Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isobaric bandpasslåda, hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Isobaric bandpasslåda, hjälp!

    Hej, har tänkte att bygga en isobaric bandpass och sökt runt en hel del och har nu lyckats få ihop en ritning till en låda. Det jag undrar är om den kommer fungera och spela bra. Jag vill gärna ha tips eller åsikter som kan göra lådan bättre.
    Jag kommer använda 2 stycken Gas gpp 1244 med ett monoblock gas pro 1000. Vet att steget är i det klenaste laget men det var det jag hade som jag tänkte driva lådan med, kommer med största sannolikhet köpa ett starkare inom en snar framtid.

    Gas gpp 1244
    Värde
    2 ohm
    Fs 34
    Qts 0,612
    Qms 5,274
    Qes 0,693
    Vas 1,312
    Xmax (tum) 0,563
    Re 1,8
    Pe 800W/1600W
    Sens 90 http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-gpp1222-2.html

    Här har ni en bild på hur lådan jag tänkt bygga ser ut.
    http://www.the12volt.com/12voltimages/isobandpass.gif

    Baslådan jag tänkte bygga, har konstruerat.
    Mått: Yttermått på lådan 876 mm, 378mm, 378mm, (med 19mm MDF)
    Innermått: slutnalådan, 200mm, 340mm, 340mm = 23,12 Liter
    Portadelådan, 600mm, 340mm, 340mm = 69,36 Liter

    Jag har räknat ut att jag behöver 2 stycken 4 tums rör(110mm) som är 49 cm långa, då ligger avstämningen på 38hz, vilket jag har läst många rekommenderat men jag vet inte om det funkar bra till lådan eller basarna. Jag lyssnar mest på pop och disco, men gillar även att dra och spela djupbas i mellan åt. Vad anser ni porten ska vara och på vilken avstämning?
    Skulle även kunna använda 6 tums rör men nackdelen blir att rören blir mycket längre för att få samma avstämning som 4 tums rör.

    Tänkte bygga lådan i 19mm MDF men funderar också på 22mm spånskiva och köra ett lager glasfiber runt om lådan. Alla har olika åsikter om detta men det verkar som att dom stora byggarna använder 19 MDF, skulle gärna vilja höra eran åsikt om detta.

    Jag ska ha baslådan i min volvo s60, och tanken är att jag ska dra upp portarna igenom hatthyllan och in i kupén.

    Tillbaka till den stora frågan: Kommer detta koncept funka och spela bra? Vill inte lägga ner en massa tid och pengar på att bygga en låda som kommer spela dåligt.
    tack på förhand!

  • #2
    Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

    Grejen med en bandpasslåda är ju att den är effektiv i ett just bandpass, de är alltså rätt entoniga. Vad är det du vill åstakomma, hög spl eller bra basljud?

    Med dagens element med starka motorer är det väl som oftast ingen mening att bygga isobarik. Ett ensamt element kam göra jobbet .
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

      Tack för snabbt svar Tvett!
      Jag vill ha ett bra bas ljud, kommer inte tävla eller åka runt och göra demos, så en baslåda som spelar bra och som man kan lyssna på utan att få huvudvärk och ont i öronen Självklart är det väl alltid trevligt att dra på djupbas och impa på kompisarna men bra basljud går före

      Okej, tanken med att göra isobaric är att jag inte vill använda upp hela bagaget i bilen för att få bra basljud, fick rekommendationer att bygga en vanlig portad basreflex låda, mitt problem var att den vart för stor och skulle ta upp större delan av bagaget Sen har jag redan elementen hemma och tänkte att istället för att ett ska ligga och skräpa kan jag använda båda, har också läst att man kan minska volymen med isobaric bandpass
      Så stor lådan jag har beskrivit innan är måtten jag skulle kunna använda och få plats med och vara nöjd med utrymmet som blir kvar
      Har du några tips vad jag ska bygga istället eller om jag ska köra på som jag tänkt redan Vet du om det kommer spela bra? // Daniel

      Comment


      • #4
        Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

        Ok, om elementen är givna så gör man det bästa av dem. Som du säger ger isobarik halva volymen vilket kan vara användbart. Men det innebär inte att du måste bygga bandpass. Det är två olika saker, men kombinerade i den föreslagna lådan.

