Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bastips tack, 50L

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bastips tack, 50L

Kör ditt miniblock till en frontsub och skaffa ngt större till en skuffsub.

Comment

Originally posted by tvett View Post
      Portat är oftast det självklara valet i såna fall, men jag kommer aldrig rekommendera portat om inte den som frågar har en väldigt begränsad budget. Någon som använder ett Miniblock (7-8kkr) till basen faller inte under den kategorin och alltså faller jag tillbaka till portat för kvalitet. Men då vi har begränsat med effekt så bör man titta på hög känslighet. Det TS behöver är ett element/två element med hög känslighet som ger 2 ohm för att maximera det dyra, men svaga, slutsteget.

Så. Jag rekommenderade TS 2st Gladen Zero 10 Pro. 90dB känslighet /element, 40liter total låda. Element som tillsammans kostar ungefär lika mycket som slutsteget i fråga, dvs inte helt otänkbart, budgeten är trots allt fortfarande hemlig av någon paranoid anledning.

Jag hoppas att fler får lust att tipsa TS om element, jag tror ville91 tappade lusten han med.
      Som jag skrev i första inlägget så är jag inte ute efter några sq element utan siktar hellre på någon form av kompromiss mellan kvalitet och kvantitet.
      Anledningen till att jag inte satt någon siffra är att folk blir så jäkla styrda av priset när man efterfrågar något sånt här.
      Hittar jag ett par riktigt guldkorn så är jag beredd att betala för det men då ska dom ta mig tusan gå hand i hand med slutsteget jag kommer använda mig av.

Tycker det är lite lustigt att du har ett kraftigare slutsteg än mig i din bil och ändå har du en bas för ca 1000 kr medans du rekommenderar mig som då har ett svagare steg att köpa element för 8-9k eller vad dom nu gick loss på.
      Och detta efter att du precis läst att jag inte siktar på någon sq, jag får inte ihop det...

Comment

Originally posted by Torsten View Post
        Kör ditt miniblock till en frontsub och skaffa ngt större till en skuffsub.
        Tanken har slått mig men i denna bilen får det bli en enkel installation pga platsbrist, har tyvärr inte utrymme för fler eller större slutsteg.

Comment

Morsan har en JL audio 10W3v3-4 som frontsub i sluten låda i sin bil och den rockar på rätt ordentligt måste jag säga.
          Det är dock på gränsen med den effekt du har tillgodo, hon ger den 1200rms från ett PDX-M12 och den bara tackar och tar emot.

Skulle du däremot gå upp på 12" så kräver den juh egentligen mindre effekt för samma ljudtryck, kan du dessutom köra portat så kan du nog få rätt duktig fart på prylarna.
          Men frågan är ändå om det räcker för vad du är van vid.. Vill minnas du hade rätt saftiga prylar i tidigare bilar ?
          Last edited by ToriBass; July 4, 2015, 17:57.
          Viktor Forsell
          Tävlar just nu inte med sin egna bil.
          Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

Comment

Originally posted by ToriBass View Post
            Morsan har en JL audio 10W3v3-4 som frontsub i sluten låda i sin bil och den rockar på rätt ordentligt måste jag säga. Det är dock på gränsen med den effekt du har tillgodo, hon ger den 1200rms från ett PDX-M12 och den bara tackar och tar emot.

Skulle du däremot gå upp på 12" så kräver den juh egentligen mindre effekt för samma ljudtryck, kan du dessutom köra portat så kan du nog få rätt duktig fart på prylarna.
            12" funkar faktiskt och jag är absolut inte fastlåst vid sluten låda, portat är väl nästan till och med att föredra i detta fallet kan jag tycka så jag är helt med på din tankegång.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post

Tycker det är lite lustigt att du har ett kraftigare slutsteg än mig i din bil och ändå har du en bas för ca 1000 kr medans du rekommenderar mig som då har ett svagare steg att köpa element för 8-9k eller vad dom nu gick loss på.
              Och detta efter att du precis läst att jag inte siktar på någon sq, jag får inte ihop det...
              Fint att du rackar ner på folk som väljer basar för 1000kr, det ändrar inte min åsikt om hur trevlig du framstår...

Vet inte varför du tror att dyrare element behöver mer kraft för att leverera utifrån sin angivna känslighet. Jag har ju just beskrivit att tipset var just utifrån den tillgängliga effekten. Om du säger dig ha slutsteg för 7-8kkr och inte vill sätta någon gräns, vad var felet med mitt tips?

