Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

    Hejsan!

    Håller på o bygger en stereo i min Volvo 940 -96a.

    Setup:


    Framsystem: Dls iridium 6.3i
    Slutsteg till framsystem: Phoenix Gold xenon x2.100
    HU: Eclipse 5425e

    Mellanregistret är placerat horisontellt med instrumentbrädan i orginaluttagen och diskanten är vid a-stolpen riktad inåt mot varandra.

    Alltså off axis blir det väl?

    Midbasarna sitter rätt långt ner i dörrarna.

    Man märker klart o tydligt på EMMA competition disc 2007/2008 när han går runt i rummet och man ska bedömma rummet att ljudet inte alls är balanserat. När han är i mitten av rummet framför mikrofonen så blir ljudet påtagligt från vänster sidan.

    Jag hoppas ni förstår hur jag menar..

    När man sitter i förarstolen spelar allt ljud "på" en, och man får ingen korrekt ljudbild vart sångarens röst befinner sig.

    Har testat flyttat diskanten utan framgång.

    Ställer jag balansen på min Eclipse på +5 till höger sida är ljudbilden rätt centrerad.


    Ska det vara så jäkla illa? Är det åt h*lvete med mellanregistret riktat som jag har?


    Mvh. Anders


    Det som jag har problem med och som märks tydligt är på

  • #2
    Re: DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

    Om du vill uppnå ljudbilden lite mer korrekt,behöver du en cd med tidskomp.

    Sen är det svårare att få till alla element i fas på ett 3-vägs kit mot ett 2.vägs kit.

    Prova att lägga diskanten horisontalt bredvid mellanregistret om du kan,och labba dig fram,så kanske du får diskant och mellanregister att spela bättre ihop.

    Comment


    • #3
      Re: DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

      Tror fasningen inte är så stor fara faktiskt (det spelar underbart på låtarna på EMMA skivan, närvaro, detaljrikt)

      Men det är just centrering av ljudbild som saknas..

      Tidskomp är jag inne på (dags för ny HU senare) Men då blir det ju trots allt fel ljudbild för passageraren.. lite trist.
      Har testat lägga diskanten bredvid också, blev ingen större skillnad.. Känns nästan som det är något galet med balansen på slutsteget eller min Eclipse. Kan det vara så?

      Sen är ju inte grejorna inspelade heller, har väl spelat 4 timmar nu kanske.

      Eller så får jag bli ännu mindre kräsen och sluta gräva ner mig för djupt i hifi-träsket

      Comment


      • #4
        Re: DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

        Har ingen praktisk erfarenhet av 3v framsystem, men försökt läst-tittat-pratat om det med andra p,g,a att jag själv ska bygga ett snart. Mans rösterna ligger lågt i frekvens=i dina 6". Kanske du borde prova att köra IR3 och diskant on axis, eller kolla hur dom som tävlar har gjort. ca:65% av resultatet är instalationen inte komponenterna.
        Tror man aldrig kan bli nöjd, men det gäller allt annat också.

        Comment


        • #5
          Re: DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

          Ett coax par = lite fasfel
          Ett 2-vägs kit = mer fasfel
          Ett 3-väg skit = ännu mer fasfel!
          Ett 3-vägs kit med dubbla middar = herrejösses fel!
          Ett 3-vägs kit med dubbla middar och högtalare bak = går inte att kommentera!!!

          Lägg sedan till bas eller basar, ingen lätt uppgift att få till det

          Att alla i bilen skulle sitta I fas är helt omöjligt, kommer du på den gåtan så ring mig!

          Vill du ha ett korrekt ljud måste du ha alla högtalarna i fas, sen struntar du i dina medpassagerare!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

            Originally posted by Danne08 View Post
            Har ingen praktisk erfarenhet av 3v framsystem, men försökt läst-tittat-pratat om det med andra p,g,a att jag själv ska bygga ett snart. Mans rösterna ligger lågt i frekvens=i dina 6". Kanske du borde prova att köra IR3 och diskant on axis, eller kolla hur dom som tävlar har gjort. ca:65% av resultatet är instalationen inte komponenterna.
            Tror man aldrig kan bli nöjd, men det gäller allt annat också.

            Ir3 och diskant on axis blir alltså riktat mot en?

            Jag var inne på att kanske flytta mellanregistret upp i a-stolpen annars..

            Får nog labba lite mer. Men hade jag tidskomp på maskinen skulle det nog låta riktigt bra redan nu faktiskt..

            Comment


            • #7
              Re: DLS iridium 6.3i, ljudbildsproblem

              Originally posted by Nonne View Post
              Ett coax par = lite fasfel
              Ett 2-vägs kit = mer fasfel
              Ett 3-väg skit = ännu mer fasfel!
              Ett 3-vägs kit med dubbla middar = herrejösses fel!
              Ett 3-vägs kit med dubbla middar och högtalare bak = går inte att kommentera!!!

              Lägg sedan till bas eller basar, ingen lätt uppgift att få till det

              Att alla i bilen skulle sitta I fas är helt omöjligt, kommer du på den gåtan så ring mig!

              Vill du ha ett korrekt ljud måste du ha alla högtalarna i fas, sen struntar du i dina medpassagerare!

              Det är nog därför man upplever ljudbilden nästan mer centrerad med koxarna som sitter orginal i dörrarna haha

              Nej det är nog sant som du säger, för någon måste ju ljudet bli "fel" speciellt om man börjar köra med tidskomp.

              Skulle jag köra tidskomp nu och ställa in det skulle det nog faktiskt lira riktigt riktigt fint..

              Comment

              Working...
              X