        Det jag inte får ihop är att bandpasslådan är 92 liter och 1244 rekommenderas i 28 liter sluten eller 42 liter portad.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

          Jo precis, eller tycker du jag ska bygga 2st 4th ordningens bandpass och dra 1 rör från varje baslåda in i hatthyllan,(har två färdiga hål sen högtalare), då kanske det är bättre att bygga en portad basreflex eftersom jag kommer upp i samma volym, men ville ju inte att baslådan skulle ta så stor plats så det kanske inte blir bra:/ har läst att eftersom elementen sitter inuti lådan så får jag ut allt ljud ur portarna, vilket blir bra då jag drar upp portarna ur hatthyllan och inte förlorar något eller ljudet blir lågt pga att jag har en sedan, därför också jag funderar på bandpass

          Okej så även fast jag bygger en bandpass ska jag använda dom måtten, sorry är ganska ny med billjud
          Så då ska jag göra om den slutna till 28 liter och den portade till 42 liter och räkna om porten och jag är färdig att bygga ihop och det låter bra? Men vilken avstämning på porten anser du blir bäst till mitt användnings område? // Daniel

          Comment


          • #6
            Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

            Vänd dig till BRL om lådförslag för bandpasslåda om du vill prova det annars så kan du ju köra sluten isobaric eller helt enkelt köra slutet eller portat(35L resp 45L) med bara ett av elementen för du vet väl att elementen jobbar som ett när du kör isobaric?
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

              Jo det förstår jag, okej ja kanske får kontakta dom och höra vad dom tycker Hewi.
              Tycker dock det är roligt och klura och bygga ihop en låda själv från grund men få tips och hjälp på vägen BRL skickar ju ut en ritning och ett svar dom tycker, visst blir det bra och det är kanske det bästa alternativet men det förstör det lilla roliga //Daniel

              Comment


              • #8
                Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                Du kan ju bygga en isobarik basreflexlåda? Halva volymen o dubbla portlängden.

                Funkade ypperligt med mina SS10R...ja helt olika element..och ..det är en evighet sedan. :-))

                Comment


                • #9
                  Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                  Originally posted by Coladanne View Post
                  Okej så även fast jag bygger en bandpass ska jag använda dom måtten, sorry är ganska ny med billjud
                  Så då ska jag göra om den slutna till 28 liter och den portade till 42 liter och räkna om porten och jag är färdig att bygga ihop och det låter bra? Men vilken avstämning på porten anser du blir bäst till mitt användnings område? // Daniel
                  28liter slutet och 42 liter basreflex var inte mått på en bandpasslåda, utan vad elementet rekommenderas till Du skulle alltså få plats med två element med två konareror i samma volymer som bandpassen, så det skälet går ju bort.
                  Nu nämnde Hewi 35 och 45 liter, kanske är olika element, eller olika källor?

                  Det är alltså ingen mening att bygga isobarik då du får plats ändå. Problemet är att få in ljudet i kupen, vilket bandpassen i sig löser, men jag skulle undvika det om det gick. Har du ingen skidlucka?
                  Jonas, Umeå

                  Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                  Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                  Comment


                  • #10
                    Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                    @BI(L)LJUD menar du en http://www.drkrupp.se/hifi/box/isobarik.jpg sådan låda? Ja det skulle ju faktiskt kunna vara ett bra alternativ, men en fråga då, hur ritar jag en låda och hur räknar jag ut portstorleken? Är det bara att ta 45/2=22,5Liter och sen bygga en låda som har 22,5 liter och sen räkna ut 23562,5*11^2*2/(38^2*22,5)-(0,732*11) = 167,45 cm. Så skulle jag vilja ha en avstäming på 38hz med 2 stycken 4 tums rör/110mm måste portarna vara 167,45 cm lång? Dock är ju "vas" på basen 37 liter vilket gör en låda på 22,5 alldeles för liten eller har jag fel? :/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                      Originally posted by tvett View Post
                      28liter slutet och 42 liter basreflex var inte mått på en bandpasslåda, utan vad elementet rekommenderas till Du skulle alltså få plats med två element med två konareror i samma volymer som bandpassen, så det skälet går ju bort.
                      Nu nämnde Hewi 35 och 45 liter, kanske är olika element, eller olika källor?

