Announcement

Collapse
No announcement yet.

två kanaler lediga...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • två kanaler lediga...

    Hej.

    Jag har plockat in lite överblivna gamla greijer i en BMW e36 touring..

    Framsystem består av ett par gamla focal utopia 5ws i 3.2liter slutna lådor och peerless 2" i spegeltrianglarna. Slutstegen är ett par(2st) gamla Kenwood KAC-848 (4x50W). That's it! (inga orginal element är i användning längre.)

    Etta slutsteget är bryggat till 2-kanal (~2x100+?W) och driver Focal basarna och det andra steget använder 2-kanaler till peerless 2". Nu har jag 2-kanaler kvar som kan bryggas ti ca. ~100+?W och funderade om de skulle räcka till en liten sub?? Frågan är om någon har ett förslag på en liten prisvärd sub som skulle kunna ta över de lägsta frekvenserna.

    Jag är inte ute efter jordbävning utan bara boosta det lägsta vid normal lysning!

    slutstegen är sådana--> http://amp-performance.de/175-Kenwood-KAC-848.html

    mvh. Mats

  • #2
    Re: två kanaler lediga...

    En glasen rs8?

    Comment


    • #3
      Re: två kanaler lediga...

      jag antar att det är gladen rs8 som syftas och den ser ju onekligen ut som ett alternativ.

      Comment


      • #4
        Re: två kanaler lediga...

        Eller varför inte RS10?
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: två kanaler lediga...

          Jag vill ju inte att lådan stjäl för mycket utrymme och jag hoppas på att få lådan inknycklad på vänster sida bak i bagaget.. Förstärkarna är redan i reservhjulsbaljan och jag skulle inte vilja ha ett element i golvet..

          Jag undrar om en låda i plåt är tillräckligt stabil för en riktig sub.. Leta litrar har jag hållit på med i kickpanelerna redan så varför inte göra en frankensteinbox för en sub med...

          jag ids inte sätta upp en projektråd men kan inte hålla mig för att visa lite hur omständligt det går att få till det när man bestämmer sig för att knyckla in 3.2 liter slutet i kickpanelerna utan att kapa i bilen...
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Re: två kanaler lediga...

            trianglarna.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: två kanaler lediga...

              Illa illa, inte illa alls!

              Men nog kan du få till 22 liter som sitter bakom hjulet och framåt? Känns som lättast vore glasfiber, de där plåtlådorna ser sjukt tidskrävande ut, men imponerande.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #8
                Re: två kanaler lediga...

                Det tåras i ögonen, en gammal metallare som man är
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: två kanaler lediga...

                  Jag har så lite erfarenhet av glasfiber så det vore intressant att testa bygga låda av det. Om inte annat för att få erfarenheten! Mina plåtboxar har fogarna tätade med tunn glasfibermatta för att inte behöva helsvetsa som i princip är omöjligt pga alla skrymslen och vrån. Plåt har då igen fördelen av att inte ha torktider utan man kan punkta ihop bitar tills man blir hungrig!

                  Comment


                  • #10
                    Re: två kanaler lediga...

                    Satt och lade in lite parametrar i WinISD och blev fundersam hur en rs10 behöver mindre box än en rs8 vid samma Qts... har jag något fel, (troligen!) eller skulle verkligen en rs10 spela högre med mindre låda? skulle ju iof. var win/win för mig med liten förstärkare och vilja att ha så diskret montering som möjligt!

                    Röd = Gladen 8RS / 18 liter sluten
                    Blå = Gladen 10RS / 14 liter sluten

                    (Gul = Focal 5WS i kickpanelerna / 3.2 liter sluten)
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...
                    X