Jag är begränsad av min lådas storlek, hade jag haft 20liter hade en Zero 10 Pro varit trevlig, eller åtminstone en SQX10. Kommer testa med en RS10 och överdrivet många tillgängliga watt i en för liten låda. Simuleringarna såg bra ut, men den behöver nog boostas i botten, alltså behöva mer effekt.
              Last edited by tvett; July 4, 2015, 18:39.
              Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Har själv en sqx 10 i en golf 4 och tycker den trycker på bra, sitter i portad låda men tappar i det lägsta frekvenserna... Stampa takten bas? Enligt mig ja! Mycket ljud för pengarna...

Comment

Originally posted by tvett View Post
                  Fint att du rackar ner på folk som väljer basar för 1000kr, det ändrar inte min åsikt om hur trevlig du framstår...

Vet inte varför du tror att dyrare element behöver mer kraft för att leverera utifrån sin angivna känslighet. Jag har ju just beskrivit att tipset var just utifrån den tillgängliga effekten. Om du säger dig ha slutsteg för 7-8kkr och inte vill sätta någon gräns, vad var felet med mitt tips?

Jag är begränsad av min lådas storlek, hade jag haft 20liter hade en Zero 10 Pro varit trevlig, eller åtminstone en SQX10. Kommer testa med en RS10 och överdrivet många tillgängliga watt i en för liten låda. Simuleringarna såg bra ut, men den behöver nog boostas i botten, alltså behöva mer effekt.
                  Nu får jag nog bestämt be dig sluta skriva i denna tråd.
                  Tack för din dina åsikter men nu räcker det för min del.

Comment

Originally posted by Lundegård View Post
                    Har själv en sqx 10 i en golf 4 och tycker den trycker på bra, sitter i portad låda men tappar i det lägsta frekvenserna... Stampa takten bas? Enligt mig ja! Mycket ljud för pengarna...
                    Hade själv en sqx 8 för ett tag sedan och jag skulle helt klart kunna tänka mig dess storebror.
                    Får man fråga vad du driver den med och vad för lådstorlek/port du har?

Comment

Originally posted by ToriBass View Post
                      Men frågan är ändå om det räcker för vad du är van vid.. Vill minnas du hade rätt saftiga prylar i tidigare bilar ?
                      Såg ditt tillägg nu, du har rätt i att jag haft lite värre anläggningar än den som nu ska byggas men jag har även haft bilar med ganska blygsamma installationer som jag ändå varit nöjd med.
                      Man måste ju ta i beaktning vad det sitter för saker i bilen när man lyssnar

Frågan är, dubbla 10" i slutet eller enkel 12" i portat. Beror ju givetvis på elementvalen men det känns som att stor konarea är något att sträva efter, kan dock ha väldigt fel där?
                      12" i portad låda känns ju som du säger mer effektiv.

Comment

Vad blir/är det för framsystem?

(jag har full koll på Miniblocket)

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Vad blir/är det för framsystem?

(jag har full koll på Miniblocket)

Pierre
                          Vad det blir för framsystem är i dagsläget osäkert, drivning till det kommer däremot vara Genesis det med.
                          Får skaffa mig framsystem som matchar den kommande basen, helt bakvänt tänkande men det som styr mest är ändå platsbristen och dom 50l jag kan avvara till bas.

Var faktiskt inne och spanade i din webbshop nyss

Comment

Jl 13w7..53.1L slutet.
                            Lirar allt

Behöver inga monstersteg heller.
                            Skulle du vilja provlyssna så har jag 4st som står och dammar bara..dock inte till salu
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

Comment

Matchande annars så har jag ju ett 3-vägs focal utopia med tillhörande utopia 13"
                              Haha
                              Audi A4 B5 -98
                              Pioneer P90 + DEQP90
                              Sinfoni amplitude 50.4x
                              Sinfoni shadow 100.2
                              Sinfoni S165W x4
                              Sinfoni S100M
                              Sinfoni S25T

Vw up -12
                              På gång..
                              New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by JohanH View Post
                                Jl 13w7..53.1L slutet.
                                Lirar allt

Behöver inga monstersteg heller.
                                Skulle du vilja provlyssna så har jag 4st som står och dammar bara..dock inte till salu
                                Haha va förvånad jag blir över att du har massa goa prylar ståendes

Får tyvärr inte plats med något större än 12" dom jag tänkt bygga, till och med det verkar bli trångt faktiskt.

Comment

Working...
                                X