                      Det är alltså ingen mening att bygga isobarik då du får plats ändå. Problemet är att få in ljudet i kupen, vilket bandpassen i sig löser, men jag skulle undvika det om det gick. Har du ingen skidlucka?
                      Jo jag har en skidlucka, men känner att jag inte vill ha två stora rör där igenom, men absolut det kanske är det bästa alternativet och åker ju aldrig 5 pers i bilen(inte ofta iallafall). På brls hemsida skriver dom Lådtips:
                      Sluten HiFi 910GS112: 35 liter
                      Portad HiFi 910GV112: 45 liter, (4" port med 20cm längd).
                      Portad dB 910GV112DB: 58 liter, (4" port 35cm lång).

                      Vet inte om jag kan bygga en bandpass där den slutna är 35L och den portade 45L och ha 2 stycken 4 tums rör/110mm som är 950 mm långt för att få en avstämning på 35 hz, skulle detta kunna funka eller är jag helt ute och cyklar då?

                      Kanske ska skippa idén med att bygga en bandpass :/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                        Bandpass ger stor verkningsgrad i ett begränsat område som sagt. Det ger ingen "kvalitetsbas". Med två av dessa element kommer du ha mycket bas ändå. Du behöver inget rör för at komma in i kupen. Bygg två slutna lådor som spelar genom skidluckan med tätning mot ryggstödets baksida. Ritade denna skiss i en annan tråd.

                        Attached Files
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • #13
                          Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                          Originally posted by Coladanne View Post
                          @BI(L)LJUD menar du en http://www.drkrupp.se/hifi/box/isobarik.jpg sådan låda? Ja det skulle ju faktiskt kunna vara ett bra alternativ, men en fråga då, hur ritar jag en låda och hur räknar jag ut portstorleken? Är det bara att ta 45/2=22,5Liter och sen bygga en låda som har 22,5 liter och sen räkna ut 23562,5*11^2*2/(38^2*22,5)-(0,732*11) = 167,45 cm. Så skulle jag vilja ha en avstäming på 38hz med 2 stycken 4 tums rör/110mm måste portarna vara 167,45 cm lång? Dock är ju "vas" på basen 37 liter vilket gör en låda på 22,5 alldeles för liten eller har jag fel? :/

                          Ja den lådtypen är det.
                          22,5L o porten skall vara 40cm lång.

                          Du bygger lådan mot skidluckan o basen spelar in i den.

                          Kommer inte ihåg om du måste ha porten riktad mot luckan med eller om den går att dra upp i hyllan?

                          Porten behöver inte vara i lådan, vilket som. det är ju plus/minus porten 45/22.5liter som dem rek.

                          (Utsläcknings fenomen kan det bli, men som sakt inte säker om det funkar i din biltyp med porten genom hyllan)


                          Passar basen för iso montage då?
                          Prata med BRL om detta så jag inte lurar dig o bygga en låda.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                            Tjaa, har nu pratat med BRL och dom tycker jag ska bygga 26 och 43 liter portar i 43 liters kammaren, 2st 4 tum 10cm långa portar
                            39Hz F-3 punkt

                            Pratade också med dom om det går att få längre port och dom sa att det går en 3 cm till men risken sen är att elementen bottnar
                            Jag litar självklart på dom men förstår inte att porten bara blir 10cm lång när andra och i mina tidigare beräkningar hamnar det upp mot en 80-140 cm långa portar Nu får jag ju dra porten mot skidluckan och strunta i mina tidigare planer att dra upp ur hatthyllan..
                            Detta är en bandpasslåda isobaric han sa jag skulle bygga, vad tror ni? Blir det bra? Kan jag få längre port utan att sabba elementen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Isobaric bandpasslåda, hjälp!

                              Frågade BRL om du ville spela musik eller bröla SPL?
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment

                              Working...
                              X