Announcement

Collapse
No announcement yet.

vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

    Samlare som man är så köper man på sig saker hela tiden och hittar nya saker som man blir intreserad av.

    Har sedan tidigare Dls up5i aktivt delat på en p88rs drivs med dls ca20 till diskant och dls ca23 till mellan

    tycker detta låter otroligt bra och trevligt alltså lagom för mitt öra.

    detta är monterat för 3-4år sen

    skaffat tanten en v70N 02:A som behöver lite ljud

    på hyllan ligger ett Pioneer ts-c171prs kitt vilket passar smäck rakt i dörrarna
    men aldrig lyssnat på pioneers system så har ingen erfarenhet
    men hittat lite bättre beg Dls kitt up6i up36i och vet av tidigare erfarenheter att up5i kittet låter tillräckligt för mina öron

    men frågan vad låter bäst? kommer inte köras aktivt delat
    kommer drivas med ett Sony xes m1


    vad är det bästa valet utifrån förutsättningarna dls eller pioneer och vilket dls om dls? inte ute efter att spela högst utan det ska låta lagom. välljud före volym även om det är trevligt och spela relativt högt

    man är ju aningen snål och vill inte köpa på sig mer hyllvärmare och få en ännu mer förbannad tant..tanke på allt som ligger och dammar här hemma =)

  • #2
    Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

    Du har redan Pioneer-kitet på hyllan.
    Montera (som du säger, smäck i bara) och lyssna!
    Du blir glad, frugan gladare :-)
    (bättre ljud i sin bil, samtidigt som saker försvinner fån hyllorna.)

    Comment


    • #3
      Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

      +1 på Bantou!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

        haha förvisso.. men ställer mig inte och river bilen 2gånger om det inte blir bra...

        då slutar det med att hon får åka utan stereo..och då är jag en död man det kan jag lova =)

        någon som ens lyssnat på pioneerna? vet att dom är svindyra nya men det säger bara lite om en sak..

        försöker hitta ett motiv till att köpa ett par dls högtalare ;-)

        Comment


        • #5
          Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

          bara du kopplar på steg och dämpar och monterar de bra så lär du bli nöjd! bättre att testa dem innan du bygger om till 3 vägs

          Comment


          • #6
            Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

            har haft detta prs kit för några år sen, lät så bra så jag köpte ett beggat kit för några veckor sen igen, fast c131prs, personligen tycker jag det låter bättre än dls som jag provat sen tidigare (ur36i), nackdelen med prs-högtalarna är att 6.5" går väldigt långt ner i frekvensbandet och det finns tydligen flertalet gamla byggare som har spelat sönder dom, så jag rekommenderar att använda någon form av filter runt 70hz så man skyddar dom lite.
            Så ja, montera dom i v70N även om dom tråkigt nog hamnar lite väl långt ner och in i dörrarna för att få fram välljudet ordentligt.
            / Jimmy

            Comment


            • #7
              Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

              låter kanon.. ska vara lite försiktig med delningen.
              brukar aldrig spela lägre än 80hz endå med framsystemet

              att placeringen inte blir optimal är väll alltid så länge man ska behålla original placeringarna.
              tänkte sätta allt som original diskant vid handtaget på dörrsidan och mellan där det sitter original. tycker endå ljudbilden är "okej" i v70.. faktist t.o.m ganska bra ljud för att vara original doningarna. just nu sitter det original förutom enheten och en original 12" bas i skuffen. Men känner att det behövs lite mer trycka inför semestern om några veckor. Har även ett par Rockford Fosgate Power T162S men dom känns inte som dom är jämförbara..

              Comment


              • #8
                Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

                Prs funkar helt ok ut i dörr och diskanten är väl rätt trevlig den med.
                80hz?
                Det delade jag mina mellanregister vid
                Audi A4 B5 -98
                Pioneer P90 + DEQP90
                Sinfoni amplitude 50.4x
                Sinfoni shadow 100.2
                Sinfoni S165W x4
                Sinfoni S100M
                Sinfoni S25T

                Vw up -12
                På gång..
                New car, hi end old school..

