Igår provade jag en kompis steg med mina kablar och högtalare och det kom inget vinande ljud så jag har dragit slutsatsen att något är fel på mitt slutsteg, men vet inte vad det är. Har skrivit ett mail till affären jag köpte det på och väntar på svar därifrån.

Comment

Har lämnat in steget till affären jag köpte det på ska få tillbaka det på 8-10 arbetsdagar, får se om problemet är löst

Comment

Working...
        X