                Comment


                • #9
                  Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

                  Originally posted by JohanH View Post
                  Prs funkar helt ok ut i dörr och diskanten är väl rätt trevlig den med.
                  80hz?
                  Det delade jag mina mellanregister vid
                  Tanten diggar inte mina up1 diskanter i 850 men hon är lite knäpp.. själv uppskattar jag en diskant som låter bra. Men dom som följde med gamla dls r5 kittet var lite för vassa.. enligt mig inte fullt så välljudliga..
                  så diskanterna är det jag orkar mig för minst när dom endå får sänkas lite för att hon inte ska klaga..

                  man borde kasta in ett spela högt kitt istället då hon spelar högt som fan
                  Men eftersom man kör bilen då och då så går jag efter min smak i första hand..


                  Sen ska man lösa basfrågan lutar åt en Lanzar dc12d om jag inte snart hittar en sån till då hamnar dom i min Arosa istället

                  Comment


                  • #10
                    Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

                    Originally posted by DaviD^^ View Post
                    Tanten diggar inte mina up1 diskanter i 850 men hon är lite knäpp.. själv uppskattar jag en diskant som låter bra. Men dom som följde med gamla dls r5 kittet var lite för vassa.. enligt mig inte fullt så välljudliga..
                    så diskanterna är det jag orkar mig för minst när dom endå får sänkas lite för att hon inte ska klaga..

                    man borde kasta in ett spela högt kitt istället då hon spelar högt som fan
                    Men eftersom man kör bilen då och då så går jag efter min smak i första hand..


                    Sen ska man lösa basfrågan lutar åt en Lanzar dc12d om jag inte snart hittar en sån till då hamnar dom i min Arosa istället

                    Du kan ju gå ett steg längre på tex dom prs som jag har till salu så får du både och
                    Audi A4 B5 -98
                    Pioneer P90 + DEQP90
                    Sinfoni amplitude 50.4x
                    Sinfoni shadow 100.2
                    Sinfoni S165W x4
                    Sinfoni S100M
                    Sinfoni S25T

                    Vw up -12
                    På gång..
                    New car, hi end old school..

                    Comment


                    • #11
                      Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

                      tro mig tanken har slagit mig.. men ska jag vara helt ärlig har jag aldrig varit imponerad över pioneers element och slutsteg.. jag har fastnat hos Dls och oldscool Lanzar grejer.. kör jhu up5i kitt aktivt i min 850 med ca20 diskant steg och ca23 mellan.
                      just nu utan bas

                      i min Arosa sitter det 2st Lanzar dc8d 8" och ett dls ra10

                      sen har jag 2st dls cad11 steg liggandes

                      dock inte orkat börja montera framsystem i någon av bilarna som används varje dag och där är jag idag... där av frågan.

                      har 2st bilar med 6.5" original och är osäker om mina Rockford Fosgate Power T162S kommer duga i någon bil... dock ligger jag ett steg back just nu så ska ha något mindre dls steg typ ca23 eller liknande 2kanals steg. problemet i Arosan är att det inte finns plats för ett steg till är ingen plats då reservhjul är bra att ha och vägrar montera slusteg på lådan

                      Comment


                      • #12
                        Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

                        nu sitter dom i bilen.. någon tidigare ägare har visst moddat dom så fick köra andra delningsfilter. låter okej men så mycket mer än så är det väll inte. antar att 70watt per högtalare inte räcker till riktigt så får försöka uppgradera till ett vassare steg med 150watt per kanal och se om det blir bättre.
                        kommer inte överens när jag inte kan dela dom aktivt heller eller kan och kan stereon klarar inte det. men delar 80hz och det spelar trevligt men blir inte riktigt stampet i midarna som i mitt up5i kitt

                        Comment


                        • #13
                          Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

                          nej stampet är nog betydligt sämre än dls är min erfarenhet, dock spelade det på ganska vettigt i min gamla golf 3:a men dom brukar ju spela på bra bas oavsett högtalare, dock tycker jag att ljudet är väldigt bra när det gäller röst/instrumentåtergivning, och det var väl sq som var inriktningen
                          / Jimmy

                          Comment


                          • #14
                            Re: vilka är trevligast? Dls up6i,up36i eller Pioneer ts-c171prs?

                            Jo det låter inte illa eller så men tycker att det är lite dåligt mellan register det spelar okej med bas men saknar mellan men ska sätta mig och ställa in allt bär jag har mer tid. Hållt på 3dagar för att montera 2mellan register och 2diskanter lite högtalar kabel och en lågnivå.. nästan så man får skämmas men ryggen har varit ur funktion så man skyndar långsamt. Inte riktigt samma energi som man hade för...inte 18längre. ..

                            Comment

                            Working...
                            X